A diszlexiás gyereknek nehezen megy az olvasás
A diszlexia klasszikus tüneteit még azok is ismerik, akiket elkerül a betegség: olvasási, helyesírási problémák iskoláskorban – írja a dyslexia-reading-well.com.
Vannak azonban olyan jelek, melyek korábban is a diszlexiára utalnak. Ezek pedig a következők:
– megkésett beszédfejlődés,
– tanulási nehézségek az óvodában, például a gyermeked nem tudja megtanulni az ABC-t,
– nehezen boldogul a mondókák rímeivel,
– összekeveri a jobb és bal oldalt, az előtte és utána jelentését,
– rosszul fogja a ceruzát,
– nem tudja befűzni a cipőfűzőjét,
– nem tudja megtanulni, hogyan működik az óra.
A diszlexiának enyhe és súlyos változata is van, gyakran együtt jár az ADHD-val, a diszgráfiával vagy a diszkalkuliával. A diszlexia első tünetei már gyermeked első éve során megjelenhetnek. Minél előbb fedezitek fel a betegséget, annál jobb lesz gyermeked számára. Összegyűjtöttük korcsoportok szerint a diszlexia legfontosabb jellemzőit, hogy lásd, mikor mire kell odafigyelned.
Diszlexia 0-4 éves korban
Öröklődő olvasási nehézség: ha te diszlexiás vagy, a gyermekednek 50% esélye van a betegségre. A diszlexia át is ugorhat egy generációt, ezért ha tudod, hogy a szüleid ezzel küzdöttek, de te nem, attól még a gyermekedet ugyanúgy érintheti a probléma.
Fülgyulladás: ha folyamatosan fülgyulladással küzd a kisgyermeked, az utalhat valamilyen hallási fogyatékosságra is. Ez persze nem bizonyított, de vannak olyan diszlexiás gyerekek, akik kórtörténetéből kiderül, hogy csecsemőkorukban nagyon gyakran volt fülgyulladásuk.
Megkésett beszéd: Egy 3 hónapos csecsemőtől elvárható, hogy kiadjon valamilyen gurgulázó vagy gügyögő hangot. Egy 6 hónapos kisbaba ha jól fejlődik, sajátosan fejezi ki bánatát és örömét a hangja változtatásával. A 12 hónapos baba utánozni próbálja a szavakat, talán kimondja azt is, baba, mama, pápá. 18 hónaposan be tudja azonosítani az ismerős tárgyakat, embereket. 24 hónapos korára 15 szót ki tud mondani, kétszavas mondatokat alkot. Persze minden kisgyerek más és a saját ütemében fejlődik, de jó, ha a szemed előtt van egy norma.
Nem tudja megjegyezni az ABC-t: a kisgyerekek 3-5 éves korukban tanulják meg az ABC-t, egy diszlexiás kisgyereknek azonban ez ebben a korban nehézséget okoz, hiába gyakoroltatják vele újra és újra.
Nincs domináns keze: egy átlagos kisgyereknek 2-4 éves kora között kialakul a domináns keze, amivel magabiztosan eszik, rajzol. Egy diszlexiás kisgyereknél ez később dől el. Érdekes, hogy általában a diszlexiás gyerekek balkezesek. Természetesen nem minden balkezes diszlexiás.
Nehezen boldogul a hangok kiejtésével: az “r” betű például nagyon sok kisgyereknek nehézséget okoz, de idővel elsajátítják a tökéletes kiejtést. A diszlexiások nem, vagy csak jóval később.
Diszlexia 5-12 éves korban
Bizonyos szavakat nem tud kimondani: minél hosszabb, több szótagból álló egy szó, annál nehezebben tudja kimondani a diszlexiás gyerek. Az is előfordul, hogy helytelenül ejt ki egy bonyolultabb szót, mert összekeveri a betűit, például a “spagettit” rendszeresen “pasgettinek” mondja.
Diszgráfia: sok diszlexiás gyereknek az írással is gondjai vannak. Azon túl, hogy helytelenül írja le a szavakat, csúnyán ír és képtelen a vonalak között maradni. A probléma a finom motoros mozgás hiányában gyökerezik, rosszul markolja meg a ceruzát, írás közben nem az ujjait, hanem a csuklóját vagy a karját mozgatja.
Keveri a betűket: a “d” helyett “b”-t ír, így például a “dal” szó helyett azt írja: “bal”. Tanulás közben ez persze minden gyereknél előfordul, a diszlexiás gyerekek azonban évekig helytelenül írnak.
Olvasási nehézségek: nagyon nehezen tanulnak meg olvasni a diszlexiás gyerekek, azt is észreveheted, hogy egy szó alakja alapján csak megtippeli a gyermeked, hogy mi is van oda írva. Vagy ha ugyanaz két szónak az eleje és a vége, akkor hajlamos ugyanannak olvasni a gyermeked, például a “már” és a “mér” szavakat ugyanolyannak látja. A sok szótagból álló szavakkal nem boldogulnak a diszlexiások.
