Gyerek

Kell-e már gyakorolni a szünet utolsó heteiben?

Nálatok miről szólnak a szünidő utolsó napjai? Még mindig a pihenésről, laza sulira hangolódásról vagy már komoly ismétlésről? Így lehet könnyebb az átmenet.
2023. Augusztus 21.
apuka kisfiúnak segít a tanulásban
Fotó: Getty Images

Aggódsz, hogy sokat felejtett a gyerek, és augusztus 20. után elkezdtek vadul ismételni? Esetleg most álltok még csak neki a kötelező olvasmánynak? Vagy hagyod, hadd élvezze még a kicsi a vakáció végét az iskolakezdés előtt? Nincs egységes, mindenkire alkalmazható szabály, és tökéletes megoldás sem, hiszen minden iskola, minden tanító és minden gyerek más, de azért gyűjtöttünk néhány tippet, hogyan oldhatjátok meg felesleges feszülés nélkül, hogy a házi feladat is kész legyen, de a vakáció vakáció maradjon. Meghatározó persze a tanító(k) hozzáállása, elvárásai, emellett érdemes figyelembe venni, nálatok hogyan működik a család, milyenek a gyerekek, mennyire része egyébként az életeteknek az otthoni gyakorlás, és ezek alapján kialakítani egy mindenki számára barátságos rendszert.

Maradjon pihenés

Éva tanító néni nem híve a nyári gyakorlásnak, ő soha nem is adott a szünetre feladatot. „Szerintem a szünidő vége ugyanúgy számítson szünetnek, nem szükséges, hogy a gyerekek az utolsó napokat már gyakorlással töltsék. Ráadásul a szünet a tanulás szempontjából nem csak a gyerekeknek, hanem a szülőknek is pihenés, és ha az utolsó hetekben már el kell kezdeniük a tanulással nyaggatni a gyereket, az az ő hangulatukra is rányomhatja a bélyegét, és csak feszültség lesz belőle. Az első hetek feladata az iskolában az ismétlés, ilyenkor derül ki, kinek mennyi plusz gyakorlásra lehet szükség.”

Akik kaptak olvasni és gyakorolni valót a nyárra, azoknak sem javaslom, hogy az utolsó napokban gőzerővel, feszülten kezdjenek neki ennek. Válasszanak olyan napokat, amikor épp nincs vagy kevés a program, kicsit megpihennek otthon, esetleg rosszabb az idő, és kis adagokban, egyszerre maximum 30 perceket dolgozva haladjanak vele.

Legyen játékos

Laci tanító bácsi szerint is nagy szükségük van a gyerekeknek arra, hogy hosszabb tanulásmentes időszakuk legyen, amikor egyáltalán nem kell tanulással foglalkozniuk, még csak gondolniuk sem kell rá. Azonban ha kaptak feladatot, azt mindenképp meg kell csinálni, és ha esetleg volt olyasmi a tanév végén ami nehezen ment, azzal sem árt egy kicsit foglalkozni. „Nem kell az egész nyarat ezzel tölteni, inkább a végén foglalkozni vele, de nem rohamszerűen, az utolsó két napban. És inkább játékos formában, nem hajszolva a gyereket – úgyis lesz majd hajtás és feszültség a tanév közben.

A dobókockás játékok szuperek az egyszerű számolós feladatok gyakorlására, de a kockákkal a szorzást is lehet gyakorolni, ahogy például az UNO kártya is jó lehet erre. Száraz feladatok helyett inkább egyszerű játékok jók, a legfontosabb, hogy felesleges görcsöltetés nélkül.

Az olvasást is színesebbé lehet tenni olyan tevékenységekkel, amiket szeret a gyerek: játssza el, amit olvasott, rajzoljon hozzá, mesélje el, képzelje el, milyen filmet forgatna belőle, akár gondolja ki, milyenek lennének a szereplők a kedvenc számítógépes játékában, ha játszik ilyennel. Így az olvasás élményét annak is kellemes dolgokkal köthetjük össze, akinek ez esetleg nehezebben megy.”

