A mosókapszula evéstől kezdve, a tejesládákból épített tornyok megmászásán át, a másokat fagyott, dekorációs zselégyöngyökkel való lövöldözésig, számos veszélyes kihívás, “challange” létezik a közösségi médiában, amelyek úgy látszik, nem tudnak egyelőre kikopni. Sőt, egy korábbi kihívás, a #BlackOutChallenge éppen mostanában tért vissza. A kihívás arról szól, hogy elég sokáig kell visszatartani a lélegzetet ahhoz, hogy az adott illető elájuljon – ami miatt gyerekek komolyabban megsérültek, és volt olyan gyermek is, aki belehalt a kihívásba.
Ez a trend, amit szoktak “thumb blowing pass out” játéknak is nevezni, évek óta probléma a TikTok-on, és a közelmúltban a közösségi szolgáltatás elkezdte törölni a hozzá kapcsolódó hashtageket, a sérülések és a haláleset miatt – számol be róla a parents.com.
A portál felidéz egy 2013-mas esetet, amikor az akkor 12 éves Sam Thomas, az angliai Newquay-ből, szintén kipróbálta a kihívást az iskolában, ami nagyon rosszul sült el. A fiút kórházba szállították, ahol 36 órán át mesterséges kómában tartották. 2021-ben pedig egy 12 éves fiú meghalt, miután teljesíteni próbálta a kihívást.
Leutóbb egy Sydney-ben élő édesanya hívta fel a szülők figyelmét arra, hogy beszéljenek gyermekeikkel a közösségi médiában terjedő kihívásokról, miután fiát eszméletlenül találta a “játék” után.
Törlés helyett beszélgetés
Olyan korszakban élünk, amikor mindenki, beleértve e gyerekeket is, használják az online teret, az internetet, a különféle alkalmazásokat. A megoldás azonban nem az alkalmazások törlése, de nem szabad figyelmen kívül hagyni a veszélyeiket. “A szülőknek beszélniük kell a gyermekeikkel a közösségi médiáról, ugyanúgy, mint a kortársak okozta nyomásról, a tv-ről, és bármi másról” – mondta el a portálnak dr. Samantha Rodman Whiten klinikai pszichológus.
A kortársak hatása, nyomása előtérbe kerülhet a tizenéveseknél, akik egyre jobban függetlenednek a szüleiktől. A szülők segíthetnek a gyermekeiknek eligazodni a kortársak hatásának, nyomásának különböző formái között, mind a személyes, mind az online teret illetően – például a TikTok kihívások vagy az Instagram-tökéletes fotók.
Whiten szerint fontos, hogy a szülők és a gyerekek ne felejtsék, hogy mindent, amit az interneten látnak, egy kicsit kétkedve, kritikusan szemléljenek. Például bármilyen szórakoztatónak tűnhet egy kihívás, az veszélyes is lehet. És bár érthető, ha megfordul a szülő fejében, hogy korlátozza vagy eltiltja a gyereket a TikTok használatától, ezt érdemes átgondolni. “Nem korlátozom a legidősebb gyerekem, aki 12 éves, TikTok hozzáférését, de rendszeresen beszélek vele erről” – magyarázta dr. Whiten. “Egyébként is látni fognak dolgokat, a barátokon keresztül, így jobb, ha látod és megbeszéled velük.”
Segítsd megérteni, hogy nem mindig biztonságos, ami szórakoztatónak látszik
De hogyan is beszéljünk erről a gyerekkel, ha az általa látott videókat viccesnek és menőnek tartja? “Kezdd azzal, hogy rámutatsz a gyermekednek – vagy emlékezteted rá -, hogy nem feltétlenül a jó döntések és a jó ötletek azok, amiket a legtöbb ember támogat” – javasolta dr. Lindsay Weisner pszichológus, a Ten Steps to Finding Happiness (Tíz lépés a boldogság megtalálásához – a szerk.) című könyv szerzője. “Nagyon könnyű beleragadni abba, hogy a barátaid dolgai alapján hozod meg a döntéseidet, de nincs arra garancia, hogy a barátok több tudással, tapasztalattal, bölcsességgel vagy szakértelemmel rendelkeznek, mint te. Elég valószínű, hogy a barátaidra ugyanúgy hatással vannak mások, mint rád” – tette hozzá.
- Kapcsolódó: Hiperkonnektivitás: új kihívás előtt a szülők
A szakértő szerint a következő lépés az, hogy kérdéseket teszel fel, és meghallgatod a gyermekedet. Néhány kérdés, ami segíthet elindítani a beszélgetést:
- Hallottál már a közösségi médiás kihívásokról?
- Van olyan kihívás, amiről hallottál, és veszélyesnek hangzik, vagy nem biztonságosnak?
- Anélkül, hogy nevet mondanál, ismersz olyat, aki vett már részt ilyen kihívásban?
- Szerinted miért éppen kihívásnak nevezik ezeket?
“A hangsúlyt arra kell helyezni, hogy szélesebb spektrumban beszéljünk arról a gyerekekkel, hogy miként lehetnek károsak vagy hasznosak a külső hatások, és meg kell tanítani őket a pozitív és negatív dolgok felismerésére” – magyarázta Weisner.
Forrás: parents.com