„A gyerekek kötődnek a tanárokhoz és a társaikhoz, és vannak, akikben szorongást keltenek a változások, amit számos tényező befolyásolhat” – mondta a Parents-nek Amanda Gummer, PhD, gyermekek fejlesztésével foglalkozó szakértő.
Ezek a tényezők a következők lehetnek:
- Személyiség. Egyes gyerekek természetüknél fogva erős érzelmi kötődéseket alakítanak ki, és érzékenyebben reagálnak a szociális környezetükben bekövetkező változásokra.
- Korábbi tapasztalatok. Azoknál a gyerekeknél, akik életük során instabilitást vagy veszteséget éltek át, fokozott biztonságigény alakulhat ki, ami miatt jobban kötődnek az ismerős emberekhez és rutinokhoz.
- Szociális készségek. Azok a gyerekek, akiknek kihívást jelent új barátokat szerezni, nagymértékben támaszkodhatnak a tanárokkal és a társaikkal kialakult kapcsolatokra, ami nagyobb szorongáshoz vezet a változásokkal kapcsolatban.
- Otthoni környezet. A támogató és kommunikatív otthoni környezet segíthet enyhíteni a szorongást, míg a stresszes vagy kiszámíthatatlan családi élet súlyosbíthatja a bizonytalanság érzését és az iskolához való kötődést.
„Különösen a hátrányos helyzetű gyermekek számára az iskola biztonságos és stabil környezetet jelenthet, és ennek elvesztése szorongást, stresszt és szomorúságot okozhat” – teszi hozzá Pamela Mastrota, a The Toy Association gyermekjótékonysági szervezethez tartozó The Toy Foundation ügyvezető igazgatója.
Hogyan segítsd át a gyerekedet az év végi szomorúságon?
Ha azt tapasztalod, hogy gyermeked nehezen viseli a tanév végét, Dr. Gummer azt tanácsolja, hogy próbáld megérteni, miért érzi így magát, és biztosítsd arról, hogy ez rendben van. Hozzáteszi, hogy bátrorítsuk arra a gyereket, hogy beszélgessen, rajzolja, írja, szerepjátékozza ki magából az érzéseit.
Dr. Gummer néhány más stratégiát is ajánl, amelyekkel segíthetünk a zaklatott gyerekeknek megbirkózni az életükben bekövetkező nagy változásokkal:
- Legyenek kiszámítható rutinok
- Legyen lehetősége kapcsolatban maradni nyáron is az osztálytársakkal
- Tegyük élvezetessé a nyarat számára
- Beszéljünk pozitívan a következő tanévről
Előfordulhatnak azonban olyan esetek, amikor a gyermeknek több segítségre van szüksége. „Bár normális, hogy a gyerekek a tanév végén kicsit levertnek érzik magukat, bizonyos jelek arra utalhatnak, hogy további támogatásra van szükségük” – mondja Dr. Gummer.
A kedvelt tevékenységek vagy barátok iránti érdeklődés elvesztése, a gyakori sírás, illetve az alvás- vagy étvágyváltozás további figyelmeztető jelek lehetnek. A fejfájás vagy a gyomorfájás egyértelmű orvosi ok nélkül szintén piros zászlós jelek arra, hogy gyereknek szüksége lehet szakember segítségére.