Kisgyerek

Ilyen előnye is van az építőjátékoknak kisgyerekkorban

Az építős játékok kisgyerekkortól kezdve nagyon népszerűek, és amellett, hogy remek szórakozás ezekkel játszani, több előnyük is van.
2024. Szeptember 15.

Az építős játékok, a tornyok felépítése és ledöntése egyszerű játéknak tűnhetnek, de nagyon hasznosak a gyerekek fejlődésében. Amikor a gyerekek tornyot próbálnak építeni, azzal fejlődnek a problémamegoldó és a koncentrációs készségeik is. Emellett az építőkockák a motoros fejlődésre nézve is nagyon hasznosak: mind a nagymotoros képességek is segíti az építőelemek válogatása, egymásra pakolása, mind a finommotorikát, és a kéz-szem koordinációt is fejlesztik. Minél többet gyakorolják az építést a kisgyerekek, annál pontosabban tudják egymásra tenni a kockákat, egybeépíteni az egyes elemeket.

(Kép forrása: Getty Images)

(Kép forrása: Getty Images)

A gyerekek folyamatosan tanulják az ok-okozati viszonyokat, vagyis azt, hogy milyen hatása van a cselekedeteiknek, hogy a tetteknek hatása van az őket körülvevő világra. Az építőjátékozás már kiskoruktól kezdve segítheti ennek a tanulását. A tornyok felépítése és ledöntése is elősegíti ezt a megértést: minél többször építik fel és döntik le, minél többet ismétlik ezt a játékot, annál inkább számítanak arra, hogy mi fog történni és miért.

 

Annak a megértése pedig, hogy milyen hatása van a tetteknek, segíti más készségek fejlődését, mint a problémamegoldás és a számítások készítése, az előre gondolkodás arról, hogy vajon mi fog történni.

Az építőjátékok emellett a kreatív gondolkodást is fejlesztik azzal, ahogy az egyes elemekből különböző alakzatokat, állatokat, épületeket alkotnak meg. De nagyon hasznosak a térbeli tudatosság és a korai számolási készségek szempontjából is.

Az építőzéssel a gyerekek a magasságról, a távolságról, az egyensúlyról és az irányokról is tanulnak, játék közben fel tudják mérni, mennyi helyre van szükségük az egyes tornyok, hidak felépítéséhez, vagy éppen ahhoz, hogy körbekerítsenek a játékelemekkel egy-egy tárgyat, játékot vagy saját magukat, amelyek mind fontos térbeli készségek. De olyan matematikai készségek is fejlődnek a játék során, mint a válogatás és a kategorizálás, vagy a sorba rendezés, és korai természettudományos tapasztalati ismereteket kapnak a gravitációról, ahogy a torony ledől, vagy a kisautó legurul a rámpáról, amit építettek.

(Források: bbc.co.uk/tiny-happy-people, canr.msu.edu)