Tudós típusú baba
Mi az erőssége?
Ha csemetéje elmúlt már két és fél éves, töltse ki az alábbi tesztet, és megtudhatja, mely területen rendelkezik a kis lurkó különleges adottságokkal.
“A” kérdőív
Az alábbi sporteszközök közül rendelkezik az ön gyereke legalább kettővel: labda, sportcipő, hinta, mászóka?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Gyakran megsérül, amikor elesik?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Szeret motorozni, rollerezni, biciklizni?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Van sportos barátja/barátnője?
- igen
- kevésbé jellemző
- nincs
Korán megtanult járni, gyorsan tud futni?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Élénken mozgott a rácsos ágyban, tornázott benne?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Szokott apa vagy anya sportrendezvényre járni?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Ön rendszeresen sportol?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
“B kérdőív”
Gyerekét kisbabakorában ismerősök, barátok is felvették és babusgatták?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Általában jókedvű a gyerek?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Szívesen beszélget?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Szokott magától ajándékot készíteni másoknak?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Keresi más gyerekek társaságát?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
A rokonokon kívül ismerősökkel, barátokkal is közvetlen?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Élvezi az óvodát vagy baba-mama játszócsoportot?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Gyakran jönnek önökhöz barátok, rokonok vendégségbe – vagy önök gyakran járnak másokhoz?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
“C” kérdőív
Szívesen nézeget a gyereke képeskönyveket?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Sok a “miért”? Korábban is sokat kérdezősködött?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Fülel a felnőttek beszélgetésére? Részt szeretne venni ő is a nagyok társalgásában?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Szívesen lapozgat a nagyok könyveiben?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Gyakran beszélget egy másik gyerekkel, ahelyett, hogy játszanának?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Örül, ha újdonságot ismerhet meg (látnivaló, múzeum, természet)?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Gyakran láthatja a gyerek otthon, hogy szülei olvasnak?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Gyakran láthatja a gyerek, hogy szülei is tájékozódnak az újdonságokról, beszélgetnek másokkal?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
“D” kérdőív
Hosszasan és behatóan foglalkozik gyermeke a játékaival és más érdekes tárgyakkal?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Néha magában foglalatoskodik, és ilyenkor nem beszélget szívesen?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Legszívesebben kis csoportban játszik, egyszerre legfeljebb egy vagy két barátjával?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Megérti a felnőttek kifejezésmódját is?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Gyakran talál különleges dolgokat és meg is őrzi őket (kő, csiga)?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Kérdezősködése és kérdései néha fárasztóak?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Gyakran előfordul, hogy gyereke érdekes megállapítással vagy kérdéssel lepi meg Önt?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
Ön általában jól meggondolja, mit válaszoljon egy közepes nehézségű kérdésre?
- igen
- kevésbé jellemző
- nem
A teszt értékelése
Kérdőívenként add össze a pontokat (az igen 2 pontot, a kevésbé jellemző 1-et, a nem 0 pontot ér), és írd be a megfelelő helyre. Hasonlítsd össze, melyik kérdőívnél mennyi pontot ért el a gyermek.
“A” kérdőív pontszáma: – ő a Sportoló
“B” kérdőív pontszáma: – ő a Társas lény
“C” kérdőív pontszáma: – ő a Tudós
“D” kérdőív pontszáma: – ő a Kreatív
Ha valamelyik kérdőívnél 11 vagy annál több pontot kapott a gyerek, egyértelműen megmutatkozik, hogy azon a területen jelentősek az adottságai.
Ha valamelyik kérdőívnél 9 vagy annál több pont gyűlt össze, ám egy másiknál is 7 vagy annál több, mindkét terület meghatározó lehet a gyerek életében.
Ha három kérdőívnél nagyjából hasonlóan 5-8 pont gyűlt össze, fő irányultsága mellett széleskörű képességekkel rendelkezik.
Ha mindegyik kérdőívnél körülbelül hét pontot számoltál össze, a gyermek nem sorolható egyik típushoz sem, ám érdeklődési köre nagyon szerteágazó.
