Baba

Szülés utáni has – amiről senki nem beszél

Ha a pocakod még hónapokkal a szülés után is azt mutatja, mintha terhes lennél, akkor a rectus diastasis lehet a hibás.
2021. Október 20.

A rectus diastasis az egyenes hasizom rostjainak szétválását jelenti, a gyakorlatban pedig azt, hogy vannak anyák – egyes becslések szerint a nők kétharmada küzd szülés után a szétnyílt hasizommal -, akik hónapokkal a szülés után is úgy néznek ki, mintha még nem szültek volna.

Az okok között a terhességi hormonok és a méh tágulása is szerepel. A hasi dudor a rectus diastasis árulkodó jele; általában akkor észlelhető leginkább, ha összehúzódnak vagy megfeszülnek a hasi izmok. De a tünetek közé tartozik még a derékfájás, székrekedés, vizeletinkontinencia és rossz testtartás.

A nők nagyon kis százalékánál a rectus diastasis összefüggésben áll a hólyag, a méh, a végbél vagy más kismedencei szerv lecsúszásával, hasi vagy köldöksérvvel.

Ez a probléma nagyobb valószínűséggel alakul ki azoknál a nőknél, akik:

  • alacsonyabbak
  • ikrekkel voltak várandósak
  • sokadik terhességüket hordták ki
  • idősebb életkorukban voltak várandósak
  • laza izomtónussal rendelkeznek
  • helytelen a testtartásuk

Hogy mit tehetsz, hogy megelőzd a kialakulását? A várandósság alatt is figyelj a helyes testtartásra, illetve kerüld a nagy súlyok cipelését. Ha felkelnél az ágyból, akkor a törzsed és a fejed legyen egy vonalban, és így gördülj át az oldaladra, majd a karjaid segítségével emelkedj fel ülő helyzetbe.

Ha viszont már kialakult a probléma, először tornával érdemes megpróbálni kezelni, célzott gyakorlatokat végezni a hasfal megerősítésére, ha arra az orvos is engedélyt ad. (Ajánlott felkeresni egy gyógytornászt is, hogy ő milyen gyakorlatokat javasol, hogy végezz, és melyeket ne. Vannak ugyanis olyan hasizom-erősítő technikák, amelyek ahelyett, hogy segítenének inkább árthatnak, amelyeket szétnyílt hasizommal nem javasolt végezni.)

Súlyos esetben pedig műtéttel korrigálható a probléma, de csak akkor, ha már nem tervezel többet szülni – írja a parents.com.

Szorgos gyakorlással, napi pár perccel te is sokat tehetsz azért, hogy a szétnyílt hasizom okozta pocak hamarabb visszamenjen. Íme két gyakorlat, amit érdemes mindennap végezni.