Nem volt könnyű a téli szünet utolsó pár napja a gyerekednek, mert már azon aggódott, hogy újra kezdődik az iskola? Nagyon nem várta a sulikezdést? Az első napot megszenvedte (vagy megszenvedtétek)? És nem látod, mitől lehetne jobb a helyzet? Hát, tényleg nem könnyű visszatérni a hétköznapi rutinhoz a téli szünet sok varázslatos élménye után. Gondolj csak bele: valószínűleg neked sem könnyű. Hát még egy kicsi gyereknek, akinek a karácsony és az azt megelőző adventi időszak, megfejelve e szilveszteri bulival az év legjobban várt, legcsodásabb időszaka. Teljesen természetes, ha nem érzi azt, hogy „juhé, végre újra tanulhat”.
Érezz együtt vele
Az az igazság, hogy már azzal sokat segíthetsz neki, ha együtt érzel vele. Nem kell megerősítened ebben, nem kell igazolnod, hogy tényleg rossz dolog az iskolakezdés, egyáltalán nem ezt jelenti, hogy együtt érzel vele. Hanem azt, hogy megérted és elfogadod azt, hogy neki ez nehéz, számára az iskolakezdés stresszes. Ne azt akard bebizonyítani, hogy ez nem is olyan rossz, hogy másoknak ennél sokkal rosszabb. Egyszerűen csak hallgasd meg, és biztosítsd arról, hogy érted, hogy miről beszél. Hogy érted, miért nehéz ez neki. Beszéltetheted, kérdezheted is róla, de ne azzal a céllal tedd, hogy tanácsot adj neki, meg akard oldani a problémáját, egyszerűen csak hallgasd meg, amit mond neked – adj teret neki, hogy elmondhassa, ami bántja, amitől tart, ami zavarja. Sokszor már ez is sokat számít abban, hogy oldódjon a helyzettel kapcsolatos feszültség.
1. Fókuszáljatok az apróságokra
Jöjjön néhány egyszerű teendő, amivel segítheted, hogy könnyebben visszaálljon a gyerek a dolgos mindennapok, a tanév ritmusába.
Segíts a bepakolásban
Már egy ideje egyedül csinálja a bepakolást? Nem baj, néhány napig még segíts neki este bepakolni az iskolatáskát – hálás lesz érte. Semmiképp ne hagyjátok reggelre.
Készítsétek ki a ruhát
Ezt is csináljátok meg este, együtt – akkor is, ha esetleg egyébként ezt már ő maga intézi reggelente. Tényleg pár perc, de segít levenni a terhet a reggeli készülődésről, és a ráhangolódáshoz is hozzájárul.
A lefekvési idő legyen fix
Beszéljétek meg együtt, mikor kell kelni reggel, és ehhez képest mikor kell lefeküdni ahhoz, hogy ki tudja aludni magát. Ezután tartsátok magatokat a megbeszéltekhez, ne hagyd elcsúszni az estéket.
2. Jókedvhozó trükkök
Néhány egyszerű dologgal segíthetsz a gyerekednek, hogy kicsit jobb hangulattal nyomja le az első iskolai hetet – aztán remélhetőleg belerázódik, és megtalálja benne, amit szeretni, élvezni tud.
Mi legyen a hétvégén?
Találjatok ki együtt valami izgalmas programot, akár egy (vagy több) osztálytárssal, ami feldobja a hétvégét, amit várni lehet.
Mozogjatok
A testmozgás rendkívül jó stresszoldó. Nem feltétlenül az edzésre vagy sportos különórára gondolunk – az is, de egy közös séta, futkározás, korcsolyázás, kirándulás, akár párnacsatázás nagyon sokat segíthet nektek és a gyerekeknek is abban, hogy enyhüljön az iskolakezdés miatti feszültség.
Gyűjtsetek pozitívumokat
Beszélgess vele arról, mi mindent szeret az iskolában vagy az iskola utáni programokban. Segítsd őt ötletekkel, kérdésekkel. Legyél nyitott a válaszaira, de ne akarj a szájába rágni semmit.
3. Segítenek a barátok
Ha a gyereked lehangolt, nyűgös, szomorú, vagy bárhogy rosszul érzi magát amiatt, hogy iskolába kell menni, próbálhatod segítségül hívni a közösség erejét, hogy egy kicsit könnyebb legyen a helyzete.
Kérdezzen a szünetről
Biztasd arra, hogy beszélgessen a barátaival a szünetről, a kedvenc élményekről, programokról. Kérdezze őket, és meséljen ő is.
Beszéljék meg, mit várnak
Javasold neki, hogy keressenek a barátaival olyan iskolai programokat, vagy olyan közös hétvégi programokat, amiket várnak, amiknek örömmel néznek elébe. (Farsangi buli, osztálykirándulás, közös korcsolyázás.) Beszélgessenek ezekről, tervezgessenek, készüljenek.
Félévi értékelés
Jó, ha a félévi bizonyítvány nem „mumus”, hanem egy viszonyítási pont. Erről kell, és jó dolog beszélgetni: segíts a gyereknek, hogy ő maga mondja ki, mi az, amiből úgy érzi, tudna még fejlődni, és mi az, amiért dicséretet, elismerést érdemel. Ne a jegyeket, hanem a befektetett energiát nézzétek. Jó, ha reális, megvalósítható célokat tűztök ki a következő félévre – olyanokat, amelyek motivációt adnak, nem pedig nyomasztják a gyereket. Erről egyébként elég, ha majd akkor beszéltek, amikor kicsit visszarázódott a gyerek az iskolai ritmusba, nem kell az első héten ezzel foglalkozni – csak ha úgy érzed, ő szeretné, szívesen beszélne erről.