Kisgyerek

Mit lehet tanulni az egyes nevelési stílusokból?

A legtöbb szülői stílusból, nevelési módszerből el lehet sajátítani valamit, szinte az összesből eltanulhatunk valamilyen hasznos elvet.
2021. Január 18.
Mit lehet tanulni az egyes nevelési stílusokból? (Fotó: Getty Images)

Mandy Waysman, a Parents.com szerzője olyan szülőnek tartja magát, aki minden nevelési stílusból átvesz valamit, ami hasznos lehet a számára – és ezzel valószínűleg nem csak ő van így. Valójában egy irányzat mellett elköteleződni nem biztos, hogy annyira egyszerű, és Waysman szerint jó úgy gondolni a különböző nevelési stílusokra, mint egy átfogó taktikai repertoár darabjaira. Mi az egyes stílusok fő filozófiája, és hogyan lehet ezeket hasznosítani a gyereknevelésben?

A szabadtartásos nevelés

A nevelési típus lényege: A szabadtartásos nevelés, mint szülői módszer arra irányul, hogy a gyerekek önállóbbak legyenek, és lehetővé teszi, hogy gyakorolják a képességeiket. Dr. Emily Edlynn, klinika szakpszichológus szerint a szabadtartásos nevelés a helikopterszülőség ellentéte. A szakember úgy látja, hogy a szabadtartásos nevelés növelheti a gyerekeknél az önállóságot, az önellátást, a magabiztosságot, ami később a hasznukra válik, hiszen felnőttként sokkal többet kell a szülők segítsége nélkül navigálniuk a világban, mint a szülők támogatásával.Tipp a nevelési típus hasznosítására: Waysman 7 és 10 éves gyermekénél például kiterjesztették valamennyire a szabadságot, ami hozott a számukra némi pozitív változást – többek között a reggeli rutinban, amikor a saját tízóraijukat készítik el.

A helikopterszülőség

A nevelési típus lényege: A helikopterszülőség során a szülő túlzottan bevonódik, beavatkozik, gyakran túlkontrollál, túlfélt. Időnként még az iskolai dolgokba, illetve a tanórákon kívüli elfoglaltságokba is túlzottan beavatkozik.Tipp a nevelési típus hasznosítására: Waysman szerint nála kevésbé szól ez arról, hogy beavatkozik az iskolai dolgokba, de jelen van, hogy felügyelhesse időnként a gyerekeket, amikor csorbult a bizalom. Szerinte a kulcs az, hogy a barátaival felülvizsgáltatja, mennyire viselkedik helikopterszülőként. Van egy munkahelyi barátja, aki korábban tanár volt, és segít neki megbizonyosodni arról, hogy nem a túlbuzgó helikopterszülőség szerint cselekszik-e – ami az önértékelésre is hatással lehet.

Az autoriter nevelési stílus

A nevelési típus lényege: Az autoriter, vagy tekintélyelvű nevelési stílus magas elvárásokat támaszt a gyerekekkel szemben, a válaszkészség viszont kevésbé jellemzi a szülőt. Gyakran összevonható a tigris szülőséggel ez a szülői stílus.Tipp a nevelési típus hasznosítására: Ez az utolsó nevelési stílus, amit Waysman bevet az eszköztárából. Ha a gyerekeinek dührohama van, nem aludtak eleget, rossz passzban vannak, akkor végső eszközként nem reagál, amíg ezen túl nem teszik magukat. Ezután rájönnek, hogy valamilyen nagyobb gesztust kell tenniük, például rendet rakni a szobájukban, leírniuk vagy lerajzolniuk, hogy hogyan látják, mi a probléma a viselkedésükkel.

A kötődő nevelés

A nevelési típus lényege: A kötődő nevelés a közelségen és a válaszkészségen alapszik. Dr. Edlynn szerint a válaszkészség része a babával szembeni bizalom kiépítésének a korai szakaszban, tehát hogy a szülő valóban odafigyel a baba jelzéseire, a fizikai szükségletekről való gondoskodásra. Nem feltétlenül szükséges követni minden elvet, amit a kötődő nevelés hirdet, mint például a baba hordozása vagy az együttalvás – de ha a szülőnek ezek szimpatikusak, azok is hozzájárulnak a válaszkészséghez.Tipp a nevelési típus hasznosítására: Waysman azt írja, soha nem hivatkozott kötődő nevelésként a szülői tevékenységére, de időnként hordozta a lányait, hogy megnyugtassa őket, és gyakran vette fel őket.

A megengedő nevelés

A nevelési típus lényege: A megengedő nevelésben a szülő nem szab sok szabályt a gyermek számára. Általában nagymértékű válaszkészség jellemzi a gyermek igényeit tekintve. Az egyik lehetséges problémája ennek a nevelésnek, hogy a szülő semmit nem követel meg a gyermektől. Így a gyermeknek irreális elvárásai alakulhatnak ki a körülötte lévő világgal kapcsolatban.Tipp a nevelési típus hasznosítására: Waysmanék ritkán használják ezt a nevelési típust – csupán inkább “különleges bánásmódként” egy hosszú héten, amikor engedik, hogy a gyerekek fél órával tovább maradjanak fent este, és lefekvés előtt nyüzsögjenek még egy kicsit.

A hóekeszülőség

A nevelési típus lényege: A másik neve a fűnyírószülőség, és a lényege, hogy a szülő minden akadályt elhárít a gyermeke útjából.Tipp a nevelési típus hasznosítására: Waysman úgy fogalmaz, hogy az ő esetében ez inkább “lapátolás”, és nem tisztítja meg az egész utat, de ahhoz eléggé, hogy gyereki át tudjanak haladni. Viszont jobban már nekik kell “megtisztítaniuk” az utat. Például, ha van valamilyen probléma az iskolában, megbeszéli a gyerekekkel az esetleges aggályaikat, megkeresi a tanárt, és összeállít egy tervet – azonban miután előkészítette számukra az utat, utána már a gyereknek kell felelősséget vállalniuk a továbbiakért.

A világítótorony szülőség

A nevelési típus lényege: Ennél a nevelési típusnál a szülő feladata a stabilitás biztosítása. A szülő mint “jelzőfény a parton” lehetővé teszi, hogy a gyerek megtapasztalja a dolgokat, de mindig látható és elérhető útmutatással szolgál.Tipp a nevelési típus hasznosítására: Ez a megközelítés a stabilitás hosszú távú gyakorlata lehet. Waysmanék az esti rutin kapcsán teszik ezt, ahol megbeszélnek minden olyan gondot, ami a nap folyamán felmerült, és a legjobb módszert, amivel kezelni lehet ezeket. Egy héttel később Waysman újra szóbahoz valamit ezek közül, hogy megbizonyosodjon arról, hogy a gyerekei tudják, hogy meghallgatja őket.