Ráadásul a legtöbben nem is tudják igazán kipihenni magukat a rendetlen környezetben.
Meglepő módon, ennek tudományosan is igazolható oka van: a rendetlenség stresszt és szorongást okoz. “A rendetlenségnek, a limlomoknak hatalmas szerepe van abban, hogyan érezzük magunkat otthon vagy a munkahelyünkön. Kaotikus környezetben idegesekké, tehetetlenekké, frusztrálttá válunk. Ugyanakkor, kifejezetten keveset foglalkozunk a rendetlenséggel, mint stresszforrással” – írja Sherrie Bourg Carter pszichológus.
De miért okozhat ennyi gondot a rendetlenség? A szakértő több okot is felsorol. A rendetlenség például túlstimulálja az idegrendszerünket, egyszerűen túl sok a feldolgozandó inger, ráadásul ezek az ingerek nem is fontosak az életünk szempontjából. Ehhez kapcsolódik, hogy a rendetlenség elterelheti a figyelmünket a számunkra fontos dolgokról. Egy lomokkal teli környezetben nehezebben lazítunk, nem tudjuk elengedni magunkat, hiszen az agyunk is azt az üzenetet kapja, hogy “nem vagyunk kész” a tennivalóinkkal. Feszültséget okozhat az is, hogy nem tudjuk felmérni, mennyi időt vesz igénybe egy-egy tennivaló (hiszen előtte még össze is kell pakolnunk vagy meg kell keresnünk egy fontos tárgyat). Az állandó rendetlenség olyan negatív érzések forrása lehet, mint a bűntudat vagy a szégyen. Mindezen hatások pedig azzal járnak együtt, hogy nehezebben oldunk meg problémákat, csökken a kreativitásunk, arról nem is beszélve, hogy az emberi kapcsolatainknak sem tesz jót, ha folyton a rendrakás és a takarítás miatt veszekszünk!
Hogyan számolhatjuk fel a rendetlenséget, és szabadulhatunk meg a hozzá kapcsolódó rossz érzésektől?
- Dolgozzunk együtt a családtagjainkkal! Együtt könnyebb felszámolni a rendetlenséget, és anya vagy apa sem érzi magát még rosszabbul, amiért egyedül hagyták ezzel a hatalmas feladattal. Kezdjük a rendrakást a közösen használt szobákkal!
- Egyszerre csak egy területtel foglalkozzunk, és akkor lépjünk tovább, ha ott befejeztük a rendrakást és takarítást! Ez az apró siker segíthet túllendülni a nehéz pillanatokon, hiszen egyértelműen látjuk a munkánk eredményét!
- Minél pontosabban meghatározzuk, minek hol van a helye, annál könnyebb rendet tenni, és annál kevesebbet kell keresgélnünk a gyakran használt tárgyakat. Lehetőleg zárt helyeken tartsuk a holminkat (pl. fiókokban), mert ha minden szem előtt van, az ugyanúgy túlstimulálhatja az idegrendszert.
- Rendszeresen szabaduljunk meg azoktól a tárgyaktól, amelyeket már nem használunk, nem tetszenek vagy nincs rájuk szükségünk. Eladhatjuk vagy el is adományozhatjuk őket! Ha a ritkábban használt tárgyainkról nem tudunk dönteni, tegyük őket egy dobozba, írjuk rá a dátumot, és tegyük félre. Ha egy éven belül nem nyitjuk ki a dobozt, valószínűleg nincs rá szükségünk.
- Törekedjünk arra, hogy használat után minden azonnal tegyünk vissza a helyére. Ez nagyon könnyűnek hangzik, de valójában sok odafigyelést igényel. Ugyanakkor ez az egyik legnagyobb hatású dolog, amit az otthonunk rendben tartásáért tehetünk.
- Nevezzünk ki egy dobozt vagy kosarat “átmenetinek”, és hetente ellenőrizzük a tartalmát. Ide kerülhetnek a befizetésre váró számlák, a kölcsönkért tárgyak vagy azok az apróságok, amelyeket be kell vinnünk az óvodába, iskolába.
- A papírok rendkívül gyorsan felhalmozódnak, és nagy szerepet játszanak a rendetlenség kialakulásában. Alaposan gondoljuk meg, milyen szórólapot, reklámújságot vagy magazint viszünk be az életterünkbe! Olyan gyorsan szabaduljunk meg a feleslegtől, amilyen gyorsan csak lehet, a fontos papírokat pedig tegyük el! Keressünk alternatív megoldásokat is: a reklámújságokat gyakran az interneten is elérhetjük, a magazinokat a könyvtárban is elolvashatjuk, és sok közüzemi szolgáltató biztosít e-mailes számlát a papíralapú helyett.
- Ha egy-egy területen befejezzük a munkát (legyen szó akár a házimunkáról, főzésről, a hobbinkról vagy a munkahelyünkről), utolsó lépésként pakoljunk el és dobjuk ki a szemetet. Ez egyrészt segít “lezárni” a munkafolyamatot, másrészt jobb érzés lesz következő alkalommal elkezdeni a munkát.
- Pakoljunk és takarítsunk a saját stílusunkban, úgy, ahogy a legjobban érezzük magunkat közben! Nyugodtan hallgassunk közben zenét, podcastet vagy hangoskönyvet – a lényeg, hogy úgy érezzük, gyorsabban telik az unalmas munka közben az idő.
(Cikk forrása: psychologytoday.com)
Ez is érdekelhet: