Gyerek

A gyerekek képzelőereje a magas IQ-tól függ?

Van összefüggés az intelligencia és a képzelőerő között? Hogyan fejleszthető a kreativitás, ha fejleszthető egyáltalán?
2025. Március 12.
kisgyerek jatszik

Fotó: Getty

Az IQ és a képzelőerő közötti kapcsolat

A kutatók már évek óta vitatják az intelligencia és a képzelőerő közötti kapcsolatot, és a kettő közötti viszonyrendszert sokkal bonyolultabbnak tartják, mint ahogyan azt általában értelmezzük. A terület szakértői különbséget tesznek az úgy nevezett fluid (vagy folyékony) intelligencia – azaz hogyan értjük meg és hasznosítjuk az új információkat, vagyis új feladathelyzetekben nyújtott teljesítményt jelent – és a kristályos – a megtanult ismereteke, élettapasztalatokat, milyen hatékonyan tudjuk alkalmazni – között.

Az intelligencia e két aspektusa kölcsönhatásban van egymással, de ugyanakkor elkülönülnek egymástól. Az iskolai teljesítmény nagymértékben támaszkodik a kristályos intelligenciára, és szinte csak ezt méri. A fluid intelligencia a képzelőerő egyik módja, amely a pillanatnyi problémák kreatív módon történő feldolgozását jelenti.

A gyerekek különböző módon gyakorolhatják a fluid intelligenciát, még akkor is, ha nem rendelkeznek erősségekkel a kristályosodott tudás kialakításában és/vagy a verbális készségek használatában. A kutatások azt mutatják, hogy az IQ hagyományos mérései nem feltétlenül mutatnak szoros kapcsolatot a képzelőerővel. Minden gyermek mutathat gazdag képzelőerőt és kreatív gondolkodást, és ezekre a képességekre építve összességében gazdagíthatja a fantáziáját.

Kreativitás és képzelet az intellektuális képességzavarral élő gyermekeknél

A kutatások azt mutatják, hogy az intellektuális képességzavarral (korábbi meghatározása értelmi fogyatékos, de ma már ezt nem használja a gyógypedagógia) élő gyerekek gyakran változatos módon dolgozzák fel az információkat és fejezik ki kreativitásukat. A művészetek, a zene és a mozgásalapú programok gyakran a gyermekek életének minden területén fejlődési utakat biztosítanak. Ráadásul a gyermekek fantázia kifejezését befolyásolja a környezetük, beleértve a szülőket és a pedagógusokat. Az erős képzelőerő kiépítése olyan biztonságos terek létrehozását jelenti, amelyek ösztönzik a felfedezést és a kreatív kockázatvállalást.

Az intellektuális képességzavarral élő gyermekek képzelőerejének elősegítése olyasmiket tehetünk, mint például gazdag érzékszervi környezetet biztosítunk, ahol a gyerekek a nem verbális és verbális készségeket egyaránt felhasználhatják. Teremtsünk változatos lehetőségeket tárgyakra, textúrákra, színekre és hangokra játék során. Részesítsük előnyben a nyílt végű, konkrét eredmények nélküli játékokat, valamint adjunk elég szabadságot az alkotásra. És persze a szerepjátékok és a rengeteg mesélés is jótékony hat a kreativitásra, minden kisgyereknél, legyen tipikusan fejlődő vagy sem.

 

(Psychologytoday)