
Fotó: GettyImages
Az ESPAD kutatás 30 éve követi nyomon a serdülők szerhasználati trendjeit, a legutóbbi 2024-es felmérés – amiben 37 európai ország kamaszait vizsgálták – azonban már nem csak az alkoholfogyasztást, dohányzást és droghasználatot követe nyomon, hanem a szerencsejátékfüggőséget és a mentális állapotot is.
A helyzet általánosságban is elég aggasztó, de magyar szemmel különösen riasztó az eredmény. Kiderült, hogy hazánkban 10-ből 9 tinédzser már fogyasztott legalább egyszer alkoholt, ahogyan a hagyományos, valamint e-cigit is a magyar fiatalok próbálták ki a legnagyobb arányban, ezzel aranyérmet szerezve egész Európában.
„Az e-cigaretták és különböző „vaporerek” – mint a Poco Bar vagy az Elf Bar – gyorsan terjednek, és különösen népszerűek a fiatalok körében, akik számára ezek könnyen hozzáférhetőek és divatosak” – mondta el a Sonline-nak Kovács Gergely, a kaposvári INDIT Közalapítvány Drogambulancia vezetője, aki megerősítette, hogy az alkoholhelyzet még aggasztóbb.
„A magyar 15-16 évesek 90,8 százaléka már fogyasztott alkoholt életében. De nem csak az első pohár a probléma – az is, hogy ez gyakran tömény szeszesital formájában történik. A “Jägerbomb”, a pálinka, az égetett szeszek „bulikultúrája” mélyen beágyazódott a tinédzserek életébe. A rohamivás, azaz a binge drinking aránya 42,4 százalék – ami azt jelenti, hogy ennyi fiatal legalább egyszer öt vagy több italt fogyasztott el egy alkalommal az elmúlt hónapban.”
A szakember szerint a fentiek egyenes utat nyitnak az illegális szerhasználat felé, miközben az iskolai prevenció, ha egyáltalán van ilyen, nem éri el a célját.
A megelőzés sokszor kimerül egy rendőrségi előadásban, ahol elmondják a diákoknak, hogy „a drog rossz”. Ez nem elég. A 15-16 éveseknek nem frontális előadásokra van szükségük, hanem interaktív beszélgetésekre, valódi figyelemre, kapcsolódásra. Tudni akarják, hogy mit éreznek, mit élnek meg – és választ akarnak kapni arra is, hogy miért pont az alkohol vagy a kábítószer jelenti számukra a kikapcsolódást. A megoldás kulcsa a megelőzés, az edukáció és az alternatív szabadidős lehetőségek felkínálása. Biztonságos szórakozás, közösségi élmények, személyes figyelem.