Gyerek

Hogyan lehet megvédeni a gyereket a karantén ártalmaitól?

Mindenki életét fenekestül felforgatta a járvány és vele a bezártság. Azok a nehézségek, amelyekkel mi, felnőttek küszködünk, a gyerekeink is érzik.
2020. Május 07.
Hogyan lehet megvédeni a gyerek mentális jólétét a karanténban? (fotó: Getty Images)

Egy átlagos gyerek hetente öt napot iskolába jár, esetleg egyszer-kétszer a héten úszásórákra, hétvégén a családjával és barátaikkal találkoznak. Ez egy csapásra megváltozott, nincs iskola, nincsenek külön programok, találkozások a barátokkal. Ez az elszigeteltség a mentális egészségre is kihathat. Hiányozhatnak a napi rutinok, személyek. Nehezebb lehet motiválni őket, akár olyan cselekvésekre is, amelyeket korábban örömmel csináltak.

Katie MacDonald, torontói terapeuta szerint a jelenlegi helyzetben az effajta viselkedés kicsit sem meglepő. Azt mondja, hogy az ilyen típusú hirtelen bekövetkező változások bárkinél, köztük a gyerekeknél is, negatívan befolyásolhatják a mentális egészséget: haragosak, frusztráltak, csalódottak vagy éppen szomorúak lehetnek.

Hiába mondják azt, hogy jól vannak, figyeljünk inkább a cselekedeteikre, az sokkal többet elárul arról mi zajlik odabent, mint a szavak. Ők még nehezen tudják kifejezni az érzéseiket – mondta a todaysparent.com-nak Erin Rajca, szociális munkás.

Ha úgy érzed, hogy a gyermekedet megviselik a változások, akkor íme, néhány tanács, hogyan tudsz segíteni neki.

Ha gyermeke viselkedése azt sugallja, hogy küzdelemben részesülhetnek, íme néhány lépés, amelyet ebben az időben segíthetsz.

Figyeljünk a saját érzéseinkre

Amikor reggel felkelünk, gondoljuk át, hogy érezzük magunkat mi magunk. A gyerekek gyakran tükrözik vissza szüleik állapotát, ezért jó, ha tisztában vagyunk azzal, hogy mi hogyan érezzük magunkat. Hozzunk reális döntést arról, hogy mi fér bele a napba, ne vállaljunk túl sokat, ha épp megviseltek vagyunk. A mi stresszünket fogja átvenni a gyerek is.

Kapcsolódjunk a gyerekhez

Naponta legalább egyszer, például vacsora közben, kérdezzük meg a gyereket, hogy van, mi történt ma vele, mi volt jó a napjában. Ezzel alkalmat teremtünk arra, hogy megossza velünk, ha szorongó gondolatok gyötrik.

Ne akarjuk helyette megoldani

Ez az egyik legnehezebb dolog szülőként. Könnyebb mondani, mint megtenni. Hagyjuk, hogy az érzései felszínre kerüljenek, legyünk együttérzők, de ne akarjuk helyette megoldani a problémát.

Maradjon meg a napi rutin

Persze nem úgy ahogy, korábban megvolt, hiszen minden megváltozott, a szülőknek egyidőben kell dolgozniuk, főzniük és tanulni a gyerekekkel. De alakítsunk ki új rutinokat, amiknek nem kell túl merevnek lenniük. Legyen egy kerete a napnak, de kezeljük rugalmasan. Például ne akarjuk mindenáron arra rábírni a gyereket, ha fessen, csak azért mert ezt terveztük aznapra, ha látjuk, hogy mindenhez van kedve, csak éppen a művészeti tevékenységhez nincs. Amihez ragaszkodjunk azok az étkezések, a lefekvés, a pihenés időpontjainak tartása és, hogy mindennap legyünk szabad levegőn.

Mozogjunk

A fizikai aktivitás fenntartása kihívást jelenthet, de a mozgás jótékonyan hat a stressz leküzdésre. Ráadásul, ha otthon kell maradnunk, akkor még nehezebb mozogni, sportolni. Mégis, a lakásban is muszáj beiktatni a mindennapos mozgást.

Ne vigyük túlzásba az aggódás

Ne csináljunk úgy, mintha az aggodalom ne lenne természetes, de ne is vigyük túlzásba. Ha a gyermekünk azon aggódik, hogy meghalhatnak a nagyszülei a vírusfertőzés miatt, akkor ahelyett, hogy annyit mondanánk, hogy ne aggódj, a nagyi jól lesz, beszéljük meg konkrétabban, hogy miért nem kell aggódni, milyen lépéseket tehetünk mi azért, hogy mindenki jól legyen. Például éppen ezért nem találkozunk most velük.

Tartsd fenn a társadalmi kapcsolataidat

A pandémiát megelőzően, az iskoláskorú gyerekek idejük nagy részét társaikkal és tanáraikkal töltötték. Ezek a kapcsolataik egy nap alatt megszűntek. Érdemes lehet kapcsolatban maradnunk a barátokkal, videócsetet használva például.

Ne hagyjuk unatkozni

Normál időkben az unatkozás jótékony, kreativitást szül. Most azonban stimuláció nélkül, ingerszegény környezetben a gyerekek hamarabb demotiváltabbak lesznek, belefáradnak egy-egy tevékenységbe. Próbáljuk megfűszerezni a hétköznapokat: állítsunk fel sátrat a kertben, menjünk el sétálni pizsamában.

Képernyőhasználat korlátozása

Ez azért nehéz most különösképpen, mert éppen a digitális eszközök által tarthatja a kapcsolatot a barátaival, rokonokkal. Jó feszültségoldó szerepet is betölthet. Ugyanakkor megvan az a veszélye is, hogy szinte az egész napot kütyüzéssel tölti. Érdemes egészséges kompromisszumot kötni és megtalálni az egyensúlyt.

Mintaként szolgál majd ez az időszak

Ez egy nehéz időszak, de egyszer vége lesz, és akkor majd úgy is visszaemlékezhetünk erre a periódusra, hogy nehéz volt, de képesek voltunk megbirkózni vele. A gyerekek emlékezhetnek majd arra, hogy bár nehéz volt, de egységbe kovácsolódva, együtt megbirkóztunk a karanténnal. Ha nagyon magunk alatt vagyunk, akkor gondoljunk azokra, akik magányosan élnek, ha ismerünk ilyen embert, akkor hívjuk fel, ajánljuk fel a segítségünket. ha azonban úgy látjuk, hogy nem tudunk megbirkózni a helyzettel vagy gyermekünk szorul segítségre, akkor mihamarabb forduljunk szakemberhez –  online is számos lehetőségünk van erre.