Szigorítanák a bevont jogosítvány visszaszerzését, akár családtagoktól és szimulátorokon is tanulhatnánk vezetést – írja a 24.hu. Az Építési és Közlekedési Minisztériumnak 2025 márciusáig kell javaslatokat megfogalmaznia a KRESZ megújításáról. Egy keddi háttérbeszélgetésen konkrétumokat is közöltek a körvonalazódó változtatásokról.
A javaslat egyik pontja, hogy lehetőséget biztosítanának a „családtagi vezetéshez”. Ma Magyarországon bűncselekményt követ el az a szülő, aki a gyermekét még jogosítványszerzés előtt, az oktatás ideje alatt a közúton vezetni tanítja. Ám több európai országban is felhatalmazást kaptak a családtagok arra, hogy a vezetni tanítsanak, bizonyos jogi keretek között.
Írországban például oktató nélkül, kísérővel történhet a vezetés a sikeres elméleti vizsga után, de a kísérőnek meg van szabva, hogy milyen felkészültséggel kell rendelkeznie. Nincs is oktató a vizsgán sem, a vizsgabiztos ül az anyósülésen. A munkacsoport az európai trendeket is figyelembe véve ezért jelen állás szerint azt javasolhatja, hogy önkéntes lehetőségként Magyarországon is vezessék be a kísérővel történő vezetést. Hogy a jelenlegi kötelező 29 óra plusz vizsga mellett vagy részben helyett jönne be ez a képbe, arról egyelőre zajlanak az egyeztetések, de a cél az, hogy az állampolgár minél jobb felkészültséggel kerüljön a vizsgára, és minél alacsonyabb költségen meg tudják szerezni a jogosítványt. A kísérőket Európa más országaihoz hasonlóan viszont itthon is biztosan külön felkészítenék a feladatra, ami egy újabb közlekedésbiztonsági aspektusa lehet a témának, hiszen ők is naprakészebb tudással rendelkezhetnek majd.
Ha lesz ilyen változtatás, akkor azt is át kell gondolni, hogy a kísérőnek kötelezővé tegyék-e a pótpedálok felszerelését, szükséges-e ez a jelentős többletköltség, vagy sem.
Engedélyeznék a vezetéstámogató rendszereket a vizsgáztatásnál, valamint arról is szó esett, hogyha valakinek bevonják a jogosítványát vagy összegyűlik a 18 büntetőpontja, akkor be kellene bizonyítania a jövőben, hogy tudja a KRESZ-t, és tud vezetni, azaz nem csak az utánképzést kellene végig ülnie, ami a jelenlegi szabályokhoz képest jelentős szigorításnak hangzik.
A fenti szakmai javaslatok kerülhetnek a döntéshozók elé, egyelőre ezek még csak a KRESZ módosítására tett ajánlások.