Rögtön az elején felvetődik, hogy milyen útviszonyokon fogják használni, 3 vagy 4 keréken szeretnék-e gurítani, újszülött vagy nagyobbacska gyermeknek vásárolják-e, téli vagy nyári baba fogja-e használni, autóval vagy tömegközlekedési eszközzel utaznak-e többet, szempont-e a babakocsi súlya, összecsukás utáni mérete, illetve egy babakocsival, esetleg többel tervezik átutazni az első éveket.
Ha egy kocsival szeretnénk végigkísérni a babakocsis éveket, esetleg egy majdani kistestvér is megörökli a járgányt, akkor célszerű semleges színű, többfunkciós, jó minőségű, strapabíró darabot választani, hisz minden valószínűség szerint mindennapi használatban lesz jó néhány évig.
Mivel az újszülött kisbabának vízszintes, védett, a téli babának különösen melegen bélelt fekvőfelületre lesz szüksége, ezért praktikus többfunkciós, mózeskosaras vagy vízszintesig dönthető, kétfunkciós babakocsit választani. A több funkcióval rendelkező járgányok nagy előnye, hogy mindent megkaphatunk egyetlen szettben, amire születéstől az óvodáig szükség lehet az utaztatáshoz. Általában tartalmaz egy vázat, erre rögzíthető sportülést, mózeskosarat, autósülést, illetve sokszor kisebb kényelmi kiegészítőket is, mint a lábzsák, az esővédő, pelenkázótáska.A mózeskosár előnye, hogy zárt, védett, vízszintes fekhelyet biztosít a babának, általában mosható, esetleg antiallergén huzatú matraca van és vastagon bélelt. Elengedhetetlen tartozéka a lábzsák és a kupola. Az első hónapokban akár kiságyként is használható és nem csak háton, hanem hason is altathatjuk benne a picit, ami azért a legtöbb kétfunkciós babakocsiban nehézkes vagy lehetetlen. Sok mózeskosár rendelkezik (vagy külön megvásárolható) gyári bekötő szettel, amelynek segítségével rögzíthetjük az autó hátsó ülésére, így teljes komfortban autózhat a baba. Némely típusnál egy kis szögben meg lehet dönteni a fekvőfelületet, ez nem rossz, ha a már néhány hónapos baba ébren van, és nézegetni szeretne egy kis ideig.
Megfontolandó persze, hogy a kisebb méretű mózeskosarat általában hamar kinövi a baba, utána pedig tárolgatnunk kell, a funkcióját vesztett babaholmit. Jelentősen megnöveli a kocsi súlyát is, ami előnytelen, ha gyakran kell lépcsőznünk vagy tömegközlekedni a kisbabával. A mózeskosár kombinálható babakocsi vázzal, illetve egyes sportkocsikhoz is kapható kiegészítőként. Az előbbinél magára a vázra tehetjük, az utóbbinál a sportülés nem vehető le, de ráhelyezhető a mózeskosár.
Ha vízszintesig dönthető, klasszikus kétfunkciós babakocsit választunk, kényelmesebbé tehetjük az újszülöttnek, főleg a téli apróságoknak egy textilbetéttel, de e kiegészítő nélkül is tökéletesen megfelel a pici igényeinek. Ezek többsége lap alakúra csukódik , a súlyuk általában tíz kg körül mozog. Egy tolókarjuk van, ami megkönnyíti a babakocsi egy kézzel való manőverezést, ha a másik kéz foglalt. Általában sok játékot, babaholmit, vagy akár egy kisebb bolti bevásárlás tartalmát is vígan elnyelő nagy bevásárlókosárral felszereltek, míg az ernyőkocsik többségéhez inkább csak néhány aprósággal terhelhető sérülékeny bevásárló háló tartozik. A lapra csukódó járgányok valamivel több helyet foglalnak összecsukott állapotban az ernyőre csukódó társaiknál, amelyek szélességben és hosszúságban is csukhatók. Az ernyőkocsiknak a súlyuk is többnyire kisebb, mint a lapra csukódó modelleké. Az előbbi típusba tartozó modelleknek általában két tolókarjuk van, de kapható 1-2 átalakítható darab is, amelyek úgynevezett egybe tolókaros ernyőkocsik. Mindenképpen célszerű két irányból tolható típust választani, hiszen a pici babának fontos és megnyugtató az édesanyja arca, később pedig a naptól, széltől óvhatjuk meg. Ha valamiért mégis egy irányból tolható modell dobogtatja meg a szívünket, legalább előrehajtható a kupolája legyen, vagy vásároljunk hozzá egy napernyőt, szélfogót.
