Kisgyerek

Mit olvassunk a gyereknek? Könyvajánló korosztály szerint

Az olvasás nem kipipálandó nevelési feladat, hanem szülő és gyerek közös élménye. Mit válassz a gyerekkönyvek színes tengeréből, hogy ez valóban így legyen? Életkorok szerint csoportosított ajánlatunkból biztosan nektek is több kedvencetek lesz.
2022. Március 17.
Mit olvassunk a gyereknek? (fotó: Getty Images)

Könnyű dolga van annak, aki szeret olvasni, és kellemes élményeket kapott gyerekkorában: ha szívesen gondolsz vissza régi könyveidre, esetleg még meg is van néhány közülük, ezeket biztosan örömmel veszed elő szülőként is. Az első kupac könyvben tehát az akár több generációt is kiszolgáló “klasszikusok” várják a kis örökösöket.

Generációkat összekötő kortalan könyvek

Kisvakond, Gőgös Gúnár, Mosó Masa, Boribon, Kipp-kopp anya és nagymama gyerekszobájában is ott volt a polcon, akárcsak Lázár Ervin meséi, Gazdag Erzsi, Weöres Sándor gyerekversei. A könyvek, mesék, versek szeretetét úgy tudod legjobban átadni gyerekednek, ha látja rajtad, ezek mennyire közel állnak a szívedhez, milyen boldog vagy, amikor a kezedbe veszed a régi könyveket. Ezeknek készíts helyet a polcon a mai, friss kiadványok mellett. A gyerekek ugyanis a mesénél és könyvnél is jobban szeretik a “mesehelyzetet”, amikor anya vagy apa ölébe lehet ülni, be lehet kuckózni velük a takaró alá, és a világról (mobilról) megfeledkezve élvezhetik a zavartalanul együtt töltött időt.

Lapozgatók, kukucskálók, mondókák a legkisebbeknek

A fél-egyéves kicsiknek még nem igaziból olvasunk, hanem ölbe véve őket együtt nézegetjük a képeket. A hangsúly a lapozgatáson túl a felismerésen van: az aha-élmény örömét láthatjuk az arcukon, amikor egy-egy ismerős tárgy, élőlény előbukkan a következő oldalon. Az a könyv adja meg ezt számukra, ami a valóságban már látott, ismert, tapasztalt dolgokat mutatja be. A szöveg pedig akár a gyerek, akár a szülő részéről a hangutánzó berregés, nyávogás, kattogás. És a képi világ? Válaszd a neked tetszőt, mert azt szívesen veszed majd kézbe újra és újra, számtalanszor ismételve ugyanazt, a baba számára ugyanis az ismétlés mindannyiszor ugyanazt a felismerés-örömöt nyújtja.Ritmus, rím, dallam az első napoktól, sőt már a magzati életben támogatja a beszédfejlődést: a hallott szöveg ritmusa, lejtése a szavak megértésénél jóval előbb megragad a kisbaba emlékezetében. Könyv nélkül is, a hétköznapi tevékenységekhez mindig egy-egy odaillő mondókát kapcsolva beleillesztheted a napirendbe a fejlesztésnek ezt a játékos, jókedvre derítő, unaloműző formáját. Nehezen jutnak eszedbe a régi “dedós” versikék? Népi csemegéket a Ringató és Kerekítő könyvekben, trendi szövegeket Varró Dániel Akinek a … sorozatában találsz.

Tematikus böngészők, ismeretterjesztők bölcsiseknek, ovisoknak

A nézegetés izgalmasabb változata a felfedezés örömét adja a kicsiknek: az ismerős kép megtalálása egy nagy, színes kavalkádból egyben a koncentrációt is fejleszti. A kevésbé zsúfolt, nagyobb elemekből álló képek már a két-három évesek figyelmét is lekötik egy darabig. Minél aprólékosabb egy-egy tábla, annál nagyobb kihívást jelent. Vajon néhány nap múlva is emlékszik a gyereked egy már megtalált elem rejtekhelyére? Nagy kísértés a szülőknek, hogy az ismeretterjesztő nézegetők kapcsán minél több “tudást” öntsenek már iskoláskor előtt a gyerek fejébe, a jó választáshoz azonban az óvodáskorra jellemző spontán érdeklődést vegyük figyelembe. Egy-egy sajátos, személyes esemény kapcsán bejöhet valami speciális téma is az általánosan népszerű építkezős, járműves, lovas, állatos, dinós nézegetők mellé.

