Peti lassan ötéves lesz, óvodába jár és társaival ellentétben, nem rajong túlságosan a rajzolásért. Amikor néhány hete az óvó néni arra kérte a csoportját, hogy rajzolják le kedvenc nyári emléküket, Peti nem volt hajlandó ceruzát venni a kezébe, ő inkább szóban szerette volna elmesélni az élményeit. Peti szülei kezdetben nem gyanakodtak semmire, azt gondolták, hogy kisfiuk egyszerűen csak nem az a rajzolós típus. Az óvó nénik azonban a kisfiú viselkedése során több olyan apró jelre is figyelmesek lettek, amik mind utaltak, hogy Petinek valószínűleg grafomotoros zavara lehet.
Mi az a grafomotoros készség?
“Grafomotoros készségeknek a finommozgásokat hívjuk, vagy konyhanyelven a kézügyességet. Ide tartozik tehát az összes finommozgás-koordinációt igénylő tevékenység, mint például a száj, vagy az ujjak apró izmainak koordinálása, és alapvetően a rajzkészség és az íráskészség” – magyarázza Makra Ildikó Judit, minősített pedagógus és grafológus szakoktató, szaktanácsadó, aki grafo-pedagógusként már több mint 20 éve foglalkozik az írászavar javításával, megelőzésével.
A grafomotoros készségek már kisbaba korban fejlődésnek indulnak – ezeket a készségeket használják például akkor is a babák, amikor kicsi kezükkel a plüssállatok után nyúlnak, vagy amikor el akarják érni a babaágy rácsait. Az évek során aztán a finommozgások folyamatosan fejlődnek, a kicsiknek egyre ügyesebben kell használniuk a szem-kéz koordinációjukat, hogy legkésőbb 5 és fél éves korra a grafomotoros készségeik jelentősen kifejlődjenek.
“Mivel hatévesen kötelezően iskolába kell menni, 5 és fél éves korra ki kell alakulnia annak, hogy a gyerek háromujjas csípőfogással meg tudjon fogni egy ceruzát. Ha a nagycsoport novemberéig nem fejlődnek ki erőteljesen a grafomotoros készségek, akkor a gyereknek nagyon nehéz lesz az iskolakezdés.”
- Kapcsolódó: Hogyan fejleszthető a finommotorika?
Hogyan lehet észrevenni a grafomotoros zavart?
Grafomotoros zavarról tehát akkor beszélünk, ha egy gyerek finommozgás koordinációja ügyetlen, gyengébben fejlett azonos életkorú társainál. A szakértő szerint a problémát a szülők sokszor azért nem veszik észre, mert nem gondolják, hogy a több önállóság több kézügyességhez is vezethet.
“Ha a szülő mindent megcsinál a gyerek helyett, ha nem hagyja, hogy a kicsi önállóan öltözzön, hogy megtanulja saját maga megkötni a cipőjét, begombolni a ruháját vagy felhúzni a cipzárját, akkor ő maga is hátráltatni tudja e készségeknek a fejlődését” – magyarázza a szakértő, majd sorolni kezdi, hogy mik azok a jelek, amik arra utalhatnak, hogy a gyerek finommotoros készségei nem megfelelően fejlődnek. “Úgy vehetik észre a szülők, hogy a gyerek grafomotoros készségeivel valami nincs rendben, ha például gyengébb a kicsi térbeli tájékozódása, kialakulatlan a testképe, nem alakult még ki a kézdominanciája, ezért például váltogatja a kezét evés, vagy rajzolás közben. Az is gyanús lehet, ha egy gyereknek késik a beszédfejlődése, vagy például, ha nem szobatiszta.”
Mindehhez Makra Ildikó Judit azt is kiemeli, hogy legfőképpen árulkodó jel lehet, ha – Petihez hasonlóan – nagycsoportban egy gyerek nem nagyon szeret rajzolni, vagy ha kerüli például a gyöngyfűzést, illetve az apróbb tárgyak manipulációjával járó feladatokat.
A grafomotoros készségek fejlesztése
Ahogy a szakértő is mondja, a grafomotoros készségek már egészen kicsi, hároméves kortól fejleszthetők, és nem is kell más hozzá, mint egy kis szülői odafigyelés. A lényeg valójában annyi, hogy változatos játékos feladatokkal segítsük a kéz megfelelő erősségű és gyorsaságú kontrollált mozgatását. “Fogjon a gyerek a kezébe krétát, gyurmázzon, végezzen olyan mozgást, ami az ujjak apró izmait megerősíti. Rajzoljon, színezzen, húzzon vonalakat, tépkedjen papírt, gyakorolja a csipkedő mozdulatokat. A kis kezeivel végezzen minél több nyomó, csavaró, simogató mozgásformát. A legózás a szem-kéz koordináció szempontjából ugyan jó, de például a ceruzafogáshoz szükséges mozgásformákat nem erősíti. Olyan, számára motiváló helyzeteket kell teremteni, amelyekben játékosan fejlődik. Az is nagyon fontos, hogy amikor először ceruzát adunk a kezébe, figyeljünk rá, hogy rögtön helyesen fogja meg, mert, ha egyszer sikerélménye lesz egy rossz fogással, akkor az bizony bevésődik.”
Milyen következményei lehetnek a grafomotoros zavarnak?
Ha a gyerek nem rajzol eleget óvodás korában, ha nem tanulja meg, hogyan tartsa a ceruzát és hogyan mozgassa a csuklóját, az már rövidtávon is egy sor negatív következményt vonhat maga után. Azt talán csak a kisebb baj, hogy a rossz tartástól nagyon el fog fáradni a keze írás közben, ám az ügyetlenkedés miatti sikertelenség az önbizalmára és önelfogadására is rányomhatja a bélyegét.
“Az iskola első éve nagyon fontos eleme a személyiségfejlődésnek. Ha azt érzi a gyerek, hogy nem jó az, amit csinál, ha nem kap pozitív visszajelzéseket, az évekig, évtizedekig is hatással lehet a hozzáállására és teljesítményére. A sok sikertelenség miatt megeshet, hogy magához az iskolához és a tanuláshoz is negatívan fog viszonyulni.”