
Kép: Getty Images
A KSH legfrissebb adatai szerint a sajátos nevelési igényű általános iskolások száma az előző tanévhez képest tovább emelkedett. A 2023/2024-es tanévben közel 62 ezer SNI-s diák volt, a 2024/2025-ös tanévben viszont a számuk átlépte a 65 ezret.
Ezeknek a tanulóknak a 73 százaléka (körülbelül 48 ezer tanuló) integrált oktatásban vesz részt. A jelentős többség, 69% valamilyen súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral küzd, míg 10 százalékukat autizmus spektrumzavarral kezelik. További 8,5 %- a gyerekek enyhén értelmi fogyatékos.
Összességében a nappali oktatásban tanuló általános iskolások 9,2 százaléka sajátos nevelési igényű. Az első évfolyamon ez az arány csak 8,1 százalék, ehhez képest nyolcadikban már 11 százalék – írja az Eduline.
A földrajzi elosztásban óriásiak az eltérések. Arányaiban a legtöbb SNI-s általános iskolás Békésben (14,3 százalék), Baranyában (14 százalék) és Somogyban (13,8 százalék) van, míg a legkevesebb Borsodban (5,6 százalék), Hajdú-Biharban (6 százalék) és Szabolcsban (6,1 százalék).
A statisztikai adatok azonban nagy valószínűséggel nem a valóságot tükrözik, jegyzi meg a portál. A keleti megyékben nem azért alacsonyabb az SNI-s diákok száma, mert valóban kevesebb lenne a speciális nevelésű igényű gyerek. Sokkal inkább az a realitás, hogy a hátrányos helyzetű családokba születő gyerekeknél nagyobb arányban marad rejtve a fejlődési probléma, vagy ha meg is állapítanak náluk valamilyen ilyen jellegű problémát, akkor ezek a gyerekek nem kapnak fejlesztést.
Sajátos nevelési igényű az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján:
• mozgásszervi
• érzékszervi
• értelmi és/vagy
• beszédfogyatékossággal
• halmozott fogyatékossággal
• autizmus spektrumzavarral
• egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási zavar, ADHD , magatartásszabályozási zavar) él.
(forrás: TASZ)