Kisgyerek

Egyensúlyproblémái vannak a gyereknek? Lehet, hogy auditív feldolgozási zavar áll a háttérben

Az auditív feldolgozás zavara olyan hallásprobléma, amely az iskoláskorú gyermekek 3-5%-át érinti. Számos tünete lehet, nem csak olyasmi, ami a hallással kapcsolatos.
2024. Szeptember 18.
hallás gyerek

Kép: Getty Images

Auditív észlelési – és feldolgozási zavar esetében a gyerek idegrendszere a hallott információt nem kellő hatékonysággal és pontossággal dolgozza fel. Ez a hétköznapokban azt jelenti, hogy nem ugyanúgy értik meg a hallottakat, mint a többi gyerek. Mindannyiunk életében rengeteg zaj, zörej, nesz van, amelyek különböző intenzitásúak és frekvenciájuk is más.

Az auditív észlelés több részből adódik össze, írja az Edukid:

  • Alakállandóság: Például a vízcsobogás, vagy az édesanya hangjának azonosítására való képesség.
  • Háttérzaj azonosítás: Az adott zaj vagy hang, beszéd kiválása a háttérből pl. az édesanya beszédének meghallása, miközben szól a TV.
  • Differenciálás: Két hang közötti különbség vagy azonosság felismerése (pl. gép vagy kép).
  • Téri helyzet: Tárgyak térben elfoglalt helyének meghatározása, a hang alapján, pl. a konyhában leesett egy tányér.
  • Irányok: A hangok térbeli azonosítása, előtte- mögötte , jobbról-balról helyezkedik el hangforrás.
  • Szerialitás: A hangok, zajok sor-sorozat sorrendjének azonosítása, reprodukciója. Például: “kinyílt a fürdőszoba ajtó, zubog a víz, a testvérem fürdeni fog” szavak mondatba rendezése.
  • Szerialitás: A hangok, zajok sor-sorozat sorrendjének azonosítása, reprodukciója. Például: “kinyílt a fürdőszoba ajtó, zubog a víz, a testvérem fürdeni fog” szavak mondatba rendezése.

Azok a gyerekek, akiknek auditív feldolgozási zavara (APD) van, sokszor problémájuk van a figyelemmel, a feldolgozási tempóval, az utasítások követésével, a motorikus képességekkel, az egyensúllyal vagy a vizuális feldolgozással. Természetesen árulkodó jel az is, ha rosszul hall hangokat, szavakat, jobban teljesít és jobban hall csendesebb környezetben, rendkívül nyomasztó számára a zajos környezet, gondja van a helyesírással, nehezen követ egy beszélgetést. Az iskolában gyakran viselkedési problémák is jelentkeznek.

Nagyon fontos a korai diagnózis, ha ez nem történik meg, akkor tanulási problémák léphetnek fel.  Az APD-nek különféle terápiás lehetőségei vannak – például hallásébresztés, AIT hallástréning, Tomatis terápia –, minden esetben az audiológiai vizsgálatot követő gyógypedagógiai, szükség esetén neurológiai vizsgálatok határozzák meg a terápia szükségességét.

(Kidshealth, Edukid)