Amennyiben újszülöttnek vesszük, akkor praktikus, ha szemből ráhelyezhető autósüléssel kiegészített modellt vagy textilbetéttel felszereltet veszünk.A vázhoz csatlakoztatható ülőrész/sportrész kétféle lehet, az egyik a teljesen vízszintesig dönthető, amelynek a lábtartója is felemelhető és a másik a legtöbb holland tervezésű babakocsira jellemző “kagylóüléses”, ahol a lábtartó együtt dönthető az ülőrésszel együtt, így fekvő helyzetben picit alacsonyabban van a baba popsija, mint a lába. Ki-ki egyénileg megítélheti, hogy melyik üléstípus kényelmesebb a gyermekének.
Gyakori autózáshoz tesznek jó szolgálatot az utazórendszer modellek, amelyek lényege, hogy egyetlen mozdulattal rögzíthető a babakocsira (adapterrel vagy anélkül) a hozzá tartozó autósülés/hordozó (ez általában 0-13 kilogrammig jó, körülbelül másfél éves korig, de a babák többsége sajnos hamarabb kinövi). Némely modell praktikusan egy pillanat alatt a babakocsira kattintható, így nem kell felébreszteni a kisbabát, ha a gépjárműből a babakocsiba akarjuk helyezni vagy a séta, vásárlás végeztével visszatennénk a gépkocsiba és autóznánk tovább. Nem célszerű azonban hosszú órákra autósülésben hagyni az újszülött babát, mert a gerincének ez a döntött testhelyzet nem a legmegfelelőbb.
A kisbabának hat hónapos koráig teljesen vízszintes fekvőfelületre van szüksége, ám a félévesnél nagyobb, már ülni tudó csecsemők számára ideális a vázra rögzíthető sportülés vagy sportkocsi. Az ekkortájt már stabilan üldögélő picinek továbbra is az édesanyja arca a legmegnyugtatóbb látvány a világon, de a táguló külvilág is egyre jobban érdekli, ezért szívesen utazik a babakocsiból kifelé tekintgetve. Ám egy fél éves baba még mindig nagyon törékeny, ezért óvni kell naptetővel vagy napernyővel a káros sugaraktól, esővédővel, lábzsákkal a hűvös, szeles időtől. Gyakran és sokat alszik, ezért jó, ha minél több fokozatban dönthető a háttámla és hasznos, ha állítható a lábtartó, hogy a kis lábacskák egy idő után elzsibbadva ne a levegőben himbálózzanak. A baba előtti karfa biztonságot ad és akár bele is kapaszkodhat a kis örökmozgó. Ha pedig tálca van előtte, akkor azon akár kisebb játékok vagy apró, finom falatok is elférnek.
A nagyobbacska, másfél, két év körüli gyerekeknek már kevéssé van szükségük a babakocsira, ők többnyire már sétálnak, motoroznak, tricikliznek, így számukra olyan kicsire csukható, divatos, karfa nélküli, könnyű típusok is kaphatók, amelyek egyáltalán nem dönthetők, összecsukva viszont nagyon kis helyet foglalnak, akár vállra is akaszthatók és pillekönnyűek. Ha viszont a gyerek néha még el-elalszik séta közben, hazafelé a játszótérről, akkor feltétlenül olyan modellt kell venni, ami legalább egy fokozatban dönthető, hogy neki is kényelmes, komfortos és pihentető alvásban legyen része. Mindig a gyermek életkorának megfelelő babakocsit válasszunk. Az újszülött vagy pár hónapos csecsemőt nem szabad alig dönthető sportkocsiba tenni, a nagyobbacskának pedig nem kényelmes, ha piciknek tervezett kocsiban kell (esetleg egy vastag, téli overallban) szorongania, és a fejecskéje már a kupolát éri. Ne hagyjuk figyelmen kívül, hogy nap mint nap használni fogjuk a babakocsit az autóban, a buszon, aszfalton vagy kavicsos játszótéren, testvérrel és bevásárlás közben, ezért a tetszetősség, szemet gyönyörködtetés mellett a funkcionalitás legyen a fő választási szempont.
Forrás: HáziPatika.com