Kisgyerek

Jó játék a matematika…

...amíg nem kerül iskolába a gyerkőc. Aki már kisóvodás korában játékosan ismerkedik a matematikai alapfogalmakkal, később sem utálja meg ezt a tantárgyat. Éppen ezért ne vegyünk feladatlapokat, bármilyen szépek, színesek is ezek.
2008. Január 26.

A gyerekek általában akkora számokkal, mennyiségekkel boldogulnak jól, ahány évesek, az utolsó óvodai évben viszont már a tízes számkörben is. A számjegyek írása és felismerése nem ennek a korosztálynak a feladata! Inkább tárgyak, pöttyök számlálásával érti meg a számfogalmakat, különösen, ha azok rendszeresen ugyanúgy helyezkednek el, mint például a dobókockán vagy a dominón. Kérdezzük meg tőle, hány lába, hány keze van. És a gólyának, a kutyának?

Jó játék a matematika...

Mondjunk mesét a három kismalacról, három pillangóról, kiscicáról. Játsszuk el, és időnként változtassunk rajta egy kicsit: egyikük otthon maradt, csak ketten mentek tovább, találkoztak még egy kiscicával, most már hányan voltak?

– Képes dominónk hátlapjára rajzoljunk pöttyöket, legfeljebb annyit, amennyit a kisgyerek már könnyen felismer. Így talán csak a négyes számig jutunk el, ám hamarosan újabb számmal bővíthetjük a készletet.

Játék logikai készlettel

A kisiskolások logikai készlete ovisok számára is remek játéklehetőségeket rejt. A csoportosítást, a különbségek, hasonlóságok felismerését, megfogalmazását gyakorolhatjuk. A játék során fejlődik az összpontosítóképesség: a mesével lekötjük figyelmét, és észre sem veszi, amikor már ő maga összpontosít a “feladatra”.

Találjunk ki érdekes történeteket, és készítsünk néhány egyszerű segédeszközt (házikó, kert, utca akár építőkockákból, akár papírra vagy strandon a homokba rajzolva), hogy ne legyen tanulásízű a játék. Kis zacskóba besöpörve elfér a kézitáskában, bárhova magunkkal vihetjük. Először kiborítjuk és összekeverjük a lapocskákat.

– Elkalandoztak a gyerekek, segítsünk nekik hazatalálni, először menjenek haza a pirosak (vagy körök, háromszögek). A kisgyerek rakja vissza a mondott síkidomokat a helyükre, a dobozba. Ha ez még nem megy, egy-egy színes papírszalvéta jelentheti a házukat, ide gyűjtse az egyes fajtákat.

– Találják meg a nagytestvérek a kistestvéreket: párosítsa a kisgyerek a nagy és kicsi, azonos alakú és színű síkidomokat.

– Menjenek óvodába a gyerekek, mindenki a sajátjába: a három síkidomnak papírból három házikót vágunk ki, ide gyűjti a kis lurkó a kicsi azonos alakú darabokat.

– Sétálni mennek a gyerekek, álljanak sorba párosával: a lyukas az ugyanolyan színű, formájú és méretű sima mellé kerüljön.

Ezek is érdekelhetnek:

  • Társasjáték – itt az ideje?
  • Miért nem a játékaival játszik?
  • Mikortól érdemes a számokkal foglalkozni?
  • Mennyi és milyen játékot vegyél a gyereknek?
  • Forrás: Kismama magazin