“Szülőként nem az a feladatunk, hogy a bizonytalan időkben annak az ellenkezőjéről biztosítsuk. A mi feladatunk az, hogy segítsük a gyerekeknek elviselni a bizonytalanságot” magyarázta dr. Jerry Bubrick, a Child Mind Institute klinikai szakpszichológusa a Fatherly.com internetes portálnak.
A gyerekek is hallják a híreket, és tudják, hogy olyan dolgokat, amiket korábban szerettek csinálni, mostanában nem lehet. A gyerekeknek ilyen helyzetben nem különleges válaszokra van szüksége, hanem erős bizonyosságra azt illetően, hogy szeretik őket, és gondoskodni fognak róluk, olyan bizonyosságra, ami segít kezelhetőbbé tenni a helyzetet.
“Meg akarjuk tanítani nekik, hogyan tolerálják, ha valamit még nem ismernek. Engedjük, hogy elmagyarázzák, hogy érzik magukat, és miért mitől érzik azt, és segítsük érvényesíteni ezeket az érzéseket, például a következőkkel: “Én is aggódom ezek miatt. Találjuk ki együtt, hogy mi segíthetne.” Ahelyett, hogy csak válaszokat adunk neki, beszélgessünk velük, és vessük össze az észrevételeinket” – fogalmazott Bubrick.
- Kapcsolódó: Hogyan beszéljünk a gyerekekkel a hírekről?
Ha az életkoruktól függetlenül a gyerekek be vannak vonva a problémamegoldásba, abból érezhetik, hogy szeretik őket és részesei a megoldási folyamatnak. Azonban, ha homályos kérdéseket tesznek fel nekik, ugyanolyan ködös válaszok is érkeznek majd rájuk, mint a jól ismert “Jól vagyok.” – ami a beszélgetés zsákutcája.
Bubrick szerint a megoldás a kíváncsiság által vezetett, mégis konkrét kérdésekben rejlik. Ilyenek például:
- Mit tanultatok ma?
- Hallottál valamilyen érdekes dolgot?
- Mi volt a mai napban a legjobb?
- Holnap lesz valami, amit nagyon vársz?
- Mi volt ma a legnehezebb?
- Volt valami a mai napban, ami nem tetszett?
- Volt valami ma, ami miatt nem érezted jól magad?
- Segíthetünk neked valamiben, hogy jobban érezd magad?
- Olvastam valami érdekeset, és érdekel a véleményed róla…
A beszélgetés időzítésén is sok múlik. A szakember szerint a lefekvés ideje nem a legjobb időpont, hiszen a gyerekek is ekkor zárják a napot, és a szorongásra hajlamosabb gyermekek éjszaka még jobban aggódhatnak. Szintén nem a legjobb választás, ha reggel, a nap indításaként beszélünk velük ezekről a dolgokról. Ezek helyett jobb egy semleges, nyugodt pillanatot keresni a nap folyamán, mint a vacsora ideje, vagy éppen egy közös séta.
- Kapcsolódó: Túl ijesztőek a hírek a gyerekeknek?
Bubrick egy egyszerű megközelítést is ajánl, ami segít megnyílni. “A gyerekeimnek javasolni szoktam egy játékot: mint egy rózsa. Ez a módszerünk, ami megtöri a jeget. Te kezded, és bemutatod a játékot. A rózsának három része van. A szirom: ‘mondj valamit, ami tetszett ma.’ A tövis: “mondj valamit, ami nem tetszett ma.” A rügy: “mondj valamit, amire a jövőtől számítasz.” “Modellezned kell, hogy választ kapj” – mondta a játékról.
Ha a gyerekek nem tudják megfogalmazni, hogy érzik magukat, jó ötlet lehet egy érzelem-diagramot használni. Ez segíthet, hogy a lehető legpontosabban elmondhassák, mit éreznek.
Bubrick azt is javasolja, hogy segítsünk a gyerekeknek a jelen pillanatban maradni, hogy ne az ismeretlennel foglalkozzanak. Koncentráljunk a mostra, és foglalkozzunk a holnappal holnap.