Tudós
– Mi a különbség a vírus és a baktérium közt? – kérdezte az ajtóban álló orvost Dani (6 éves). A doktor bácsi nagy levegőt vett, letette a táskáját, és elgondolkozott volna a válaszon, ha nem akadályozzák meg ebben a gyorsan záporozó további kérdések.
– Ugye a baktérium lehet jó és lehet rossz, a vírus viszont csak rossz lehet? A hidegben a vírus nem tud jól szaporodni? És… tudós leszek, és az atomokkal szeretnék majd foglalkozni – mondja.
Kérdéseit nem lehet egy mondattal elintézni. Néha igenis elfárad a környezete, de őt ez cseppet sem zavarja, kis buldózerként továbbhalad, és kutatja a világot. A mesék, történetek nem kötik le annyira, mint a gyermekenciklopédiák. Főleg a kísérleteket szereti.
Sokszor ül és mosolyog magában. Ilyenkor nem unatkozik. Gondolkozik, kombinál, elmélyül egy témában. Majd feláll, és húzza édesapját az internet felé. Valamire meg akarja keresni a választ. De egyelőre még segítségre van szüksége a tudományos felfedezésekhez.
Átmenetileg.
A fejlődéspszichológus szerint ilyen a Tudós:
Érdeklődő, kíváncsi, már élete első hónapjaiban élénk figyelemmel kísér mindent, ami mozog. Amint elérhetővé válik számára a világ, semmi sincs biztonságban tőle. Nem elégszik meg azzal, hogy szemmel kövesse a dolgokat, mindent meg is akar kaparintani. Később aztán kitartóan foglalatoskodik játékaival – és minden mással, amit megszerez magának. Élvezettel hallgatja, ha felolvasnak neki. Az oviban feltérképez minden zugot, semmi nem marad rejtve előle. Szívesen szegődik idősebb gyerekek vagy az óvó néni nyomába, mert tőlük mindig meg lehet tudni valami újdonságot.
Amire szüksége van:
– Türelem és idő: szereti, ha gyakran és hosszú ideig foglalkoznak vele.
Átgondolt és érthető válaszok: nem vesz be akármit, már meglévő tudását egyezteti a frissen hallottakkal.
– Friss levegő: kis biztatásra szorul, ha levegőzésről, mozgásról van szó. Ne hagyjuk, hogy szobatudós váljék belőle!
– Társas kapcsolatok: ne higgyük, hogy az okos gyerek elegendő társaság önmagának, még ha látszólag remekül érzi is magát a szobájába visszahúzódva. Mutassuk meg neki, hogy jó dolog másokkal együtt játszani!
– Kiegyenlítő pólusok: ne hagyjuk, hogy állandó kérdezősködésével teljesen kisajátítson magának, vagy elhatárolódjon más természetű testvéreitől. Nemcsak képes ismeretterjesztő könyveket nézegetünk, hanem hugi verses mondókái is sorra kerülnek, és a sportoló öcsivel is mindennap futkározunk néhány kört.
És így fejlődik majd: ha komolyan vesszük őt, kérdéseit többnyire szívesen és körültekintően megválaszoljuk, öntudatos, nyílt felnőtté válik.
Kreatív
Anna (6 éves) kisbabakorától élénken figyelte a körülötte zajló eseményeket, nagyon hamar elkezdte felfedezni a világot és benne saját magát. Az unalom mindig ismeretlen fogalom volt számára.
A meséket továbbgondolja, átkölti és lerajzolja. Az énekek és mondókák is hamar képregény formát öltenek. Ha hajnalban jön az ötlet, pizsamában rajzol, majd este folytatja, egész nap tervezve a részleteket.
Kiskorától origamizik. Eleinte ő találta ki a figurákat, most már könyvből hajtogatja, színezi a legnehezebbeket.
Kis hegedűjével a hóna alatt reggelente lemegy Laci bácsihoz, a házban lakó zenetanárhoz. Komoly tervei vannak. Szeretné eljátszani a Négy évszakot.
Szabad délutánja alig van, mindig kell valami program, hogy elemében érezze magát (táncház, koncert, jó barátok a Szent István parkban).
