Kisgyerek

Többet árt a cukor, mint hiszed

Könnyű elveszni a jelenlegi termékkínálatban, könnyen azt hihetjük: bizonyos termékekkel kevésbé káros édesíteni gyermekünk ételét, italát. Ez nem feltétlen van így.

Lássuk, mi az aktuális kínálata egy organikus termékeket árusító üzletnek:

  • bio nádcukor
  • xillit
  • bio kókuszvirág cukor
  • datolya cukor
  • extra szőlőcukor
  • bio melasz szirup

Ahelyett, hogy kitérnék ezekre egyenként, szögezzük le: egyik sem jobb mérföldekkel a másiknál. Hiába tartalmaz valamely édesítésre szánt termék kicsit több vasat/kalciumot/stb., attól még nehezen képzelhető el, hogy a gyermek vitamin-,ásványianyag-, nyomelemszükségletét cukrokkal fogjuk pótolni. Arról nem is beszélve, hogy némely ezekből fel sem szívódna.

Gyermekek esetében tartózkodjunk az édesítőszerek, cukorpótlók rendszeres használatától!

Jól látható a fenti listából is, hogy amikor a “cukorról” beszélünk, nem az otthoni kristálycukorra gondolunk kizárólag. A mono-, és diszaharidokat tekinthetjük “cukornak”, közéjük tartozik a fruktóz, glükóz, szacharóz, galaktóz, laktóz.

2017-ben az Európai Gyermek-gasztroenterológiai, Hepatológiai és Táplálkozástudományi Társaság Táplálkozástudományi Bizottsága (ESPGHAN) kiadott állásfoglalása egészen pontos ajánlásokat tett a cukorfogyasztásra nézve csecsemők, gyermekek és serdülők esetében.

E szakirodalom utal a WHO megfogalmazására, azaz arra, hogy mit nevezünk “szabad cukroknak“:

Ételhez/italhoz a gyártó/szakács/fogyasztó által hozzáadott mono/diszaharid, ezenkívül a mézben, szirupokban, gyümölcslevekben és gyümölcslé-koncentrátumokban természetes módon jelenlevő cukrok.Ezek fogyasztását célszerű redukálni, minimalizálni fogyasztásukat.

  • 2- 18 éveseknek: napi 5 Energia % alá (
  • 2 év alattiaknak: alacsonyabb, valószínűleg ez alá menni

Mit jelent ez a gyakorlatban?

CUKOR: 1 teáskanál=4 g

1. 3 éves kislány napi energiaigényének 5%-a max.13 g szabad cukrot tartalmazhat. Ez a mennyiség kevesebb mint 3 teáskanál cukrot jelent, amely pl. 170 ml gyümölcsnektárban van jelen (gyümölcsnektár=25-50% gyümölcs).

Mit tehetünk?

  • a hozzáadott cukrot/cukorszirupot/gyümölcsalapú smoothie-kat/édesített tejkészítmények fogyasztását cseréljük le vízre, az édesített tejkészítményeket pedig édesítetlen tejkészítményre/tejtermékre
  • a cukor természetes formában jelen van a gyümölcsökben (friss/fagyasztott/szárított), a tejben, a tejtermékekben, az anyatejben, a tápszerben, néhány gabonában, zöldségekben. Ezek fogyasztása egy kiegyensúlyozott étrend része gyermekkorban is.

Mi történik, ha gyermekünk túl sok cukrot fogyaszt?

Növekszik:

Jól látható, ezt a mennyiséget nagyon könnyű átlépni, elég napi plusz egy gyümölcsös smoothie is. És még nem beszéltünk a gyermekgrafikával ugyan ellátott, de gyümölcsöt alig tartalmazó, hozzáadott cukros üdítőkről, a napi süteményekről, édességekről.

Sokaknak ez túlzásnak tűnhet, de sajnos a helyzet nagyon rossz. Az adatok szerint gyermekeink az ajánlott maximum mennyiségnek a négy-ötszörösét fogyasztják, kockáztatva így az egészségüket, növelve több komoly betegség kialakulásának esélyét. Vagy lehet, hogy mi sodorjuk bele őket?

Felhasznált irodalom:

Sugar in Infants, Children and Adolescents: A Position Paper of the European Society for Paediatric Gastroenterology, Hepatology and Nutrition Committee on Nutrition

Fidler Mis, Nataša*; Braegger, Christian; Bronsky, Jiri; Campoy, Cristina§; Domellöf, Magnus||; Embleton, Nicholas D.ś; Hojsak, Iva#; Hulst, Jessie**; Indrio, Flavia; Lapillonne, Alexandre,§§; Mihatsch, Walter||||; Molgaard, Christianśś; Vora, Rakesh##; Fewtrell, Mary***ESPGHAN Committee on Nutrition:Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition: December 2017 – Volume 65 – Issue 6 – p 681-696

doi: 10.1097/MPG.0000000000001733

Kapcsolódó cikkeink cukor témában: