Kisgyerek

Speciális óvodák

Minden gyereknek joga van ahhoz, hogy óvodába járhasson. Legyen akármilyen betegsége, fogyatékossága, sokkal jobban fejlődik, ha közösségbe kerül. Persze a legtöbben nem azért keresnek különleges óvodát, mert valóban szükségük lenne rá.
2008. Január 28.

Könnyen elhisszük, hogy ha az óvoda végére megtanul franciául, lovagol és teniszezik, sokkal jobb esélyekkel indul neki az iskolának és az egész hátralevő életének. Pedig a gyerekeknek ebben az életkorban még nem tanulniuk kellene, hanem játszaniuk! Ha a családnak sok-sok pénzt kell kifizetnie, naponta több órán át autóban-buszon zötykölődnie, lehet, hogy a gyerek csak jókora adag szorongással lesz gazdagabb. Még akkor is, ha az óvoda nagyon jó! Mert az is lehet, hogy a szomszédos egyszerű, ingyenes, állami óvoda éppen ilyen tökéletes lenne. Az óvodaválasztás egyáltalán nem könnyű feladat.

Nyelvoktatás óvodásnak

Nagyon vonzónak tűnő lehetőség, de sajnos az óvodai nyelvóráknak nincs sok értelmük! Ha hetente kétszer bejön valaki és szavakra idomítja, dalocskákra tanítja a gyereket, abból még nem lesz használható nyelvtudás, és később sem segíti a nyelvtanulást. Amit a gyerekek ilyen módszerrel három év alatt megtanulnak, egy iskolás egy hét alatt elsajátítja! Tehát felesleges pénz- és időpocsékolás.

Más a helyzet akkor, ha két tannyelvű óvodába jár a gyerek, ahol egész nap hallja az idegen nyelvet. Ilyenkor, évek hosszú sora alatt valóban sok dolgot megtanulhat, akár alapszinten még beszélni is – ám csak akkor, ha a két óvónő közül legalább az egyik valódi anyanyelvi beszélő. (Nem anyanyelvi szinten beszél! Az nem elegendő!) Ám ebben az esetben is csak akkor, ha a szülők is beszélik a nyelvet, és otthon is használják néha. Gyakorolnak a gyerekkel, olvasnak neki, esetleg nyaranként elmennek az adott országba, vagy bármi más közük van a másik kultúrához.

A nyelvtanulást nehezíti, ha általában csak az óvónők beszélik a nyelvet, és a gyerekek egymás között továbbra is magyarul csevegnek. Ha ennél nemzetközibb a társaság, akkor sem egyszerű a gyerek helyzete, sok kicsit megijeszt, komoly szorongással tölt el, hogy olyan közösségbe került, ahol nem érti, mit mondanak neki!

Heidi Német Nemzetiségi Óvoda, 2084 Pilisszentiván, Szabadság utca 219. Tel.: 26-367-369; www.heidi.hu

Mackókuckó Alapítványi Óvoda, 1106 Budapest, Váltó u. 40. Tel.: 06-30/59-11-420

Sport óvodás korban, pirinyóknak

A sporttal nem lehet melléfogni, gondolja sok szülő. Szabad levegő, sok mozgás, és estére biztos elfárad majd a gyerek. Ám a mozgás és a sportoktatás nem ugyanaz. A szabad levegőn való kötetlen futkározás, játék fejlesztő hatású, feszültséglevezető. De a sport tanulása, a szabályok követése, a másikhoz való alkalmazkodás erősen megterheli a testet és a lelket is.

Igaz, hogy a kisgyerekek ilyenkor sokkal könnyebben, gyorsabban megtanulnak olyan sportokat, amelyeket felnőttként már nagyon nehéz. A lovaglás, a korcsolya, az úszás, a síelés – mire felfognák, hogy mennyire veszélyes, milyen sérülésekkel járhat, már olyan szinten művelik, hogy csak csekély kockázattal kell számolni.

Mégsem érdemes halmozni a sportokat. A gyerekeknek ebben az életkorban nem kötött sportolásra van szükségük, hanem arra, hogy saját ritmusuk szerint ismerkedhessenek az élet dolgaival. A szülővel való közös sportolás fejlesztő hatású – ám ha idegen oktató magyarázza nekik a szabályokat, nem mindig kedvező a fogadtatás. Iskoláskor előtt csak ritkán érdemes valódi sporttanulást kezdeni a gyerekkel. Az a cél, hogy maradjon ideje futkározásra, játékra is!

