Auditív észlelési – és feldolgozási zavar esetében a gyerek idegrendszere a hallott információt nem kellő hatékonysággal és pontossággal dolgozza fel. Ez a hétköznapokban azt jelenti, hogy nem ugyanúgy értik meg a hallottakat, mint a többi gyerek. Mindannyiunk életében rengeteg zaj, zörej, nesz van, amelyek különböző intenzitásúak és frekvenciájuk is más.
Az auditív észlelés több részből adódik össze, írja az Edukid:
- Alakállandóság: Például a vízcsobogás, vagy az édesanya hangjának azonosítására való képesség.
- Háttérzaj azonosítás: Az adott zaj vagy hang, beszéd kiválása a háttérből pl. az édesanya beszédének meghallása, miközben szól a TV.
- Differenciálás: Két hang közötti különbség vagy azonosság felismerése (pl. gép vagy kép).
- Téri helyzet: Tárgyak térben elfoglalt helyének meghatározása, a hang alapján, pl. a konyhában leesett egy tányér.
- Irányok: A hangok térbeli azonosítása, előtte- mögötte , jobbról-balról helyezkedik el hangforrás.
- Szerialitás: A hangok, zajok sor-sorozat sorrendjének azonosítása, reprodukciója. Például: “kinyílt a fürdőszoba ajtó, zubog a víz, a testvérem fürdeni fog” szavak mondatba rendezése.
- Szerialitás: A hangok, zajok sor-sorozat sorrendjének azonosítása, reprodukciója. Például: “kinyílt a fürdőszoba ajtó, zubog a víz, a testvérem fürdeni fog” szavak mondatba rendezése.
Azok a gyerekek, akiknek auditív feldolgozási zavara (APD) van, sokszor problémájuk van a figyelemmel, a feldolgozási tempóval, az utasítások követésével, a motorikus képességekkel, az egyensúllyal vagy a vizuális feldolgozással. Természetesen árulkodó jel az is, ha rosszul hall hangokat, szavakat, jobban teljesít és jobban hall csendesebb környezetben, rendkívül nyomasztó számára a zajos környezet, gondja van a helyesírással, nehezen követ egy beszélgetést. Az iskolában gyakran viselkedési problémák is jelentkeznek.
Nagyon fontos a korai diagnózis, ha ez nem történik meg, akkor tanulási problémák léphetnek fel. Az APD-nek különféle terápiás lehetőségei vannak – például hallásébresztés, AIT hallástréning, Tomatis terápia –, minden esetben az audiológiai vizsgálatot követő gyógypedagógiai, szükség esetén neurológiai vizsgálatok határozzák meg a terápia szükségességét.
(Kidshealth, Edukid)