Az óvodások nem mindig tudják megkülönböztetni, hogy mesét, természetfilmet, játékfilmet vagy éppen reklámot látnak-e. A gyerekműsorokat követő reklámok „sztorija” szinte egybeolvad a főműsorral, nem feltétlenül ez az, ami felébreszti bennük a birtoklásvágyat. Ekkor ugyanis még elsősorban szülei példáját követi. Akkor kezd el könyörögni különböző játékokért, ha már megfigyelhette, hogy a képernyőn, óriásplakáton, kirakatban látott holmik és finomságok egyszer csak otthon is megjelennek.
Valójában még a látszólag gyerekeket megszólító reklámok céltáblája is a felnőtt: azt sugallják, hogy meg kell venned a kínált terméket ahhoz, hogy jó szülőnek érezhesd magad. Mielőtt eldöntenéd, hogy megvedd-e az édi, gyűjthető kiskutyákat, azt is vedd figyelembe, hogy vásárlási szokásaid észrevétlenül ragadnak gyerekeidre.
Legyél tudatos vásárló, és neki is csak azt vedd meg, ami nem végzi a szemétben pár hét múlva. Jobb, ha a hiszti hatására nem gondolod meg magad, ha már egyszer döntöttél. A fogyasztói társadalom túlkínálatában inkább az jelent örömöt, amiben ritkábban van részünk.
Gyakoroljátok tehát játékosan a mértékletességet. Mi lenne például, ha csak vasárnapra vennéd meg a kért finomságot? Legközelebb pedig egy másikat próbáltok ki, hogy összehasonlíthassátok. Hadd őrizze meg a papírját vagy a dobozát, ez megőrzi az örömét is, és kiemeli az alkalom jelentőségét: ilyen finomat ettem! Nézegessetek játékkatalógusokat, és beszélgessetek arról, mi tetszik és miért. Menjetek el játszóházba. Ezek hozzásegítik ahhoz, hogy megértse, nem kell feltétlenül mindent megkapnia ahhoz, hogy jól érezze magát – magyarázza Somogyiné dr. Petik Krisztina pszichológus.
Kapcsolódó cikkeink:
– Mennyi és milyen játékot vegyél a gyereknek?
– A reklámok hatására többet nassolnak az ovisok
Forrás: Kismama magazin