Rengeteg a tennivaló a gyerek(ek) körül, a munka is stresszes, ott a sok elintéznivaló, befizetnivaló, háztartási teendő – és még rendrakásra is jusson idő? Mikor? Hogy? Bizony nem könnyű megtalálni, mikor tudsz azzal foglalkozni, hogy az otthonotok minél élhetőbb, kényelmesebb, kellemesebb legyen, pedig nagyon sokat számít a mindennapi közérzetetek szempontjából, ha rend van körülöttetek. Egyik pillanatról a másikra viszont nem lehet fenekestül felforgatni az eddigi szokásaidat és megszokásaidat – legalábbis keveseknél működik. (Ha a nagy, világmegváltó döntések és változtatások embere vagy, akkor persze hajrá, vágj bele minél előbb.) Jobb ötlet lehet fokozatosan, kis lépésekben változtatni úgy, hogy azoknak érezd is a hatását, vagyis azt, hogy kevesebb erőfeszítéssel is rendet tudsz tartani magatok körül. Jennifer Burger, a Simply Fiercely Instagram-oldal tanácsadója 3 szuper trükköt ajánl, ami megkönnyítheti az életedet – és a rendrakást is.
1. Változtass nézőpontot
Minél több holmi van a lakásodban, annál nehezebb rendet tartani. A „túl sok cucc”-helyzetet rendszeres szanálással, szelektálással lehet menedzselni – ám ez nem mindenkinek megy könnyen. Jennifer az alábbi módszert ajánlja, ha te is gyűjtögető, vagy legalábbis nehezen elengedő típus vagy: amikor nem vagy biztos abban, hogy jó ötlet-e megszabadulni valamitől, ne azt kérdezd magadtól, hogy „Mi van, ha még szükség lesz rá?”, hanem azt, hogy „Mi lenne, ha elengedném?”.
Miért jó taktika? Hajlamosak vagyunk arra, hogy azokat a válaszokat találjuk meg, amiket eleve keresünk, szóval ha a „Miért tartsam meg?”-re keresel választ, jó eséllyel találsz is. De ha megfordítod, és azt gondolod át, miért lenne jó elengedni az adott tárgyat, valószínűleg könnyebben szabadulsz meg tőle.
2. Tarts szünetet vásárlás előtt
Ezt egészen kicsiben is megteheted: mielőtt beteszel valamit a kosaradba a szupermarketekben, vegyél egy levegőt, gondold át, hogy tényleg szükséges-e, és csak utána kerüljön a kosárba. (Persze minden egyes dologgal elég hosszú ideig tartana ez így, szóval menj bevásárlólistával, amit előtte ezzel a technikával átgondoltál, és ami azon van, tempósan, gondolkodás nélkül tedd a kosaradba.) A szünet főképp impulzusvásárlásoknál fontos: amikor csak úgy megtetszik valami, vagy nagyon kedvező az ára. Ezt kiterjesztheted valójában minden helyzetre, amikor valamire igent mondasz, de maradjunk most a nagyobb vásárlásoknál vagy internetes rendelésnél. Adj magadnak 5 percet (vagy húszat, vagy amennyit gondolsz), és ha még utána is úgy érzed, hogy szükséged van az adott dologra, akkor vásárold csak meg.
Miért működik? A szünet segít, hogy kikerülj a pillanat hatása alól, hogy tudatosan át tudd gondolni, valóban kell-e neked az adott tárgy, és ne csak az árengedmény mértéke villogjon a szemed előtt. Ezzel az egyszerű trükkel segíthetsz egy kis tudatosságot csempészni abba, mennyi és milyen új tárgy kerül a lakásba, amit aztán majd rendben kell tartani…
3. Próbáld ki a mínusz egyes szabályt
Vagy hívhatjuk „Eggyel kevesebb cucc”-szabálynak is, a lényeg, hogy keresd azokat a helyzeteket, ahol könnyedén meg tudsz szabadulni egyetlen dologtól, és szabadulj is meg tőle. Mire gondolunk pontosan? Ha minden nap csak eggyel kevesebb felesleges dolog van a gardróbodban, előbb-utóbb látható lesz a szanálás mértéke, tényleg minimális erőfeszítéssel. Ha a bevásárlókosaradba csak eggyel kevesebb dolog kerül be, mint ahogy az elsőre alakult, máris eggyel kevesebb olyan dolog kerül haza, amire igazából nincs is szükséged. Ha csak egyetlen dolgot húzol le a tennivalóid listájáról, megkönnyebbülsz, fellélegzel, és nagyobb lendülettel tudsz haladni tovább.
Miért válhat be? Azért, mert nem igényel nagy erőfeszítést. Egy dolgot kiválasztani, ami nem kell, amit nem akarsz megvenni vagy amit eltávolítasz (elajándékozol, eladsz, eladományozod, ha mást nem lehet vele tenni, akkor kidobod) nem olyan nehéz, nem igényel nagy energiabefektetés. És egyrészt ha mindennap szánsz erre időt, a hatása összeadódik, másrészt simán megeshet, hogy aztán nem csak egy lesz abból a dologból: azt veszed észre, hogy kiszanálod az egész fehérneműs fiókot, visszapakolsz a polcra minden felesleges édességet, bepörögsz és végigmész a feladatlistádon, vagy épp mindent lehúzol róla, amit nem is muszáj most elintézni.
A trükk nem abban van, hogy növeld folyamatosan a hatékonyságodat és igyekezz egyre többet és többet elintézni, hanem abban, hogy ésszerűsíted és egyszerűsíted a dolgokat – legfőképp azt, mennyi és milyen tárgy vesz körül.
Forrás: Instagram.com/simplyfiercely