A szerepjáték – amellett, hogy mérhetetlenül szívmelengető látvány a szülőknek – a gyermek fejlődése szempontjából is fontos – támogatja az intellektuális és verbális készségeket.
A Verywell Family szerint a szerepjátékok során a kisgyerekek lehetőséget kapnak, hogy saját életük egyes jeleneteit újraéljék. Ilyen lehet, amikor úgy táncol, mint a hercegnő a mesében, amit nemrég látott, vagy műanyag tálkákban képzeletbeli ebédet szolgál fel a plüssállatoknak, ahogy a szülő a valódit a családnak. A szerepjáték a jele annak, hogy a kisgyermek ilyen képeket kezd tárolni az elméjében, és az első lépés az összetettebb játék és a szimbolikus gondolkodás felé.
- Kapcsolódó: Szerepjáték: tippek, ha kifogytál az ötletekből
Milyen jelei lehetnek ennek?
- Tárgyakkal helyettesít játékból más valódi dolgokat, például egy botot használ telefonként, egy kalapot tálkaként.
- Másokat utánoz, eleinte a pontos cselekedeteiket (pl. úgy csinál, mint anya, amikor vásárol), majd később új, saját változatokat is kipróbálhat (pl. sorba rendezi a plüssállatokat, és úgy tesz, mintha háziállatoknak vásárolna be).
- Bonyolultabb játékokban vesz részt más gyerekekkel: ez segít gyakorolni az egymás közötti interakciót, és jobban megérteni az őket körülvevő világot. Például az egyik gyermek eljátszhat egy tanárt, míg a többiek a diákokat – a “tanár” taníthat valamit a többieknek, énekelhetnek együtt, tarthatnak szünetet, stb., ez pedig fejleszti a kommunikációt és a logikai gondolkodást.
- Gyakorolja a magasabb szintű gondolkodást: a szerepjáték során a gyermek spontán részt vesz valamilyen új dolog létrehozásában, amely során szervezni, tervezni, problémát megoldani is kell.
- Használja a kreativitását: újra és újra átélheti ugyanazt a történetet, de minden alkalommal egy kicsit megújítva, variálva.
A verbális készségeket is fejleszti a szerepjáték
Az utánzós- és szerepjátékok a verbális készségeket is fejlesztik, lehetőséget adnak a szókincs használatára. Ennek a következők lehetnek a jelei:
– Hangosan beszél az önálló játék során. Felnőtt beavatkozása, segítsége nélkül mesél egy történetet, hangosan gondolkodik. Ezt nevezik a szakértők egocentrikus beszédnek, mely során minden a kisgyermekről szól, nem érdekli, mások mit mondanak, a saját világában van. Így lehetősége van a saját hangját hallani, és egyedül játszani a hangokkal, kísérletezni a szavakkal.
- Kapcsolódó: A szerepjátékok haszna
– Többet beszél. A témában készült tanulmányok szerint, ha egy gyermek elkezdi narrálni a játékot, elmondani a történetet, akkor egyre többet fog beszélni. Lehet, hogy egyszerűen tetszik neki a saját hangja, vagy csak elragadja a történet. Ha ilyen szituációban többet beszél a gyermek, valószínűleg a mindennapi beszélgetés során is többet fog.
– Több és egyre jobb asszociációk a tárgyak között. A tanulmányok szerint a szerepjáték segíti a gyermeket, hogy közös és szokatlan asszociációkat hozzon létre a játékok között. Például a kanalakat és a csészéket láthatja egy teáskészlet részeiként, de a teáscsészék tányérjait összekapcsolhatja a kerek és lapos korongokkal, amelyeket korábban látott egy társasjátékban. Ekkor kezdhet el hasonló leíró szavakat használni hasonló tárgyakra.
Hogyan lehet ösztönözni a szerepjátékot?
- Hagyjunk időt és teret az önálló játéknak, amikor önálló szerepjátékokat játszhat a gyermek, és közbeavatkozás, segítség nélkül fedezheti fel a játékait.
- Legalább alkalmanként vegyünk részt ezekben a játékokban. Például csatlakozzunk egy teázáshoz, vagy a boltos játékhoz, de csak akkor, ha a gyermek invitál.
- Hagyjunk időt annak is, hogy interakcióba léphessen más gyerekekkel – ha vannak testvérei, vagy napközben találkozik más gyerekekkel, akkor erre nem feltétlenül kell külön alkalmat teremteni.
- Legyenek kéznél tárgyak, játékok, amelyeket bevehet a játékba. Nem kell sok dolog ahhoz, hogy szerepjátékot játsszon, saját világot hozzon létre. Néhány játék, otthoni tárgy – tálak, dobozok, műanyagcsészék, stb. – kreatív, ötletes játékokra ösztönözhetik a gyermeket.
Forrás: verywellfamily.com