Játék közben belebújik a Porceláncica vagy Gombóc kutya szerepébe. Egy személyben igazi bohóc és királylány.
De ha kérdik: állatvédő lesz és festőművész. És persze anyuka.
A fejlődéspszichológus szerint ilyen a Kreatív:
Már csecsemőkorában igen tevékeny. Mindent pontosan megfigyel, éberen fülel, és korán jól eljátszik egyedül – néha meglepően hosszú ideig. Jól összpontosít. Játékaival nemcsak rendeltetésszerűen játszik, hanem új lehetőségeket is felfedez bennük, sőt a háztartásban fellelhető bármelyik tárgy ötleteket ébreszt benne. Néha túlpörög, tevékenységei, gondolatai magukkal ragadják. Ilyenkor aztán be nem áll a szája, máskor visszavonul a szobájába – persze ilyenkor sem unatkozik, fantáziavilágában nincs mindig szüksége másokra.
Amire szüksége van:
– Zavartalan játék: ne zavarjuk, ha egyedül játszik, töpreng, vagy éppen megfigyel valamit.
Ingergazdag környezet
Hogy ne unatkozzon, mindig újabb élményeket kell kínálnunk neki: erdei kirándulás, múzeumlátogatás, táncház, látogatás a nagyinál vagy egy baráti családnál.
– Kevés, de érdekes tárgy: kreativitását fékezi, ha telezsúfoljuk a szobáját. Kevesebb játékkal jobban elfoglalja magát, ha azok sokféle játéklehetőséget rejtenek magukban: érdekes képeskönyvek, egy láda tele régi ruhákkal, kacatokkal, később egy földgömb.
– Társas kapcsolatok: egész jeleneteket eljátszik egyedül is, egymaga megszemélyesítve Hófehérkét és a gonosz mostohát, mégis jó, ha gyakran találkozik kortársaival.
– Szellemi táplálék: fantáziáját sok-sok mesével, mondával, igaz történettel táplálhatjuk. Ezeket továbbfűzve, újra-meg újra átélve fejlődik gondolkodása.
És így fejlődik majd: sok rendkívüli tehetség kezdte Kreatívként az életét. Gyerek- és felnőttkorban egyaránt élvezik ezt a képességüket. Hát klassz is, amikor a hobbink egyben a munkánk is!
Sportoló
Dávid (4 éves) járni még nem tudott, de a szobai trambulinon ugrálni igen. Ma már pördül egyet ugrás közben, vagy spárgába dobja szét a lábait.
Még bizonytalanul járt, de a focilabdába már bele tudott rúgni. Mulatságos volt a dülöngélő kisember biztos labdakezelése.
A kismotor nem kihívás. Kizárólag három évvel idősebb testvére biciklije, rollerja és gördeszkája érdekli.
A gyaloglást sem neki találták ki, ő szökdel vagy szalad. Mindenhova felmászik, bemászik, lecsúszik, felkapaszkodik és leugrik. Nem állóvíz mellette az élet. Ha csendben ül, az biztos jele annak, hogy lehet máris a lázmérőért szaladni.
A zene és a tánc a mindene. Zeneszóra azonnal felkapja a fejét, és táncba kezd. A családot pedig folyamatos edzésben tartja. Ha így megy tovább, mindenkinek választania kell valamilyen sportot a családban, ha néha utol akarja érni a kis örökmozgót. Mert a tempót mindig ő diktálja.
A fejlődéspszichológus szerint ilyen a Sportoló:
Már a pelenkázón az izmait fitogtatja! Lábacskáival ugyancsak megdolgozza anya hasát, míg tisztába teszik. Később sem adja alább: legalább három kör futás a lakásban, míg el lehet csípni a pelenkacseréhez. Mellette aztán nem gond a fogyókúra, személyi edzőként hajkurássza szüleit a különböző mozgásos tevékenységekre.
Testi erejéhez és mozgékonyságához jó kézügyesség is társul: szeret építkezni, barkácsolni. Toronyépítés kockákból vagy szaltó a trambulinon – tulajdonképpen mindegy is, csak sikerüljön. Mozgás, erő, ügyesség kell mindkettőhöz, és mindkét tevékenységnek nagyszerű az eredménye. Nem csoda, hogy a kis sportoló többnyire jókedvű: kiválóan bánik a testével, és ez rengeteg sikerélményt nyújt neki.
