Gyerek

A dolgozó szülők kétharmada kiégett egy felmérés szerint

Kate Gawlik kutató és négygyermekes édesanya fejlesztette ki az első Dolgozó Szülők Kiégés Skálát (Working Parent Burnout Scale), hogy segítsen a szülőknek felismerni a kiégés jeleit, és megkapni a szükséges segítséget.
2022. Július 20.

Gawlik az Ohio Állami Egyetem klinikai ápolás docense, író és kutató, akinek négy 10 év alatti gyermeke van. Nem értette, hogy miért nem lehet mérni a kiégést – míg klinikailag elfogadott mérőskálák léteznek a fájdalom, a depresszió vagy a szorongás mérésére, de nem létezett olyan, ami számszerűsíteni ezt a fáradt és túlterhelt érzést, írja a The Bump.

Bernadett Melnyk-kel, az Ohio állambeli Ápolási Főiskola dékánjával Gawlik elkészítette az első érvényes és megbízható mérőskálát, a Dolgozó Szülők Kiégés Skálát, amellyel két felmérés során több mint 1000 dolgozó, 18 év alatti gyermeket nevelő szülőt vizsgált. Az eredmények alapján a szülők 66 százaléka felelt meg a kiégésre jellemző kritériumoknak. A tanulmány továbbá azt is megállapította, hogy a nők nagyobb valószínűséggel tapasztaltak kiégést, mint a férfiak: 68 százalékuk, szemben a férfiak 42 százalékával. Nagy arányban számoltak be kiégésről azok a szülők is, akik ADHD-s vagy szorongásos gyermeket nevelnek (77 százalékuk, illetve 73 százalékuk).

A szülői kiégés azonban nem csak a szülőkre van hatással. A kutatók azt találták, hogy azoknál a szülőknél, akik súlyos kiégésről számoltak be, drámai mértékben megnőtt annak a valószínűsége, hogy a szülők sértegetik, kritizálják a gyerekeiket, kiabálnak velük vagy elfenekelik őket.

Viszont a szülői kiégés felismerése és a beavatkozás bizonyítottan javítja mind a szülő, mind a gyermek esetében a kimenetelt.

“Azt akarjuk, hogy a szülők megértsék, hogy nincsenek egyedül a küzdelmeikkel. Annak a felismerése, hogy mikor van szükség segítségre, az erő jele, nem a gyengeségé, és reméljük, hogy a jelentésünk és a javaslataink tesznek egy lépést ennek az irányába” – idézi a portál, amit Gawlik a WebMD-nek nyilatkozott.

Gawlik öt tippet is adott, ami segíthet szülőként legyőzni a kiégést:

Fontos az önmagadról való gondoskodás (és ez nem önzőség!)

Már naponta néhány 5-10 perces pihentető szünet is segíthet javítani a közérzetedet, vagy egy olyan tevékenység végzése, ami örömet okoz. Egy meleg ital elkortyolgatása, egy ötperces meditáció, tánc a kedvenc zenére, vagy egy kis séta, akár a lakásban, fel-alá a lépcsőn is segíthet.

Legyél kedves magadhoz

Ne legyenek túl magasak az elvárásaid magaddal szemben. Ne kötelezd el magad túlságosan, és ne érezz bűntudatot amiatt, ha nemet mondasz valamire. Bocsáss meg magadnak – mindenkinek vannak erősségei és lehetősége a fejlődésre.

Beszélj az érzéseidről valakivel, akiben megbízol

Maradj kapcsolatban a családoddal és a barátaiddal.

Fejleszd a mentális ellenállóképességedet, rugalmasságot, és a megküzdési készségeidet

Ez magába foglalja az éberség, a tudatosság gyakorlását, a kognitív-viselkedési készségek fejlesztését, a hála és az önmegerősítés gyakorlatát, és a mély hasi légzést.

Kérj segítséget

Ha a kiégettség, a szorongás, vagy a depresszió tünetei zavarják a mindennapi működést vagy a koncentrációs képességeidet, fontos, hogy kérj segítséget. Erő, ha felismerjük, hogy segítségre van szükségünk, nem gyengeség.

Forrás: thebump.com