A szakértők megállapították, hogy máris 48 százalékkal csökken az egészségtelen, cukros gabonapelyhek iránti kereslet, ha a vásárlók tudják azt, hogy 20 százalékos cukoradó vethető ki erre a termékkategóriára.
A kutatás során a azakemberek azt vizsgálták, hogy milyen hatással van a keresletre az, ha 20, illetve 40 százalékos cukoradó kerül bevezetésre. Ez a különadó az egészségtelen, nagy cukortartalmú gabonapelyheket és üdítőket érinti. Arra is kíváncsiak voltak, hogy vajon a különadó hatással van-e magasabb szinten is a vásárlási szokásokra.
„Minden jel arra mutat, hogy egy 20 százalékos cukoradó volna az ideális megoldás, aminek már komoly visszatartó ereje van. Ennek hatására a fogyasztói magatartás és a vásárlási szokások jelentősen változnának hosszútávon is” – vélekedik a kutatást vezető Daniel Zizzo, a Newcastle Egyetem professzora.
A kutatásban ezer Egyesült Királyságban élő ember vett részt. Mindannyian 10 fontot kaptak, hogy vásároljanak maguknak gabonapelyhet és üdítőket. A szakemberek közben osztályozták a termékeket aszerint, hogy a bennük található tápanyagérték szerint mennyire számítanak egészségesnek vagy éppen egészségtelennek.
A kutatás bizonyította, hogy a 40 százalékos adó segítségével hatékonyan csökkent az egészségtelen gabonapelyhek, üdítők iránti kereslet, ugyanakkor a 20 százalékos adó hatására csak az egészségtelen gabonapehelyből fogyott kevesebb, az üdítőket ugyanúgy megvette a fogyasztók többsége.
Amikor a vásárlók tudták, hogy 20 százalékos adót rónak ki rájuk, mindkét termékkategória iránti kereslet kb. a felére csökkent, ezért a szakemberek támogatják, hogy a kormány mielőbb szigorítson az egészségtelen ételeket és italokat terhelő különadókon.
Kapcsolódó cikkeink:
Forrás: Medipress