„Milyen napod volt?” – „Jó.”
„Mi volt ma az iskolában?” – „Semmi.”
Van, aki persze bővebben válaszol ezekre a kérdésekre is, de léteznek jobbak is, ha szeretnéd megtudni a gyermekedtől, hogy hogyan telt a napja, mi történt vele, és hogy érzi magát. A jól megválasztott kérdés mellett pedig az is fontos, hogy a körülmények is megfelelőek legyenek egy gördülékenyebb beszélgetéshez.
Gyakran arra számítunk, hogy a gyerekek az étkezőasztalnál majd beszélnek, de ez a szemtől-szemben helyzet nem feltétlenül készteti őket arra, hogy megnyíljanak, veti fel a Huffpost. Sok szülő viszont azt tapasztalja, hogy a gyerekeik sokat mesélnek, miközben együtt utaznak az autóban.
„Ott kevésbé ijesztő” – mondta el a portálnak Anjali Ferguson klinikai pszichológus. „Nem leültetem az asztalhoz, közvetlenül ránézve, és mondom azt neki, hogy válaszoljon minden kérdésemre. Ilyenkor nincs szemkontaktus, mert én vezetek, ő pedig hátul van – ez kevésbé ijesztő és megerőltető neki. Nagyon sok információ jön elő a 15 perces hazautunk során.”
Szintén kevésbé ideális hellyé teheti az étkezőasztalt a testvérek jelenléte. Ferguson szerint jó bármikor, amikor négyszemközt vagy a gyerekkel. „Ez csupán egy kicsit mélyebb kapcsolódást biztosít, és a gyerek úgy érzi, hogy az ő egyéni nézőpontja számít.” Jó pillanatok ezek a komolyabb beszélgetéshez.
Az autóúton kívül például a közösen végzett házimunka, az ügyintézés, a közös kutyasétáltatás, vagy éppen a sportolás is alkalmat adhat egy-egy ilyen beszélgetésre.
Ferguson elmondta a portálnak, hogy ő szereti azzal kezdeni a beszélgetést, hogy a gyermek értékelje a napját egy egytől tízig terjedő skálán. „Ez ad neki egy kis mozgásteret” – fogalmazott. „A »Milyen volt a napod?« néha nagyon elvontnak tűnhet, mert ez egy nyitott kérdés. Nincs sok paramétere, és a gyerekek szeretik a paramétereket számos helyzetben. Az is hasznos, ha pontosabban fogalmazol a kérdéssel kapcsolatban.”
A kérdésekre további példákat javasol a Huffpost, a kisebb gyerekekkel és az idősebb gyerekekkel, illetve a tinédzserekkel való beszélgetéshez is.
Fiatalabb gyerekektől kérdezhetjük például:
- Kivel játszottál ma a szünetben? Mit játszottatok?
- Kivel ültél ebédnél?
- Mi volt a kedvenc dolgod, amit ma csináltál?
- Mutatnál valami olyat, amit ma tanultál?
- Volt olyan dolog, ami kihívást jelentett ma a számodra?
- Volt ma olyan, amitől boldognak érezted magad?
- Volt ma olyan, amitől szomorúnak érezted magad?
- Csinált ma valaki valami vicceset az iskolában?
- Csináltál ma valami olyat, ami újdonság volt?
- Volt a mai napban valami olyan, ami meglepett?
- Segítettél ma valakinek valamiben?
- Ha valamit megváltoztathatnál a napodban, mi lenne az?
Idősebb gyerekektől, tinédzserektől kérdezhetjük például:
- Mi volt a kedvenc részed a napodban?
- Mi volt a legváratlanabb, ami ma történt?
- Minden a terveid szerint alakult ma?
- Milyen kihívásokkal kellett ma szembenézned?
- Mi volt az, ami ma megnevettetett?
- Csinált ma valaki bármilyen szokatlan dolgot?
- Tettél ma valakivel valamilyen kedves dolgot?
- Mit vársz a holnapi naptól?
- Van valami, amiről szívesen beszélgetnél?