Gyerek

Hogyan beszéljünk a gyerekekkel a hírekről?

Ha akarjuk, ha nem, a gyerekek ha mástól nem egymástól értesülnek olyan információkról, olyan közéleti hírekről, amelyek nem nekik szólnak. Mit tehet ilyenkor a szülő?
2020. November 08.
Hogyan beszéljünk a gyerekekkel a hírekről? (fotó: Getty Images)

Politikai kampányok, zavargások, koronavírus, hurrikán, tomboló tüzek – csupa olyan téma, amelyek nem gyerekeknek valók, nem nekik szólnak. Nehéz témák és nehéz a helyzete a szülőnek is, hogy mit is mondjon, mennyit és főként hogyan a gyerekeknek.

A gyerekek, főleg egy bizonyos életkor fölött, néha legalább annyira jólértesültek a világ híreiben, mint a felnőttek, noha a szülők sokszor ezzel egyáltalán nincsenek tisztában. Ha nem beszélnek a szülők a gyerekekkel a hírekről, akkor azt kockáztatják meg ezzel, hogy a gyerekek kizárólag egymástól, a társaiktól, esetleg a tanároktól vagy egyenesen a médiából tájékozódnak. Különösen akkor kétséges gyakorlat ez, ha a közösségi médiából szerzi a gyerekünk az információit, ami tele van téves, fals hírekkel, információkkal, adatokkal. Jennifer E. Lansford, Ph.D., a Duke Egyetem kutatóprofesszora azt tanácsolja, hogy a szülők kezdeményezzenek beszélgetést a hírekkel kapcsolatban a gyerekeikkel, kérdezzenek rá, hogy mit hallottak, láttak.

A hírek minden korosztály számára félelmetes képet adhatnak a világról. Lansford szerint fontos lenne, hogy ebben is példát mutassanak a szülők és első lépésként együttérzően reagáljon olyan tragikus hírekre, amelyeknek elszenvedőik vannak. Ez azért fontos, mert a gyerekek az érzelmi reakcióikat a szülőktől tanulják meg, nincs ez másként a hírek esetében sem: az, hogy miként reagálnak egy-egy hírre, tragikus eseményre a szüleik válaszai alapján modellezik le. A hírek rendszerint katasztrófákról, balesetekről, megrázó eseményekről szólnak , a szülők azzal tehetik a legtöbbet, ha olyan biztonságos és békés környezetet teremtenek, ami segíti a gyermeket abban, hogy megbirkózzon a hírek kiváltotta stresszel.

Annak lehetőségét is biztosítsuk, hogy a gyerekek kérdéseket tehessenek fel, hogy egy-egy esemény kapcsán lehetőségük legyen a feldolgozásra. Természetesen mindezt a gyerek életkori sajátosságainak megfelelően kezeljük.

Előfordulhat, hogy a kisgyermekek, óvodások olyan zavaró képeket látnak vagy nyugtalanító híreket hallanak, amelyek magyarázatra szorulnak. Ebben az esetben a legjobb megoldás, ha megnyugtatjuk őket, hogy ők biztonságban vannak, az események tőlük messze zajlanak (ha valóban így van) és, hogy a felnőttek azon dolgoznak, hogy megoldják a helyzetet. A cél az, hogy fenntartsuk a bizalmukat és biztonságérzetüket.

Az általános iskolás korú gyermekek esetében a szülőknek fel kell készülniük arra, hogy kérdéseket kell megválaszolniuk egy-egy hír kapcsán. A szülőknek érdemes az őszinteségre törekedniük, hogy a gyerekek továbbra is megbízhassanak bennük, mint megbízható információforrásban. A gyermekek gyakran személyre szabják a hírekben látott helyzeteket, és aggódhatnak a saját biztonságuk miatt. A szülők megnyugtathatják a gyermekeket arról, hogy ők és mások hogyan próbálják megvédeni a gyermekeket.

A serdülőknél a szülők egyre inkább a hírekben szereplő eseményeket használhatják kiindulópontként fontos politikai kérdésekről és a világ eseményeiről folytatott beszélgetésekhez. Kognitív szempontból a serdülők képesek absztraktabban gondolkodni, mint a kisebb gyerekek, és a serdülők gyakran motiváltak abban, hogy tegyenek valamit a körülöttük lévő világ javítása érdekében. Ha egy hír kapcsán közvetlenül is tudunk reagálni egy-egy eseményre, például adománygyűjtéssel, adakozással, akkor erre egy serdülőt már ösztönözhetünk is.

A hírekkel kapcsolatos kommunikáció arra is lehetőséget kínál, hogy megosszuk értékeinket, világnézetünket a gyerekeinkkel. A legtöbb gyermek a szülők politikai nézeteit, vallási értékeit és világszemléletét teszik magukévá, nagyrészt azért, mert a gyerekek szeretik és csodálják szüleiket. A hírekkel kapcsolatos beszélgetés módot ad a szülőknek arra, hogy elmondják a véleményüket olyan témákról, amelyek egyébként nem merülnek fel a mindennapi beszélgetések alkalmával.

Fontos, hogy ne legyen folyamatosan bekapcsolva a háttérben a tévé, rádió, és figyeljünk arra, hogy miről beszélgetünk másokkal a gyerekek jelenlétében. Hagynunk kell, hogy a gyerekek gyerekek maradjanak, játéklehetőséggel, szórakozással, amelyek nem a hírekben szereplő események körül forognak.

(via psychologytoday.com)