A TikTok egy új tanulási trendje a “candle study” (gyertyás tanulás), aminek a lényege az, hogy a tanulók addig tanulnak otthon, amíg egy gyertya le nem ég, fel nem olvad, és elalszik. Erről pedig gyorsított videót készítenek. A #candlestudy címke alatt található videók már több mint 17 milliós megtekintéssel rendelkeznek.
Ezzel azonban az a gond, hogy akár hosszú órákon át is tarthat, amíg leég a gyertya, és eddig kellene folyamatosan koncentrálni.
A Mirror-nak nyilatkozó Anna Masterson tanár, az Atom Learning edukációs portál oktatási igazgatója a gyertyás tanulással kapcsolatban elmondta, hogy szerinte ez „egy recept a kiégésre”, mert a szünetek beiktatására és egészséges tanulásra vonatkozó útmutatással ellentétes. Szerinte ez a több órán keresztül tartó megerőltetés az élvezet, a motiváció és a memória elvesztése szempontjából is kockázatos, és csökkentheti a kognitív működést.
A gyertyás tanulási módszer az időzített gyakorlatok egy formája, amelyekről Materson hozzátette, hogy „a kutatások szerint sok tanuló számára hatékonyak lehetnek”, de ez nem teszi lehetővé a szünetek beiktatását vagy az egészséges tanulási időt.
Habár van olyan videó is, aminek a készítője megjegyzi, hogy nem egy részletben tanult így, mert ez sok volt nekik és a hátának is az egy helyben ülés. Vagy olyan készítő, aki felhívja a figyelmet arra, hogy ő tud hosszabb ideig egyhuzamban, nagyon rövid szünetekkel koncentrálni, így azért feltehetőleg vannak, akik tartanak valamennyi szünetet.
Érdemes lehet tehát időnként szünetet beiktatni a tanulási periódusok közé, felállni egy kicsit, átmozgatni a lábakat, és a szemeknek is jobb lehet, ha nem folyamatosan a monitort vagy a papírt nézik.
„Az agyunknak megfelelő, rendszeres szünetekre van szüksége ahhoz, hogy elraktározza az információt, ezért az egyetlen, megszakítás nélküli munkamenetben eltöltött négy-öt óra túlzás a legtöbb ember számára” – mondta el Masterson, aki azt tanácsolja, hogy a gyertyával való versenyzés helyett jobb, ha a tanulók maximalizálják a rövidebb, de koncentráltabb időt a tanulásra. Hozzátette, hogy: „Valójában a tizenkét évesek és idősebbek számára nem szükséges, hogy egy ilyen szakasz negyvenöt percnél hosszabb ideig tartson”.
A videók alapján feltehetően inkább vizsgákra készülő egyetemisták készíthették ezeket a tartalmakat, viszont érdemes lehet a kamasz gyerek figyelmét is felhívni arra, hogy időnként iktasson be szüneteket, álljon fel az íróasztaltól, mert a koncentráció és az információ elraktározása szempontjából az hatékonyabb lehet.