Úszó Pingvin Óvoda, Budapest, Hajós Alfréd Nemzeti Sportuszoda, Tel.: 30-940-87-27; www.uszoovi.hu

Tigriskölyök Óvoda, 1021 Budapest, Levél utca 6. Tel.: 31-68-296; www.tigriskolyok.hu

Alternatív módszerekkel működő óvodák

Waldorf, Montessori, lépésről lépésre pedagógia, Freinet, tevékenységközpontú és még számtalan más, nagyon vonzó speciális óvodai program létezik. Ám sokan, akik ilyen intézménybe szánják gyereküket, nincsenek igazán tisztában azzal, mi is a követett módszer lényege. Inkább abban reménykednek: a név garancia arra, hogy ezen a helyen egyéni, személyre szóló bánásmódban és fejlesztésben részesül gyerekük. Esetleg kevesebb a fegyelmezés, több a módszerrel kapcsolatos tapasztalat.

Mindez általában igaz. Ám lehetnek gyakorlati hátrányai is az ilyen óvodaválasztásnak. Például a lakásunktól való távolság vagy a borsos alapítványi hozzájárulás. Van olyan ovi, ahonnan délben haza kell vinni a gyereket, mert sem ott alvásra, sem ebédre nincs lehetőség. Általában elvárják a szülők tevékeny részvételét az óvoda életében, akár még a takarítást is nekik kell felváltva végezniük.

Érdemes végiggondolni, vajon otthon tud-e maradni a gyerekkel hatéves koráig. Ki tudja-e fizetni akár két kicsire is az alapítványi díjat hosszú éveken át? Az alternatív óvodák módszerei és eszközei valóban különlegesek, ám éppen ez az oka annak, hogy nagyon sok “közönséges” óvodában is átvették ezeket. Ha körülnéz, lehet, hogy sokkal közelebb, ingyen is talál majdnem ugyanilyen intézményt, csak éppen márkanév nélkül.

ovoda.lap.hu

ovi.hu/montessori

waldorf.lap.hu

Gyakorló óvoda

Kicsit riasztóan hangzik első hallásra, pedig itt nem a gyerekek gyakorolnak, hanem a felnőttek! A jövendő óvónők itt tanulják meg, hogyan kell bánniuk a gyerekekkel, illetve már végzett óvónők továbbképzését segíti elő ez az intézmény.

A szülőt első látásra talán zavarja, hogy rendszeresen érkeznek a csoportba idegen megfigyelők. Ám a tapasztalatok szerint a gyerekek nagyon korán hozzászoknak ehhez, és nem zavarja őket. A bemutató napoknak hátrányuk is van, olyankor korábban kell bemenni, kötöttebb a program, ám sok előnnyel is járnak. Az úgynevezett bemutató órákon általában nagyon izgalmas dolgokat csinálnak a gyerekek, hiszen ebből tanulják meg a jövendő óvó nénik, hogy mennyi mindenre alkalmasak, mire nyitottak az ennyi idős óvodások.

ELTE Gyakorló Óvoda, 1226 Budapest, Csörsz u. 53/a,.

Fővárosi Gyakorló Óvoda, 1068 Budapest, Városligeti Fasor 30. Tel.: 351-29-12

Kecskemét, Gyakorló Óvodák, Tel.: 76-501-794

Egyházi óvodák

Gyakran nyugodalmas szigetet jelentenek a vallási alapon szerveződő óvodák, hiszen a szülők, akik ide íratják a gyereküket, maguk is vallásosak, vagy valamiért fontos számukra, hogy a gyerekük ilyen közegben nevelkedhessen. Az, hogy a szülők is vallásgyakorló hívők legyenek, általában nem feltétele a felvételnek, bár előnyt jelenthet túljelentkezés esetén.

Általában a gyerekek számára sem kötelező az istentiszteleten való részvétel, és általában kötött hittanóra sincsen, a hit inkább a mindennapok része. Közös meditáció, beszélgetés a vallás mibenlétéről, tanításairól, és persze az ünnepek során is gyakrabban szó esik a vallási háttérről. Nagy előny, hogy a közösség általában összetartó, hiszen közös a lelki háttere, értékrendje és gondolkodásmódja minden idejáró családnak.

Buddhista Óvoda, Tel.: 30-99-127-66, www.tejutiskola.hu

Szent Anna Óvoda, 1047 Budapest, Liszt Ferenc utca 18. Tel.: 369-09-12; szentannaovi.atw.hu

Lauder Javne Zsidó Közösségi Óvoda, 1121 Budapest, Budakeszi út 48. Tel.: 200-26-31

Karácsony Sándor Református Óvoda, 1196 Budapest, Jáhn Ferenc u. 107. Tel.: 281-31-54

Beteg gyerekeknek

Ma már nem nehéz allergiás, asztmás, cukorbeteg gyerekek számára fenntartott óvodát találni.