Amire szüksége van:
– Nagy mozgásszabadság: ha kitombolta magát, nyugodtan leül az építőkockák mellé. Először mindig mozgásigényét elégítsük ki, ez nála alapszükséglet.
– Értő figyelem: néha hiperaktívnak vélik, holott ő kiválóan uralja testét. Figyeljünk a jelzéseire, és magyarázzuk el pedagógusainak is, hogy nyugtalansága csak a mozgáshiányból ered, tud fegyelmezetten is ülni.
– Csapattársak: hároméves kortól keressünk lehetőséget arra, hogy kortársaival együtt mozoghasson, összemérje velük az erejét. A csapatjátékok a legalkalmasabbak erre, az egyesületi sport jó személyiségépítő erő.
– Nyugvózónák: az örökmozgónak is szüksége van pihenésre. Alakítsunk ki szobájában izgalmas kis kuckót, és vonuljunk vissza vele ebéd után és az esti lefekvés előtt legalább fél órával képeskönyvet nézegetni, beszélgetni.
– Sokoldalú támogatás: a sportolásnál előnyösnek bizonyuló tulajdonságait más területen is hasznosíthatja, például modellezésnél, szerelésnél, barkácsolásnál, kézműveskedésnél is. Sőt tudományos ismeretterjesztő könyvet vagy életrajzi regényeket is szívesen olvasgat majd, ha az a sportról vagy valamelyik sztárról szól.
És így fejlődik majd: aki korán kezd sportolni, teljesítményével már az iskolai tornaórán kiemelkedik. A kortársak elismeréssel néznek rá, közkedvelt személyiség lesz. A sport a társas kapcsolatok szervezője és ösztönzője is lesz egyúttal.
Társas lény
A fejlődéspszichológus szerint ilyen a Társas lény:
A barátságos, mosolygós kisbaba annyi kedves visszajelzést kap még a babakocsiba betekintő idegenektől is, hogy már az első életéve végére szívébe zárja a világot. Lehet, hogy a szülei is megerősítik elismerésükkel közösségi magatartását. Tárt szívvel közeledik mindenki felé. Az oviban igen kedvelt, központi személyiség lesz a társas kapcsolatot kezdeményező gyerek. Később örömmel szervezi a közös tevékenységeket, segít, bátorít, mindenkihez van egy jó szava.
Amire szüksége van:
– Jóindulatú hozzáállás: a nyílt, kezdeményező gyerek számára nagyon fontos, hogy pozitív visszajelzést kapjon környezetétől. Az elismerés jót tesz az önérzetének, és biztosítja jó hangulatát.
– Védelem a kizsákmányolástól: a kis angyal szívesen eleget tesz minden kérésnek. Igyekezetében erőn felül is teljesít, nekünk kell vigyáznunk a határaira.
– Egészséges önzés: tanítsuk meg arra, hogy saját akaratát is érvényesíteni tudja. Rá kell ébresztenünk, hogy nemet is lehet mondani.
– Saját kívánságok: az adok és kapok álljon egyensúlyban a mérlegen.
Vegyük komolyan a gyerek igényeit akkor is, ha nem ordítva, toporzékolva követelőzik – ez az angyalka sosem tesz ilyet, legfeljebb kér. Annál inkább halljuk meg!
– Más irányú támogatás: mielőtt feloldódna a közösség boldogítása közben, irányítsuk a figyelmét önmagára. Sportolással saját testére, zenéléssel emellett még egy hangszerre is összpontosítania kell.
És így fejlődik majd: a legtöbb gyerek, aki kiskorában ilyen nyitott, később is megőrzi ezt a tulajdonságát. A közösség számára, ahol él, nagy áldás az ilyen személyiség, és a társaság központi alakja lehet.
Kapcsolódó cikkeink:
- Ismerd fel a természetét!
- A személyiség alakulása kisgyermekkorban
- A kisgyermekek természetének alaptípusai
Forrás: Kismama magazin