Kisgyerek

A méretek, térbeli viszonyok, irányok gyakorlása játékosan

Az óvoda végére a gyermeknek ismernie kell a tárgyak és személyek közötti méretbeli különbségeket, és a térben is biztonságosan kell eligazodnia. Így segíts neki!
2017. Október 26.

A méretek, térbeli viszonyok, irányok gyakorlása játékosan

Törpék és óriások világa

A kisebb-nagyobb fogalmának tudatosulása, a méretek megértése az óvodáskor vége felé fog megszilárdulni, de már néhány hónapos korban el lehet kezdeni tapasztalati úton megismertetni a picikkel, hogy mit is jelent ez a két fogalom. Deákné B. Katalin Anya, taníts engem című könyvében azt javasolja, hogy ha a baba már képes fogni, felváltva adjunk a kezébe kisebb és nagyobb játékokat, tárgyakat, hogy megtapasztalja tapintás útján is a méretek különbözőségét.6-7 hónapos korában már meg lehet neki mutatni, hogy a kisebb kockákat a nagyobbakra lehet tenni, illetve 12 hónapos kortól már ő maga is képes lesz a kisebb tárgyakat a nagyobbakba tenni.Az óvodás kor lesz annak az ideje, amikor a gyermek észreveszi és megtapasztalja, a tárgyak és személyek közötti mennyiségi és minőségi különbségeket vagy hasonlóságokat.Mire a gyermek iskolaérett lesz, magabiztosan kell tudnia tárgyakat és személyeket sorba rendeznie, és képesnek kell lennie az irányított összehasonlításokra is: melyik a magasabb, melyik az alacsonyabb, melyik a hosszabb, melyik a rövidebb, melyik a nagyobb, melyik a kisebb stb.Sokan még a helyes kifejezéseket sem tudják előtte használni, minden nagyobb, ami hosszabb az is, ami magasabb az is.

Milyen feladatokkal gyakorolhatjátok a méretek megértését?

1. Rendezzetek sorba gyümölcsöket, kisautókat, gombokat a legkisebbtől a legnagyobbig.2. Rajzolj neki egy egyszerű ábrát (napocska, labda, alma), és kérd meg, hogy legyen varázsló. Varázsoljon egy kisebbet belőle és rajzolja le, majd varázsoljon egy nagyobbat és azt is rajzolja le a papírra.3. Színezze ki a képen látható tárgyak, személyek közül a legnagyobbat vagy a legkisebbet.4. Játsszatok óriás-törpe játékot! Ha azt mondod, hogy “Óriások”, akkor lábujjhegyen járva kell kezét a magasba emelni és úgy haladni. A “Törpék” kiáltásra leguggolva kell menni. A “Bumm” kiáltásra gyorsan leülhet a földre. Még jobban fogja élvezni a játékot, ha te is bekapcsolódsz!

Melyik a jobb és bal kezed?

A térbeli viszonyok elsajátítása korántsem egyszerű feladat, és még iskoláskorban is csiszolódnia kell a lassan formálódó tudásnak.A gyermeknek legelőször a saját testképével kell tisztában lennie ahhoz, hogy a térben jól elboldoguljon a későbbiekben. Ismernie kell testrészeit, ezeket rajzon is meg kell tudnia jeleníteni, illetve meg kell tanulnia a jobb és bal oldal fogalmát is. Ennek megismeréséhez a mozgásos, mondókás játékok kiváló segítséget nyújtanak.Ezt a kis mondókát például hamar megtanulják a gyerekek, és szívesen mondják és mutatják is testrészeiket:Itt a szemem, itt a szám,

ez meg itt az orrocskám.

Jobbra-balra két karom,

forgatom, ha akarom.