Hangolódni kell

A teljes tanulásmentes időszak Jordánné Tóth Magdolna tanító szerint is nagyon fontos „Egy tanév nagy erőfeszítést igényel a gyerekek részéről, nagyon el tudnak fáradni júniusra. Az iskolaév alatt nem csupán tananyagot sajátítanak el, hanem konfliktusokat kezelnek, barátságokat alakítanak, kapcsolatokat építenek, stresszkezelést tanulnak, tanulási (néha túlélési) stratégiát alakítanak ki. A tanév végét követően legalább 4-5 összefüggő hét legyen, amikor a gyerek pihen, kikapcsol, feltöltődik. Ebben az időszakban semmilyen gyakorlást nem javaslok.”

Nagyon jó, ha a nyári szünidő alatt jut idő az előző tanévben tanultak felelevenítésére, de ennél sokkal fontosabb, hogy augusztus közepétől fokozatosan térjen vissza az iskolai időszakban megszokott napirend.

  • Nyáron később sötétedik, a gyerekek sokszor estébe nyúló programokon vesznek részt a szülőkkel, barátokkal. A kiskamaszok elvonulnak a szobájukba, sokszor a szülők úgy gondolják, hogy lefeküdtek, de még megy a telón a chat, a Tiktok. A tanulásnál is fontosabbnak tartom azt, hogy időben feküdjenek le, az ébresztő negyed óránként korábbra tevődjön, így augusztus végére a régi rend visszaálljon.
  • Fontos, hogy a feladattudat is alakulgasson, „visszacsempésződjön” a napi rutinba a kötelező feladat. Ez lehet egy-egy segítség Anyának, Apának, például a szemét kivitele, zoknipárosítás, terítés.
  • Jó lenne, ha a családokban augusztus közepétől bekerülne a napirendbe a szabályjátékok játszása. Pontos szabály betartásával, lehet a beváltakhoz képest új, kicsit nehezebb játékokkal is kísérletezni, bonyolítani a megszokott szabályú játékokat.

A konkrét tananyag gyakorlása augusztus közepétől javasolt. Figyeljünk arra, hogy közös megbeszélés előzze ezt meg, fektessük le a kereteket, akár egy hetiterv, napiterv is készülhet.

  • Jó lenne, ha az olvasás, szövegfeldolgozás, a számolási készség (különösen fontosnak tartom a fejben számolást) fejlesztése mindenképpen helyet kapna.
  • Nagyobb gyerekeknél, ha van kötelező olvasmány, akkor annak elolvasására kerüljön sor. A tanév feladatai között nagyon nehéz lesz a kötelező olvasmányt is beilleszteni a napi tanulás közé.
  • A kötelező olvasmány sokszor a tanév derekán kerül feldolgozásra, és addigra elfelejtődhet a történet. Nagyon jól jön ilyenkor egy rövid jegyzet a fejezetekről, szereplőkről, helyszínekről, fontosabb eseményekről. Ez lehet vázlatos, rajzos, vicces is, az a lényeg, hogy visszahozza a gyerekek számára az olvasottakat.
  • Ha megbeszéljük a gyerekekkel, miért fontos, hogy gyakoroljon, hogy jobban fog tudni teljesíteni, könnyebb lesz számára a tanévkezdés, sikerélményhez juthat, akkor talán könnyebb a rendszeres gyakorlás becsempészése. A hangsúly a rendszerességen és a rövid, játékos formán van. Én szeretem a játékokat, rejtvényeket, szorzótábla kártyát, memóriát, online felületeket. Természetesen megfelel a célnak egy üzletben vásárolt foglalkoztató füzet is.

Hibák, amikkel többet ártunk, mint használunk

Jordánné Tóth Magdolna szerint ezek azok a dolgok, amelyeket nem érdemes elkövetni, ha feszültségmentes tanévre hangolódást szeretnénk.

  1. Ne essünk túlzásba! Ne érkezzen úgy az iskolába a gyerek, hogy már szeptember 1-jén utálja a sulit, mert hetek óta fejlesztő foglalkozásra járt, napi több órát kellett gyakorolnia, a szomszéd nénitől kezdve a nagyiig mindenki tanult vele.
  2. Ne legyen a gyakorlás kérdése háborús hadszintér! Az anya-gyerek kapcsolat (és természetesen az apa-gyerek kapcsolat ugyanígy) ne menjen rá a gyakorlásra! Ha nagy küzdelmek vannak, jobb engedni! Szerintem nem éri meg beáldozni a jó kapcsolatot. Persze az is igaz, hogy általában a nagy harcok mögött valami probléma lapul – ezen érdemes elgondolkodnia a szülőnek.