A Qubit számolt be a Magyar Tudományos Akadémián rendezett médiakonferenciáról. A konferencia főbb mondanivalója:
- nem csak az idősebb generációk szülei, hanem a digitális bennszülöttek első generációja sem képes jobban kezelni a mai gyerekek média- és internethasználatát
- van összefüggés a mai óvodások és kisiskolások okoseszköz-használata és viselkedésproblémái között: a gyerekek többnyire olyan helyzetekben használnak okostelefonokon játékokat, néznek rajzfilmeket, amelyekben türelmet, kitartást vagy épp a szükségleteik kielégítése iránti vágyuk késleltetését kellett volna megtanulniuk (pl. orvosi rendelőben való várakozás alatt, esti elalvásnál)
- ezért nem is sajátítják el ezeket a készségeket (türelem, kitartás, késleltetés), márpedig ezek alapvető fontosságúak lennének
- megszűnt a közös médiahasználat a családokban, helyette afféle médiakörzetek működnek, a különböző korosztályok a saját igényeik szerint használják az internetes tartalmakat
- az okoseszközök egyre korábbi életkorban válnak a gyerekek mindennapjainak a részévé
- eltűnt a szülői mediáció, a fogyasztott médiatartalom közös feldolgozása
- a közös élmények nem a gyerekek és a szülők között, hanem a kortársak között vannak
- megborult a klasszikus kulturális szocializáció, a gyermekek egészen fiatal korban egymástól és nem a szüleiktől vesznek át információt és médiafogyasztási szokásokat
- az Y-generáció (az 1981 és 1995 között született nemzedék tagjai) maguk is intenzív internethasználók, a használat mértékét, mikéntjét és tartalmát pedig modellként közvetítik a gyermekeik felé – csakhogy nemkívánatos modellt közvetítenek a gyerekek felé, megküzdés helyett a függőséget alakítják ki a saját gyerekeikben
- magyar kamaszok az ezredfordulón még legfeljebb negyed órát töltöttek naponta internetezéssel, ez mára elérte a napi 5-6 órát
- azzal, ha csupán napi penzumot állítunk fel az internethasználatban, vagy bizonyos tartalmakról letiltjuk a gyerekeket, hosszú távon nem érünk el pozitív hatást – ehelyett a viselkedésünkkel kellene segítenünk a gyerekeket az internetes világban
- a gyerekek sokszor azt sem értik, hogy a virtuális térben elkövetett tetteik is valódi következményekkel járhatnak
- a felelősséget a szülők és a pedagógusok is hárítják, leginkább a másikra
A kérdésszekcióban ez utóbbi probléma felszínre is került, Edvi Péter, Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Magyar Egyesületének alapító elnöke szerint az, hogy a gyerekeknek már bölcsődében is van mobiltelefonjuk, nem emberi, és nem is szülői, hanem szakmai, pedagógiai hiba. A mai gyerekeknek éppúgy szükségük van a szülők jelenlétére, a közös játékra, a közös élményekre, mint néhány generációval ezelőtt – foglalta össze Edvi. Példaként a kaliforniai Szilícium-völgyben dolgozókat említette: az ő gyerekeik 14 éves korukig nem kapnak okoseszközöket.
Kapcsolódó cikkeink:
- Aggasztóan sokat kütyüznek a kisgyerekek
- 10 tipp, amivel csökkentheted a képernyő előtt töltött időt
- Új eszközzel csökkenthető a gyerek játékfüggősége
Forrás: Qubit.hu