Rossz a helyesírása: egy több szótagból álló szót vagy egy idegen eredetű szót (például “pech”) nem tud helyesen leírni a gyermeked.
A matematikával is gondjai vannak: sokszor a diszlexia diszkalkuliával társul. Az algebra betűi-szám kombinációi nehézséget okoznak neki, csakúgy, mint a szöveges feladatok. Nem is azért, mert a matematika maga nem megy neki, hanem azért, mert magát a kérdést nem érti meg.
Nem tudja megmondani, mennyi az idő: ez abból adódik, hogy a diszlexiás összetéveszti az előtte és utána kifejezést, illetve összekeveri a jobb és a bal irányokat.
Képtelen bekötni a cipőjét: neked egyszerűnek tűnik befűzni és bekötni a cipődet, a legtöbb diszlexiásnak azonban ez nagy nehézséget okoz. Válassz inkább tépőzáras cipőt diszlexiás gyermekednek.
Szépírási nehézségek: egy diszlexiás gyerek nehezen tanul meg kézzel írni. A nagy és kis betűk leírása is gondot okoz neki, összekötésük még inkább. Számukra még a nyomtatott betűk felismerése, leírása is nehéz, ezért a finom motoros készségeik fejlesztésére van szükségük, illetve sok-sok türelemre, koncentrálásra és gyakorlásra, hogy ők is megtanulják a szépírást.
Képtelenek rímekben beszélni: ugye, milyen egyszerűnek tűnik számodra egy mondóka elsajátítása? A diszlexiás gyerek nem tudja értelmezni a rímeket, ezért hiába is kéred, hogy mondjon egy szót, ami rímel a “ház” (például láz, máz, száz) szóra, képtelen lesz rá.
Nem találja a szavakat beszéd közben: sokszor mondja, hogy “ööö” vagy “izé” beszéd közben. Ez azért is lehet, mert nem tudja előhívni a szavakat az agyából és képtelen mondatokkal időrendi sorrendben kifejezni, mi történt vele.
Küzd az irányokkal: bal vagy jobb, kelet vagy nyugat, előtte vagy utána – ezek mind gondot okoznak egy diszlexiás gyerek számára.
Nem tudja megjegyezni a telefonszámotokat vagy lakcímeteket: ha nem ismétlitek el újra és újra ezeket az információkat, azonnal elfelejti a diszlexiás gyermek, mert számára ezek absztrakt fogalmak.
Rendetlen: persze sok gyerek az, de a diszlexiások képtelen rendet tartani maguk körül, az iskolatáskájukban vagy a szekrényükben. Legyél türelmes és segíts neki, ne azt mondd, hogy “rakj rendet a szobádban”, hanem azt mondd: “tedd a ruháidat a szennyeskosárba”. Mindig csak egy lépésre figyelj, és ne felejtsd el megjutalmazni valamivel, ha sikerült megcsinálnia, amire kérted.
Alacsony az önbecsülése: egy diszlexiás gyereknek sokkal nehezebb megküzdeni a mindennapi kihívásokkal, mint egy átlagos társának. Ezért ügyelj arra, hogy mindig megdicsérd, ha sikerei vannak. Találj olyan elfoglaltságot a számára, amiben ő is kiemelkedően teljesít, legyen az a sport, a zene, a tánc vagy akár egy videójáték. Mindenki jó valamiben!
Diszlexia 13-17 éves korban
Hiába a nagy erőfeszítés, nincs eredmény: azok a gyerekek, akik olvasási nehézséggel küzdenek, későbbi tanulmányaik során is sokkal több energiát kell, hogy befektessenek, ha jól akarnak teljesíteni. Ne habozz magántanárt fogadni, vagy legalábbis kétszer ellenőrizni a házi feladatát.
Nem szeretnek iskolába járni: a diszlexiások rosszul érzik magukat az iskolában, ahol folyamatosan teljesíteniük kell és rendszeresen szembesülnek a hibáikkal. Nem ritka, hogy egy diszlexiás kilép az iskolából, cserébe viszont valamilyen kreatív és sikeres vállalkozásba kezd. Sajnos azonban az is tény, hogy az elítéltek között is kimagasló számban találni diszlexiást. Ők azok, akik nem találták meg a helyüket a társadalomban.
Sokan úgy élik le az egész életüket, hogy nem is tudják, hogy diszlexiások. Ha te a fenti tünetek bármelyikét tapasztalod a gyermekeden, ne habozz segítséget kérni!
Kapcsolódó cikkek diszlexia témában: