A szerepjáték több szempontból is hasznos a gyermek fejlődése szempontjából
Az óvodás korú, 6 év alatti gyerekek egyik fontos fejlődési állomása, amikor szerepjátékokat kezdenek el játszani. Már 2 éves koruk után elkezdődik, hogy a felnőtteket utánozva olyan helyzeteket teremtenek, amelyekben eljátszhatják a tőlük ellesett szokásokat, cselekedeteket – de az egyszerű utánzáson túl itt már a fantáziájuknak is jelentősen szerepe van. A szerepjáték kisiskolás korig a gyerekek legkedveltebb játékformája, amely nem csak szórakoztatja őket, de rengeteget tanulnak is belőle, és számos pozitív hozadékkal jár.
Eljátszani a való életet
A szerepjáték, ahogy azt a neve is mutatja, megtanítja a gyerekeknek azt, milyen alapvető szerepek várnak rájuk az életben. A kisgyermek a játék során dolgozhat, tanulhat, anyuka, apuka lehet, vásárolhat, építkezhet – számos olyan szituációba kerül, amellyel később találkozni fog. Az elsődleges minták természetesen itt is a szüleik lesznek, és esetleg más, hozzájuk közel álló felnőtteket – nagyszülők, óvó néni – is lemásolnak. A szerepjátékban a gyerekek egy saját valóságot teremthetnek, és ebben megeleveníthetik azokat a tapasztalatokat, érzelmi benyomásokat, amelyek valamilyen hatással voltak rájuk.
Szabályok és normák elsajátítása
A szerepjátékok során a gyerekek eljátszhatják, gyakorolhatják azokat a viselkedési mintákat, amelyeket később a valóságban is alkalmazni fognak. Éppen ezért a társadalmi szabályok és normák tanulásának az egyik legfontosabb eszköze ez a fajta játék, hiszen a gyerekek itt sajátíthatják el azt, hogy az egyes szituációkban mit szabad tenniük, és mit nem. A gyerekek a szerepjátékok során nem érzik azt, hogy ők most játszanak, számukra a szituáció, amiben éppen vannak, egy nagyon komoly helyzet, amit annyira szigorúan vesznek, mint majd egy valódit a későbbiek során.
Feloldja a szorongást
A szerepjátéknak van egyfajta öngyógyító tulajdonsága is, hiszen a gyerekek olyan helyzeteket is eljátszhatnak, amiktől tartanak. Erre az egyik legjobb példa a doktoros játék, amiben a gyerekek fel tudják oldani a szorongást, az orvostól, vizsgálattól való félelmüket. Ugyanilyen lehet egy iskolás szituáció eljátszása a nagycsoportos gyerekeknél, akik így készülnek a következő időszak kihívásaira. A szerepjáték nem csak a jövőtől való félelem leküzdésében segíthet, hanem a korábbi, negatív tapasztalatokat is fel tudják dolgozni így a kicsik, kijátszhatják magukból például a korábban fájdalmat, ijedtséget okozó helyzeteket.
Szocializáló tevékenység
A szerepjátékokat a gyerekek általában nem egyedül, hanem társaságban játsszák. Ha éppen nincsenek ott gyerekek, akkor felnőtteket vonnak be a játékba. Éppen ezért ez a játékforma segít nekik kapcsolatteremtési képességük fejlesztésében, és tanítja őket arra is, hogyan működjenek össze másokkal, hogyan figyeljenek egymásra egy közösségben. Ez empátiára is neveli a gyerekeket, mert oda kell figyelniük mások érzéseire, gondolataira a játék során.
Képzelőerő és nyelvi képességek
A szerepjáték közben a gyerekek bravúrosan alkalmazzák azokat a szavakat, amelyeket a felnőttektől hallottak hasonló szituációkban, mint amit eljátszanak. Az, hogy ezeket a szavakat használják arra, hogy körülírják, amit éppen játszanak, segíti őket abban, hogy megértsék a jelentésüket.
Ez még arra is hatással van, hogy a gyerekek könnyebben megtanuljanak olvasni, mert a beszélt és írott nyelv közötti kapcsolat kiépítését is segíti náluk. A képzelőerő, a kreativitás fejlődésére szintén pozitív hatással van a szerepjáték: a gyerekek imádják például azokat a tárgyakat, amiket a felnőttek használnak, ezért különböző dolgokat, játékokat használnak, hogy ezeket helyettesítsék. Így lesz a fakockából mobiltelefon, a frizbiből kormány, egy tollból injekció. A játék során ezek a kellékek sokkal fontosabbak a kicsik számára, mint hogy például különböző ruhákat használjanak jelmezként.
A felnőttek szerepe
Szülőként tapasztalni fogod, hogy a gyermeked téged is igyekszik bevonni a szerepjátékokba, nem csak a többi gyereket. Ilyenkor nem jó, ha elhárítod a kérését, inkább vegyél részt a játékban. A gyerekek sokat tanulnak egymástól a szerepjátékokban, de a felnőttek belevihetnek olyan plusz elemeket is a történeteikbe, amelyekre ők nem gondoltak volna, amiket egymástól nem leshettek volna el.
Forrás: scholastic.com, learning4kids.net
Ezek a cikkek is érdekelhetnek a gyermek fejlesztése témakörben: