
Fotó: Getty Images
Egy egyszerű, rövid mondat, amit még a gyerek fülébe suttogunk vagy épp utána kiáltunk, mielőtt bemegy a suliba. Egy kedvesség, emlékeztető, vagy éppen utasítás. Van, akinek ez egy rituálé, és mindig ugyanúgy köszön el. Más azt mondja, ami épp eszébe jut. Talán nem is gondolnánk, milyen fontos része lehet a reggeli közös rutinnak az iskola előtt elhangzó búcsúmondat.
Útravaló egész napra
Hogy milyen a jó búcsúzó mondat, mitől lesz igazán erősítő, támogató ez a kis reggeli rituálé, arról dr. Szigeti Réka egészségfejlesztő szakpszichológust kérdeztük. „Jó, ha a búcsúmondatra úgy gondolunk, mint a népmesék hamuban sült pogácsájára. Ez egyfajta útravaló, amely a szülőnek és a gyereknek is támogató segítség lehet a mindennapos »küldetések« teljesítéséhez.
Nekünk szülőként is fontos, hogy mit adunk át ilyenkor. Ha jó érzésekkel teli az iskola előtti reggeli búcsúzás, akkor mi is úgy tudunk továbbmenni a munkánkba, hogy szépen lezártuk a közös reggelt, nyugodtak vagyunk. És természetesen a gyereknek is fontos, mi hangzik el ilyenkor. Mert ezzel a »lendülettel«, üzenettel tud bemenni az iskolába, és ha ott bármi nehézség adódik, ehhez tud visszanyúlni.”

dr. Szigeti Réka egészségfejlesztő szakpszichológus
Milyen a jó búcsúzkodás?
Ha egy kicsit elidőzünk az iskola előtt reggel, nagyon sokféle búcsúmondatot hallhatunk. Az „Ügyes legyél!”-től kezdve a „Jó legyél”-en és az „Okosan a dogánál!”-on át a „Ma ne halljak rosszat rólad!”-ig. Mitől lesz jó, erőt adó egy utolsó üzenet? Dr. Szigeti Réka, a Sulinyugi program szakmai vezetője szerint nagyon sokféle mondat jó, sok családban van ennek „hagyománya”. Van azonban néhány dolog, amire jó lehet odafigyelni.
- A tiltásokat érdemes kerülni. (A „Ne legyél rossz” például nem ideális.)
- Ne a lehetséges negatív kimenetelre fókuszáljunk. (A „Ne kapjál már megint beírást!” szintén nem erősít.)
- Azt igyekezzünk előtérbe helyezni, ahogy szeretnénk, hogy ő megélje a napját. („Legyen jó napod!”)
- Ha figyelmeztetjük is valamire, az ne negatív legyen. (A „Ne szólj be már megint a tanárnak” helyett az „Ugye észben tartod, hogy tisztelettel beszélsz a tanárokkal?” jobb választás.)
Jónak kell lenni
Nagyon gyakran hallható búcsúmondat a „Jó legyél!”. Ezt nagyon sokféleképp lehet mondani, többféle felhangja lehet. „Ha ez valójában egy kedves üzenet, ami azt jelenti a szülő és a gyerek számára is, mondjuk hogy »legyen jó, konfliktusmentes a napod«, akkor teljesen rendben van.
Ám ha olyan hangsúllyal és mögöttes üzenettel hangzik el, hogy »tegnap már megint kaptál egy beírást, ma viszont jó legyél, és mindent úgy csinálj, ahogy mondják«, az inkább szorongást kelt. Ennél felszabadítóbb az egyszerű »Legyen szép napod benn a suliban«. Vagy az »Érezd jól magad, este majd elmeséled, mi volt«. Tehát valamilyen könnyed, kedves dolog úgy általánosságban jól jöhet.”
A reggel hangulata sokat számít
Szakértőnk szerint nem csak az a fontos, mit mondunk ilyenkor. Talán még fontosabb lehet az, hogyan mondjuk, amit üzenni szeretnénk. „Ahhoz, hogy valóban egy szeretetteli, támogató üzenetet tudjunk átadni, az kell, hogy mi magunk is ilyen hangulatban legyünk. Ehhez szükséges, hogy arra törekedjünk, hogy viszonylag nyugodtan induljon a napunk. Mert ha mi zaklatottak vagyunk, a legjobban megfogalmazott erősítő búcsúmondat is veszít az erejéből.” És hogyan lehetnek kevésbé feszültek a reggelek? Hallgasd meg szakértőnk stresszkezeléssel kapcsolatos TEDx előadását itt.
Ha kell a támogatás
Amikor nem egy átlagos nap vár a gyerekre, hanem mondjuk valamilyen teljesítményhelyzet, témazáró, felmérő, felelés várható, akkor érdemes kicsit specifikusabbnak lenni a búcsúzkodásnál is. „Jó, ha azt sugalljuk az utolsó mondatokkal is a gyereknek, hogy értékeljük az erőfeszítését – hívja fel a figyelmet a pszichológus. – Hogy az a fontos, hogy készült rá, beletette az energiáját. Adjon bele mindent, aztán a többi majd alakul. Az erőfeszítése a legfontosabb, és az, hogy a végén hogy sikerül, az sok mindentől függ.
„Ha azt gondoljuk, hogy a gyerekünk szorong, aggódik a teljesítményhelyzetek miatt, jó, ha megerősítjük abban, hogy a hiba a rendszer része. Hogy értékeljük, mennyit készült, és előfordulhat, hogy ennek ellenére hibázik, de ezzel nincs semmi gond. Mondhatunk olyasmiket, mint:
- Amikor izgulsz, jusson eszedbe, az számít, hogy te odatedd magad.
- Az a fontos, hogy tanultál, gyakoroltál.
- Sokat tanultál, csináld meg a legjobb tudásod szerint.
Ezek mind azt erősítik, hogy a legfontosabb nem a végeredmény. Nem az számít igazán, hogy ötös lesz-e a doga vagy felelés. Hanem az, hogy ő tudott ebbe erőfeszítést tenni – és ennek köszönhetően biztos, hogy haladt és fejlődött. És ez megnyugvás lehet a gyerek számára.
Mert ha egyszerűen csak annyit mondunk, hogy „Ügyes legyél”, az tehet egy olyan terhet a gyerek vállára, hogy muszáj jól sikerülnie, jónak kell lennie a végeredménynek. És van, akit ez sokkal inkább feszélyez, mint motivál.
Szívből jövő ölelés
Nagyon sokat számít, hogy kíséri-e ölelés, puszi a búcsúmondatot. „Ezek oxitocint, vagyis »nyugihormont« termelnek, ami nagyon jól tud jönni szülőnek és gyereknek is. De amire nagyon kell figyelni, hogy ezt hol tesszük meg – mert van, amikor ez mások előtt már ciki a gyereknek.
Jó, ha ezt meg tudjuk beszélni, és ha a gyereknek úgy komfortosabb, akkor az utolsó ölelés még az autónál megtörténik, és a suli előtt már csak rövid a búcsúzkodás. Fontos, hogy a nyugodtan induljon a napunk legyen arra tér és idő, hogy tényleg egy valós, nyugis ölelést kapjon a gyerekünk a búcsúmondat mellé.”