Kis történetek óvodásoknak, kisiskolásoknak és szülőknek

Az érzelmi intelligencia fejlesztésére, érzelmek feldolgozására, összefüggések felismerésére kiválóan alkalmasak azok a kis történetek, amelyek a kisgyerek életében is előforduló helyzeteket mesélik újra. A Barátnőm, Bori és Barátom, Berci sorozatban egy-egy kis könyv egy-egy ilyen sztorit elevenít meg, sok kedves, jól felismerhető rajzzal – a nézegetés mellett a felolvasott szöveg is fontossá válik: három éves kortól már van türelmük meghallgatni, és szóról szóra meg is jegyzik a gyerekek, hiszen az érzelmeket érzékletesen előadó történeteket újra és újra kérik.A saját élmény mesébe helyezett újraélésén alapszik Berg Judit Hisztimesék című könyve, Kiss Judit Ágnes Babaróka sorozata és Vadadi Adrienn már nagyobb ovisokat és kisiskolásokat is megszólító könyvei. Az anyukák lelkének is vigaszt nyújt, hogy a kínos, hisztis jelenetek során a könyvek anyukái is elveszítik türelmüket, fáradtak, fancsali képet vágnak, egyszóval ők is életszerűek.A “velünk is ezt történt” felismerésélményén túl egy sajátos képi világ tekintetet lebilincselő élményét adja Bartos Erika Bogyó és Babóca, Anna, Peti és Gergő, valamint Brúnó Budapesten sorozata.

Szép történetek óvodásoknak

Szemnek-szívnek gyönyörű könyvek: egy varázslatos világba merülünk el. Gyönyörűen illusztrált mesekönyvek, szokatlan történetekkel – lehetnek akár népmesék, és ilyenek például Sven Nordqvist Pettson könyvei, valamint Julia Donaldson Bot Benő című könyve. Amikor a könyv képi világa, a színek, a rajzok hangulata ragad meg, ne állj ellen a vásárlásnak.Humor, új nézőpont, történet, rím és ismeretátadás társul Lackfi János gyerekeknek (is) írt Igaz mese … könyveiben. Mikulás, karácsony, húsvét ünnepét mutatja be a mai ember szemszögéből a sorozat eddig megjelent három darabja.

Hosszabb felolvasós mesék nagyobb ovisoknak, kisiskolásoknak és szülőknek

Estéről estére követhetünk egy szövevényesebb, többszereplős, kalandokkal tarkított, hosszabb történetet – ez már némi időérzéket igényel a gyerek részéről: nincs vége a történetnek aznap este, holnap és holnapután folytatódik. Apa és anya vetélkedik a felolvasásért, esetleg nem bírják abbahagyni, na még egy fejezetet… Berg Judit Lengemesék és Rumini sorozata már igazi olvasásélményt nyújt a szülőknek is.

Első önálló olvasmányok

Sikerélmény az első osztályos számára, amikor felfedezi, hogy a betűk megismerésével életre kelnek a könyvek: értelmes szöveggé áll össze a nyomtatott szöveg. Azért ez még munka a számára, ezért a rövid szövegegységekből és sok illusztrációból álló könyvek nyújtanak valóban élményt. A Most én olvasok! sorozat egy-egy könyve élő, a kisiskolások életéből merített mai történeteket kínál neves kortárs magyar szerzőktől. Szülőknek segítség a szintenkénti besorolás a nagybetűstől a már gyakorlott olvasói 4. szintig. Hasonlóan életszerű, valamint vidám történeteket szintenkénti kategorizálással és ajánlással az Olvasólétra sorozat ötéves kortól a közös olvasáshoz a nyolcéveseknek szánt első regényig.

Fejből és könyvből, közösen szőtt mesék

Mindig adódik olyan unalmas helyzet, ami “fejből mesét” szül: az orvosnál várakozva, az utcán sétálva, dugóban ülve. Bármi köré szőhetsz egy kis történetet, a kicsiknek a parkban meglátott kutyusról, iskolásoknak fél pár tornacipőről. A sztorigyártás gyereknek, felnőttnek egyaránt hasznos kreatív foglalkozás, megtanítja, hogyan szórakoztassuk el magunkat, amikor semmi nincs kéznél a fantáziánkon kívül. Erre a már megírt történetek élvezéséhez is szükség van. Még izgalmasabb, ha együtt alakítjuk a gyerekkel a történetet felváltva mindig újabb fordulatot hozzáfűzve, vagy egy kész mesének találunk ki más, akár többféle végződést.