Gyerek

6 játékos módszer, ami segíthet bővíteni az érzelmi szókincset

Jobban ki tudja fejezni, hogy mit érez, minél bővebb az érzelmi szókincse.
2025. November 23.

Az érzelmi szókincs egy fontos része az érzelmi intelligencia fejlődésének is. Az érzelmi szókincs bővítése ugyanis segít abban, hogy pontosabban meg tudja fogalmazni az érzéseit a gyermeked. Ennek fejlődését néhány játékos módszerrel is lehet segíteni. Alább ezek közül mutatunk néhányat.

anya és lánya mesét olvas

(Kép forrása: Getty Images)

Játékos módszerekkel is bővíthető az érzelmi szókincs

Érzelem activity. Ezt a kitalálós játékot játszhatjátok kifejezetten érzésekkel is. Ha már tud olvasni a gyermeked, írjatok fel kis cetlikre érzelmeket, majd tegyétek ezeket egy tálkába, é húzzatok mindig egyet-egyet. Szavak nélkül játsszátok el az érzéseket, miközben te vagy te és a többiek találgattok. Ha még nem tud olvasni, csak egyszerűen játsszatok úgy ketten, hogy egymásnak mondotok feladványokat, amiket el kell játszani – ha valamelyiket nem ismeri, magyarázd el neki. Ez a játék segítheti a különböző érzések felismerését is.

Tükrös játék. Álljatok a tükör elé a gyermekeddel, és felváltva mutassatok be különböző arckifejezéseket, és próbáljátok kitalálni, milyen érzést mutat a másik, majd leutánozni.

Mesemondás. Írj fel különböző érzéseket cetlikre, majd tedd egy tálba. Kezdjetek el közösen történeteket mesélni, úgy, hogy mindenki egy-két mondatot tesz hozzá. Néhány körönként húzzatok egy-egy érzést, és szőjétek bele a mesébe.

… érzem magam, amikor … . Ezt a játékot bármikor lehet játszani, például várakozás vagy utazás közben is. Vagy mondd el a mondat első tagját egészben vagy a másodikat, a gyermeked pedig mondja meg, mi lehet a hiányzó részen. Például, ha azt mondod: Vidámnak érzem magam, amikor…, ő pedig például felelheti azt, hogy amikor hintázhatok a játszótéren. Ne csak te adj feladványt neki, hanem ő is neked.

Beszéljetek meseolvasáskor az érzésekről. Amikor mesét olvastok, lapozgassátok még egy kicsit a könyvet. Beszélgessetek arról, hogy hogyan érzik magukat a szereplők, hogyan változtak az érzéseik. A képeskönyveket használhatjátok úgy is, hogy az illusztrációk alapján próbáljátok leolvasni az érzéseket a szereplők arcáról. Mondjátok el azt is, hogy miből gondoljátok azt, hogy az adott szereplő úgy érez. Beszéljetek arról, ti mikor éreztétek úgy magatokat. Ugyanezt játszhatjátok a rajzfilmszereplőkel is.

Érzéskollázs. Készítsetek közösen egy kollázst újságokból kivágott képekből. Keressetek ezekben különböző érzéseket kifejező arcokat, majd készítsetek belőle egy tablót. Segíthetsz rá is írni az érzéseket.

(via, via, via)