Két lábamon megállok,

ha akarok, ugrálok.A testséma kialakításához számtalan rajzoltatós mondóka is van. Szinte mindenki ismeri a török basás rajzot:Pont, pont, vesszőcske,

készen van a fejecske,

pici nyaka, nagy a hasa,

készen van a török basa!Amikor a gyerkőc saját testén jól tud tájékozódni, akkor lesz képes arra, hogy biztonságosan kezelje és alkalmazza a térbeli viszonyokat is.Ezeket az irányokat kezdetben önmagához viszonyítva tanítsuk (pl. A labda a két lábam között van.), majd később már önmagától elvonatkoztatva is képes használni és értelmezni a térbeli viszonyokat (pl. A labda az asztal alatt van).A mozgásos feladatok segítségével a test függőleges és vízszintes zónájának megtanítása, a jobb és bal oldal megerősítése teszi lehetővé a későbbiekben, hogy a térirányokat saját testen kívül is értelmezni és használni tudja.

Néhány egyszerű játékos feladat a térirányok és viszonyok tanulásához

1. Készíts könnyű kis babzsákot, és játsszatok vele. Adj számára egyre nehezebb utasításokat: Kérd meg, hogy emelje a feje fölé két kézzel, vegye egyik kézből a másikba. Álljon terpeszbe és tegye a lába közé. Tegye a sarkai mögé.2. A jobb és bal oldal megtanításához használj színes szalagokat vagy matricákat, amelyek segítenek eligazodni a gyermeknek. Használjatok kislabdát, és kérd meg, hogy gurítsa jobb kézzel majd bal kézzel, rúgja jobb lábbal majd bal lábbal.3. Szúrj le botokat a földbe, és játsszatok ügyességi játékot karikadobálással. A cél, hogy minél több karika kerüljön a botokra. A játékot lehet nehezíteni jobb- és balkezes dobásokkal is. A játékot variálhatjátok is: a kisebb karikák az egyik botra, a nagyobb karikák a másik botra kerüljenek.4. Rajzolj krétával nagy köröket a földre, és ugráljatok ki-be hol jobb, hol bal lábon. Ugráljatok egyik körből a másikba.5. Rajzoljátok körbe a jobb és a bal tenyereiteket is és figyeljétek meg, miben tér el egymástól a kettő. Ha kivágjátok és egymásra fordítjátok, akkor azt is megtapasztalhatja, hogy a két kéz hasonló (így tudunk tapsolni is).6. Játsszatok robotos játékot, ahol anya vagy apa a robot! Keress egy dobozt és sok-sok belehelyezhető tárgyat. Robothangon add ki az utasításokat: Tedd- a-ce-ruz-zát-a-do-boz-ba! Vedd-ki-a-labdát-és-tedd-az-asz-tal-ra! stb.7. Mozogjatok mindenféle alakzatban! Menjetek egyenesen, aztán hullámvonalban, próbáljatok csigavonalban haladni, majd körbe-körbe.Ha a gyermek térben már biztonságosan tud tájékozódni, a síkban való tájékozódást is el lehet kezdeni gyakorolni. Ilyenkor már kép alapján is meg tudja állapítani valakinek vagy valaminek a helyét illetve a másik dologhoz való viszonyát. Középső csoport végére a térviszonyok ábrázolása, a szereplők egymáshoz való térbeli viszonya is egyértelművé kezd válni

Közlekedj okosan!

Egy középsős ovisnak már el lehet kezdeni tanítani a közlekedési szabályokat is. Gyakoroljátok az útvonalakat az oviba, játszótérre és boltba menet. Segítsd a tájékozódást különféle támpontokkal, irányokkal. Közelítsetek meg egy kiválasztott célpontot minél több irányból.Nagycsoportban már lehet térképet is nézegetni, vagy saját, egyszerű térképet készíteni az általatok is ismert útvonalakról, helyekről.A térbeli és síkbeli irányok ismerete, a balról jobbra történő haladás, az irányok és relációk 5-7 éves korra fognak automatizálódnak, és ezek teszik lehetővé, hogy az iskolai ismeretek, az írás-olvasás-számolás elsajátítása gördülékeny legyen.Minél több mozgást, térbeli élményeket biztosítasz számára az évek során, annál gyorsabban fogja ezeket a bonyolult sémákat megtanulni.Kapcsolódó cikkeink: