Kora tavasztól késő őszig a kerékpár leválthatja az autót vagy az autóbuszt. Néhány kilométeres kerékpározással még a tévézéstől eltunyult szülők is megbirkóznak. Megspóroljuk a drága üzemanyagot, nem kerülünk vele dugóba, és
közben mozgunk, élvezzük a szabadságot, a friss levegőt, feltéve, ha az időjárás is kegyeibe fogad bennünket.
A gyerekek számára pedig nagy élmény a babakocsiból átnyergelni a mama vagy a papa mellé. Kertvárosokban vagy vidéken, de nagyvárosban is találhatunk olyan útvonalat, ahol veszély nélkül szállíthatjuk két keréken a gyereket.
Fontos, hogy csak megfelelő kerékpáros gyakorlattal és jól karbantartott járművel induljunk útnak.
Másodpilóták a kormány mögött
A csemete kerékpáros szállításának – kortól, vállalkozó kedvtől és a kerékpár típusától függően – több változata lehetséges. A legelterjedtebb a vázra szerelhető gyermekülés. A kerékpáros szakboltokban és egyes babaáruházakban ma már igen biztonságos gyermekülések kaphatók. Előre (a kormány elé vagy a kormány és a nyereg közé), valamint a nyereg mögé felszerelhető változatokból választhatunk.
Ha két gyereket szállítunk egyszerre, akkor értelemszerűen egy ülés előre és egy hátra kerül. Két-három éves korig – a gyermek testméretétől függően -, jobban járunk az első üléssel (bár ez sajnos ritkábban kapható). Több előnye is van annak, ha a gyermek előttünk helyezkedik el. Egész úton szemmel (ha kell, szóval) tarthatjuk, nem kell akrobatamutatványokat végeznünk annak érdekében, hogy ellenőrizzük, megvan-e még a sapkája, nem vette-e le a cipőjét vagy nem oldotta-e ki a biztonsági övet.
A másik, talán az előzőnél is nagyobb előny, hogy még a mocorgó, bohóckodó gyermek sem igen billenti ki a kerékpárt az egyensúlyi helyzetből, míg a hátsó ülésben utazó apróság egy-egy kisebb mozdulata is “elviszi a bicikli fenekét”, megnehezíti a jármű kormányzását. Az sem utolsó szempont, hogy a szabadon maradt csomagtartóra felszerelhetünk egy kosarat is. Így a gyermekkel is gyorsan és kényelmesen be tudunk vásárolni. Az előre szerelhető ülés hátránya lehet, hogy a hosszú lábú szülőt zavarja a pedálozásban, mert így csak “terpeszben” tud biciklizni. Problémát jelenthet az is, hogy minden gyerekben olthatatlan a vágy, hogy ő kezelje a váltót, a féket, esetleg teljesen átvegye a kormány irányítását. Persze erről is, mint bármi másról, ami veszélyes, le lehet szoktatni megfelelő következetességgel.
Az apa szélárnyékában
A nagyobbacska gyereket már gond nélkül szállíthatjuk a hátsó ülésen. Nem fészkelődik, nem kezd el vetkőzni, nem kell vele állandó kontaktusban lenni az utazás biztonságának érdekében. A hátsó ülés ugyanakkor védi a gyereket a menetszéltől is.
Ha gyermekülést választunk, részesítsük előnyben azokat a modelleket, amelyek egészen a talpig védik a gyermek lábát, megakadályozzák, hogy a küllők közé kerüljön, és gátolják az ugrándozásban. A legújabb gyermeküléseket már úgy tervezték, hogy elég csupán egy tartóbilincset felszerelni a kerékpár nyeregcsövére.
Ebbe a kis szerkezetbe kell belecsúsztatni a gyermekülés csatlakozórúdjait. Így az ülés egy pillanat alatt le- és felszerelhető, nem kell vele hosszú percekig bíbelődni indulás előtt, miközben a gyerek már türelmetlenül ott toporog a lábunk körül. Ezeknek a modelleknek igen jó a rugózásuk, hiszen az ülés szinte lebeg a váz felett. Ha a család több biciklit használ gyerekszállításra, érdemes több tartóbilincset vásárolni egy üléshez, így ha a mama elfáradt, néhány mozdulattal áttelepítheti gyermekét az apa járgányára.
Anya teker, a tandem halad
Az együttkerékpározásnak számtalan más módja is van. Gyér forgalmú utakon, kerékpáros túrák alkalmával nagyon kényelmes és biztonságos a gyermekek számára kialakított utánfutó, egy könnyen csatlakoztatható kétkerekű kocsi, amelyben akár két apróság is kényelmesen elüldögél. Ez a szerkezet Amerikában nagyon népszerű, nálunk még nemigen találkozik vele az ember. Városi forgalomban nem is ajánljuk, hiszen az alacsonyan elhelyezkedő ülésben a gyerekek jelentős mennyiségű kipufogógázt lennének kénytelenek beszívni, amellett igen balesetveszélyes.
Első látásra talán furcsa látvány a tandem utánfutó. Ez a szülő kerékpárjához kapcsolható “fél bicikli” saját nyereggel és pedállal felszerelve. A felnőtt bicikli gyakorlatilag tandemkerékpárrá alakul át úgy, hogy a gyermek biztonságosan tud kapaszkodni és pedálozni, mivel az ő pedálja magasabban van, de ha nem teker, az sem baj, hiszen valójában a szülő hajtja a járművet. Ez a megoldás nagyobb (5-8 éves) gyerekeknek ajánlható.
A gyerekkel való kerékpározás nemcsak egészséges és környezetvédő, de a család időt és acélos izmokat is nyer vele. Így hát: nyeregbe bátran!
Tanácsok a gyerek szállításához
Csak erre a célra tervezett gyermekülést használjunk! Kerti fotel, műanyag hinta, macskakosár gyermeküléssé való átalakítása gazdag fantáziára vall, de nem biztonságos! A puszta vázon való szállítás is rendkívül balesetveszélyes.
Mindig állítsuk be a láb és a felsőtest biztonsági övét a gyermek méretének megfelelően!
Ha sapkát adunk a kicsire, a szalagját jól kössük meg az álla alatt, mert a menetszél könnyen lekaphatja a fejéről. Ajánlatos bukósisakot használni.
Olyan biztonsági övet használjunk, amit a gyermek nem tud maga kioldani!
A gyereket kezdetektől fogva szoktassuk rá, hogy a kerékpáron fegyelmezetten kell viselkedni.
Bringás könyvek
Dr. Nagy Sándor Új bicajoskönyvét és a Nagy mountain bike könyvet azoknak ajánljuk figyelmébe, akik még többet szeretnének megtudni kerékpárválasztásról, tartozékokról, karbantartásról és sok egyébről.
Akik már komolyabb túrákra is vállalkoznak két keréken, pontos útleírásokat találnak az alábbi könyvekben:
Kerékpárral Budapesten és környékén
Kerékpártúrák a Bakonyban és a Balaton körül
Kerékpártúrák az őrségben és az Alpokalján
Kerékpárral a Fertő-tó körül
Magyarországi kerékpártúrák
Kapcsolódó cikkeink:
– Mikortól mehetek biciklizni a kicsivel?
Forrás: Kismama magazin