Ahogy azt a BBC – Tiny Happy People cikke írja, az „unalmas” időszakok tele vannak kreatív lehetőséggel, és segíthetnek fejleszteni a gyerekek különféle készségeit. Sandi Mann, a The Science of Boredom (Az unatkozás tudománya) című könyv szerzője és a Central Lancashire-i Egyetem pszichológia adjunktusa az unalomról azt mondta a portálnak: „Ez egy érzelem, és alapvetően az agyi stimuláció keresése, ami nem teljesül. Tehát ha keresel valamit, amivel foglalkozhatsz, és nem vagy vele elégedett, ezt a frusztrációt unalomnak nevezik”.

(Kép forrása: Getty Images)
A portál szerint ha megtanulunk jelentőségteljes módon reagálni az unalomra, az segítheti a kreativitást. Ez azt jelenti, hogy valami olyan tevékenységet keresünk, ami tartósabb elégedettséget okoz. Felteszik a kérdést, hogy jót tesz-e az unalom a gyerekeknek?
„A fő előnye a kreativitás – azt akarjuk, hogy az elméjük elkalandozzon, hogy álmodozzanak, ötleteljenek, próbáljanak ki dolgokat, kezdeményezzenek és megoldják a problémákat” – magyarázta Sandi a portálnak. „Ez kalandokhoz, kockázatvállaláshoz, eredetibb gondolkodáshoz vezet. Ragyogóan hat a fantáziájukra. Segítségükre lesz a jövőben is – ha megvannak az eszközeik ahhoz, hogy ne unatkozzanak, jobban tudják kezelni a későbbiekben is a leállás időszakait” – magyarázta a portálnak a szakember.
Ezért nem baj, ha időnként unatkozik
Az unatkozás segítheti fejleszteni a tervezési stratégiákat, a problémamegoldó készségeket, a rugalmasságot és a kreativitást. Emellett pedig segít toleranciát kiépíteni a nem túl szórakoztató élményekre.
Javítja a kreativitást. A parent.com szerint több tanulmány kimutatta, hogy az emberek kreatívabbak, ha unatkoznak – és ez igaz a gyerekekre is. Amikor az elme unatkozik, álmodozni kezd, és ez az álmodozás kreatív gondolkodást vált ki, megmozgatja a képzelőerőt, ami egy fontos készség.
Jótékonyan hat a pszichés közérzetre. Az Amerikai Pszichológiai Társaság egy cikke szerint, amikor az emberek unatkoznak, hajlamosak visszatekinteni az életükre, és úgy érzik, hogy a korábbi tetteik jelentőségteljesebbek, és elkezdenek több jelentőséget tulajdonítani azoknak a dolgoknak is, amelyek előttük állnak. Ez azért történik így, mert az agy fél az inaktivitástól, és amikor nem csinálunk semmit, megpróbálja érdekesebbnek mutatni az életet. Ha elgondolkodunk valamin, amikor unatkozunk, az értelmesebbnek tűnik, és ha valami újat tapasztalunk, az pedig jelentősebbnek. Amikor a gyerek unatkozik, ez segíthet neki megtalálnia az értéket a saját élményeiben, és kialakítania a saját egyedi világképét, ami pszichésen erősebbé teszi.
Motiváltabbá tesz. Ennek a készségnek az elsajátításában is szerepe lehet, ha időnként unatkozik a gyerek, amit nem oldunk meg helyette azonnal. Az unatkozás gyakorlási lehetőség a saját döntéshozatalra, és megtalálni a módját annak, hogy érdeklődjön a körülötte lévő dolgok iránt.
Az unatkozni hagyáshoz korábban adtunk egy jó ötletet, ami segítheti önálló tevékenységre, „kreatív unatkozásra” ösztönözni a gyereket – erről ebben a cikkben írtunk.