Egy ilyen közeg nagy biztonságot adhat a szülőnek, hiszen az étrendet szakképzett dietetikus állítja össze, és ha a gyerek rosszul lesz, a speciális helyzetre kiképzett óvónők szakszerűen ellátják. De gondoljuk át: ha nincs gyakran rosszul, nem igényel különleges ellátást, csak az étrendje más, nem volna-e mégis kényelmesebb egy közelben lévő, normál ovival egyezkedni? Lehet, hogy ha a szülő mindennap beviszi az ételt, ők is befogadják az allergiás, különleges igényű gyereket. Ha számol, talán rájön: a főzés sem tart majd tovább, mint az utazás a távoli oviba.

Akadémiai Óvoda Diabétesz Részleg, 1021 Budapest, Bimbó u. 33. Tel.: 80-200-970

Dalos Ovi, 1047 Budapest, Ugró Gyula u. 5. T.: 233-28-06

Kismaros, Napköziotthonos Óvoda, Liget út 35. Tel.: (27) 350-077

Integráció? Joga van hozzá!

Ha speciális ellátást igényel a gyereke, az még nem azt jelenti, hogy nem járhat óvodába! Ehhez ugyanis joga van! Ha a szülő azt szeretné, hogy ne speciális intézménybe, hanem integráltan, azaz normál óvodába járhasson, fel kell keresnie a Tanulási Képességeket Vizsgáló Bizottságot.

Itt összetett vizsgálat keretében megállapítják a gyerek betegségét, és intézményt ajánlanak számára. A helyi önkormányzat kötelezettsége, hogy befogadó óvodát biztosítson, ha ilyen nincs, akkor létre kell hoznia egyet, vagy meg kell fizetnie másutt ezt a szolgáltatást! Ha normál óvodában helyezik el a kicsit, akkor szintén az önkormányzat kötelessége, hogy gyógypedagógust is biztosítson a gyereket nevelő óvónő mellé!

Egy “sima ovi” szolgáltatásai

Amikor Bíborka hároméves lett, alaposan körbejártam a kerület összes óvodáját. Egy idő után rutinos lettem abban, hogy mit is kell kérdezni. Ja, hogy itt tévé is van? Na, akkor ez kihúzva. Balett, zene, angol és lovaglás? Na, azért ez túlzás, kihúzva! Nem jöhet be a gyerek, hogy megnézze a kertet? Micsoda hely ez, ahol ennyire nem fontos éppen az ő véleménye? Kihúzva!

Eközben persze esténként böngésztem az internetet, hátha ott találom meg, amire vágyunk. Jó ez a Waldorf, tetszik a Montessori… hümmögtem. De aztán odakattintottam a címre. Micsoda? Hogy én mindennap másfél órát utaztassam a gyereket? Annyit egy óvoda se ér meg! Így hát maradtak a kerületi óvodák. Végül is a gyerek normális, nincs semmiféle speciális problémája, fejlesztenivalója. Hát igen, korához képest nagyon jó a szókincse, ügyesen rajzol, okos. De ha jól meggondolom, minden anyuka ezt hiszi a saját gyerekéről. És tanulni még ráér.

Így kiválasztottam azt az óvodát, amelyik mindkettőnknek a legjobban tetszett. Nagy a kertje, szimpatikus az óvó nénije, és egyáltalán nem kínált különórákat! Azt mondta a vezető óvó néni, hogy a gyerek legfontosabb feladata, hogy játsszon. És ebben nagyon egyetértettünk.

Azóta bárhol mesélek az óvodáról, mindenütt azt kérdezik, mennyit fizetünk érte, mert lehetetlen, hogy ezeket a jó programokat egy teljesen normális kerületi óvoda is nyújtani tudja. Ugyanis itt a gyerekek gyertyát öntenek, szőlőt aszalnak, búzát őrölnek, kenyeret sütnek, hagymát csíráztatnak, jéggel rajzolnak, akvarellfestékkel színeznek, tojást viaszolnak. Ünneplik a Föld napját, a víz napját, a maci februári kijövetelét. Szüretkor szőlőt préseltünk, valódi présgéppel. Hát igen, ez itt az alapellátás része.

Csak az én lányom nincs elájulva a bőségtől, és reklamál néha. “Anya, itt én semmit sem tanulok! Ez nem is óvoda, csak játszoda!” Én meg elégedetten mosolygok. Most magyarázzam el neki, hogy amikor diót gyűjtenek, ritmust ütnek vele, mondókáznak és mesélnek róla, akkor sokkal többet tanul, mint ha padba ültetnék, és úgy magyaráznának neki a világról? Vagy éppen természetfilmből ismerné meg a vajköpülés titkait? Nem baj, ha ő úgy látja, hogy itt csak játszanak. A lényeg, hogy látom, így is lehet tanulni. Sőt, ebben a korban csak így lehet!

Kapcsolódó cikkeink:

  • Bölcsőde, óvoda, iskola
  • Oviba készültök? Segítünk a választásban!
  • Hogyan válassz óvodát a gyereknek?
  • Hová adjam ősztől?
  • Forrás: Kismama magazin