Kisgyerek

Milyen építőjátékot vegyünk?

A gyerekben két-három éves kor között éled fel az építkezési vágy. Feltornyozza a díszpárnákat, behordja a játékait egy sarokba, egymásra rakja a könyveket - szinte mindegy, miből, de létrehoz valamit. Jó ha tudjuk: eljött az építőkocka ideje.
2008. Január 26.

Milyen építőjátékot vegyünk?

A legsokoldalúbban használható, a fantáziának szinte korlátlan teret hagy, nem nagyon kötődik életkorhoz. Már egyéves kor alatt megismerkedhet tapintásukkal, súlyukkal, színükkel, összeütögetheti őket, egymásra tehet kettőt. Ekkor még öt-tíz darab is elegendő. Amikor valóban építkezni kezd, bővítsük a készletet. A sok különböző színű, alakú, méretű kocka valódi kihívás a kisgyerek számára.

A kézfejénél kisebb darabokkal nehezebben boldogul, ezeket hagyjuk későbbre. Ne alakítsuk át a realitásnak megfelelően alkotásait, ne befolyásoljuk ötleteinkkel képzelőerejét. Miközben épít, rengeteg tapasztalatra tesz szert: hogyan marad egyensúlyban a torony, milyen hangot ad, ha ledől, összehasonlíthatja a rövidebb-hosszabb darabokat, gyakorolja a finommozgásokat, összpontosítania kell – ez szemtornát is jelent egyben -, és adott esetben el kell viselnie a kudarcot is. Ebben a munkában a szülő inkább zavar, mint segít.

A legó helyett egyelőre maradjunk a duplonál: könnyedén összeilleszti az építőelemeket egymáshoz a kisgyerek. A nagyobb elemeket könnyű összenyomnia. Még könnyebben tanulja meg a folyamatot, ha nagyobb testvérektől lesi el az építés fortélyait. Az egymáshoz illő kisebb-nagyobb darabok összekapcsolása serkenti a logikus gondolkodást, felismerést, memóriát, műszaki érzéket. Bőséges készletre van szükség az alapelemekből, hogy minél tágabb variációs lehetőség nyíljon az építkezés során.

Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: Kismama magazin