Gyerek

Empátiára nevelés: ez a hét kifejezés is segíthet

Ezek a kifejezések is segíthetik a gyermek empátiájának fejlődését.
2025. Február 08.
(Kép forrása: Getty Images)

(Kép forrása: Getty Images)

Az empátia az a képesség, hogy észrevegyük és megértsük mások érzelmeit, érzéseit. Nemcsak abban segít, hogy figyelembe vegyük mások nézőpontját, hanem a kapcsolatok kialakításában és a konfliktusok megoldásában is.

A HuffPost szakértők segítségével gyűjtött össze néhány kifejezést, amelyek az érzésekre és mások nézőpontjára összpontosítanak és segíthetnek az empátiára nevelésben.

„Hogy érzed magad?”. Michele Borba, oktatáspszichológus és az UnSelfie: Why Empathetic Kids Succeed in Our All-About-Me World című könyv szerzője szerint a legfontosabb ebben a kezdetektől, hogy beszéljünk az érzésekről. A kisgyerekekkel kapcsolatban azt javasolják, hogy beszélgessünk velük a négy nagy érzésről, a boldogságról, a szomorúságról, a dühről és az ijedtségről. Segíthet, ha azonosítani tudjuk ezeket az érzéseket és meg tudjuk nekik mutatni az arcunkon, később pedig megkérdezhetjük tőlük, hogy „Hogy érzed magad?”, és megkérhetjük, hogy akár a tükörbe nézve nevezzék meg az érzéseiket.

„Szerinted mit érzett, amikor ez történt?”. Miután a gyerekek kezdik megérteni az érzéseket, kezdjük el átfordítani a kérdést, és kérdezzük meg, hogy szerintük hogyan érzik magukat mások. Ann-Louise Lockhart, gyermekpszichológus és szülői coach szerint ez a kérdés arra ösztönözheti őket, hogy lépjenek ki a saját tapasztalataikból és figyelembe venni mások érzéseit, az érzések észrevételét és elismerését a szociális interakciók során, ami kulcsfontosságú az együttérző kapcsolatok kialakításában.

„Szerinted mit tehetsz, hogy jobban érezze magát?”. Lockhart szerint ez azt is erősíti, hogy az empátia arról is szól, hogy valamivel segítünk – a kisgyerekek esetében például rajzolnak egy képet a nagyszülőknek, vagy elnézést kérnek a barátjuktól, ha megsértették. Borba szerint ezzel a kérdéssel nem adunk szavakat a gyerekek szájába, hanem maguk jöhetnek rá, mit tehetnek.

„Úgy tűnik, nehéz napja volt. Mit gondolsz, mire van szüksége?”. Szintén az előzőhöz hasonlóan, ha megkérdezzük, mire van szüksége, az is segít mások nézőpontját látni és a megoldáson gondolkodni.

„Látom, hogy zaklatott vagy. Beszéljünk róla.”. Ez a kifejezés segít érvényesíteni a gyermek érzelmeit és megmutatja, hogy helyes kifejeznie és feldolgoznia ezeket. Ha az érzéseikről beszélünk a gyerekekkel, az megtanítja őket arra is, hogyan azonosíthatják és fogalmazhatják meg ezeket, és megmutatja, hogy az érzések számítanak és figyelmet érdemelnek.

„Emlékszel olyanra, amikor te is így éreztél?”. Ez segíthet összekapcsolni az átélt élményeit mások érzéseivel, és így könnyebben megértheti mások érzelmeit, ha valami olyanra gondol, amit korábban ő maga átélt és arra, hogyan érezte magát közben.

„Rendben van, ha emiatt szomorú/dühös vagy.”. Ez segíthet, hogy tudja, hogy rendben van, ahogy érzi magát, és nem kell szégyellnie, ha ezt érzi, és azt mutatja, hogy engedni ezeknek az érzéseknek segíthet feldolgozni ezeket.

Az empátia tanításának leghatékonyabb módja, ha a hétköznapi pillanatokban tesszük ezeket. „Bármilyen könyvet is olvass a gyerekednek, bármikor a szereplők helyébe léphetsz, és megkérdezheted, hogy hogyan érezné ő magát?” – osztott meg egy ötletet Borba, aki szerint az is jó ötlet lehet, ha megpróbálja azonosítani mások érzéseit az arcuk, a testtartásuk, a hangszínük alapján. Emellett azt is mutassuk meg, hogyan néznek ki ezek a készségek a saját interakcióink során, amikor másokkal beszélünk.