Gyerek

6 mindfulness tipp a gyereknek, ami segít egyensúlyba hozni

Nincs szükség hozzá előképzettségre vagy különleges dolgokra. Egyszerű, hétköznapi helyzetekben is rávezetheted arra, hogy tudatosan legyen a jelenben.
2022. Szeptember 19.
Anya és lánya a tónál.

De mi is az a mindfulness?

A mindfulness úgy hangzik, mint valami, amihez jógastúdióra és életvezetési tanácsadóra van szükséged. De szinte bárhol, bármilyen helyzetben gyakorolhatod, nem kell mást tenned, csak tudatában lenni önmagadnak. „A mindfulness az a képesség, hogy tudatában legyünk saját gondolatainknak, érzéseinknek és testérzeteinknek a jelen pillanatban” – mondta a Rompernek Sara Anderson, tanácsadó. „A gyerekek számára ez azt jelenti, hogy megtanulják az önszabályozást, ami az egyik legfontosabb dolog, mert lehetővé teszi számukra, hogy kifejezzék az érzéseiket.”

A mindfulnesst magyarul talán úgy lehetne mondani, hogy tudatos jelenlét, másképpen: tudatosság, éber figyelem. Figyelmünket szándékosan a jelen pillanat felé irányítjuk. Másképpen fogalmazva: pusztán megtapasztaljuk, ami éppen történik.

Milyen előnyei vannak a mindfulness-nek?

Vannak, akik egész életükben csak a felszínen élnek, ritkán teszik meg a szükséges merüléseket, hogy kapcsolatba kerüljenek saját érzelmeikkel, és megpróbálják megszelídíteni azokat a gondolatokat, amelyeket nem szeretnek. A mindfulness ezzel szemben arra ösztönöz, hogy mindent elfogadj. „Életkortól függetlenül, ha valaki a mindfulness-t gyakorolja, megtanul egészséges kapcsolatot kialakítani az elméjével. Ez lehetővé teszi az illető számára, hogy az elméjét és az általa létrehozott gondolatokat a félelem helyett a szeretet perspektívájából szemlélje” – mondja Arastogi.  Például a mindfulness gyakorlása során megtanulod, hogy a negatív gondolatok nem ijesztőek, csupán az emberi tapasztalat részei..

Mindfulness tevékenységek gyerekeknek

Mesemondás

Olyan könnyű a kanapéra esni és sorozatokat nézni a gyerekkel. És bár ezzel – bizonyos életkor fölött-  egyáltalán nincs semmi baj, kapcsold ki egy kicsit a tévét, és helyette mesélj. Mesélhetsz könyvből, fejből kitalált történeteket, de a legjobb, ha a családról mesélsz.  Amikor saját történeteket mesélsz, akkor valójában a történetmesélést arra használhatod, hogy feltárd, hogyan érzel és látsz dolgokat éppen abban a pillanatban, ítélkezés nélkül.

De a gyerekedről is mesélhetsz neki. Azzal, hogy a saját történeteit meséled el, róla szól a „mese”, nemcsak megtanulnak jelen lenni, de a saját magunkról szóló történetek elmesélése segíthet abban, hogy jobban meghallhassák magukat. És ha az említett történetnek egy kisgyerek a főszereplője, akkor lehet, hogy boldogabbnak, empatikusabbnak fogja érezni magát, miközben megtanulja, hogyan lehet kedvesebb másokkal – és önmagával – szemben.

5 perc nyugodt ülés

A semmittevés mennyei dolognak hangzik, de nem akkor, amikor egy nyűgös 4 éves gyerekkel ülsz. Kérd meg a gyerekedet, hogy üljön melléd, és együtt lazítsatok. Ebben az 5 percben próbáljatok meg csendben maradni, és gyakoroljátok a mély légzést. Segítségképpen számolhatjátok is a légzéseiteket.

Ha letelt az öt perc, ne ugorj fel automatikusan, és ne rohanj el. Nem, a legjobb része ennek a mindfulness-tevékenységnek az, hogy megbeszélitek, mit éreztetek abban az öt percben. Beszéljétek meg, mit éreztetek mindketten a testetekben, és ne feledjétek, ne ítélkezzetek a gyereketek vagy magatok felett, bármit is osztotok meg egymással. Ez tudatosabbá tesz benneteket, és ha tudatosak vagytok, akkor már nem tűnik ijesztőnek mindaz, ami az elmétekben és a testetekben zajlik. Ez a napi gyakorlat nem csak a gyermekedet köti össze a testével és az elméjével, hanem kapcsolatot teremt kettőtök között is.

Barátságos érzések

Az érzések lehetnek szórakoztatóak, de lehetnek frusztrálóak vagy akár ijesztőek is. A mindfulness lehetővé teszi, hogy mind te, mind a gyermeked kíváncsiak legyetek ezekre az érzelmekre és arra, hogy mit jelentenek valójában, mondja Dr. Amy Saltzman, orvos, mindfulness coach.

Amint gyermeked nyugodtan lélegzik, és nyugalomban, csendben pihen, pontosabban meg tudja fogalmazni, be tudja azonosítani az érzéseit. “Egyes érzéseknek lehetnek hétköznapi nevei, mint például dühös, boldog, szomorú vagy izgatott, másoknak pedig szokatlanabb nevek, mint például viharos, pezsgő, tüzes vagy üres” – mondja Saltzman. “Ha már ráirányítottad a figyelmedet egy adott érzésre, és elnevezted, figyeld meg, hol van az érzés a testedben: a mellkasodban ül, a hasadban mozog, a fejedben lüktet, valamint azt, hogy az érzelem milyen érzés a testedben”. Azzal, hogy azonosítod, milyen érzés az érzelem (pl. kemény, nehéz, meleg, szaggatott, hideg, lágy stb.), ráveheted a gyereket, hogy az érzés átélése helyett inkább az érzésről való gondolkodásra térjen át.

„A gyakorlat befejezéseként figyeld meg, hogyan érzed magad most, és gratulálj magadnak, hogy időt szántál arra, hogy együtt legyél az érzéseiddel, és barátkozz velük” – mondja Saltzman. „Ezután fordítsd vissza a figyelmedet a légzésre, és pihenj még egy kicsit csendben és a nyugalomban.”

Öt érzékszerv

Őrület, hogy mennyire el tudunk szakadni nemcsak az érzéseinktől, hanem a saját testünktől is. Éppen ezért az öt érzékszervvel való visszakapcsolódás az egyik legfontosabb mindfulness-tevékenység a gyerekeknek. Melissa Bailey, mentálhigiénés tanácsadó szerint könnyen kivitelezhető. Kezdhetitek azzal, hogy vegyen észre a gyereked öt dolgot, amit a szobában lát, például a háziállatot vagy a kedvenc játékát. Ezután vegyen észre négy olyan dolgot, amit megérinthet vagy érezhet (pl. a lábát a parkettán, a füvet a lábujjai között, a napot az arcán vagy a kezét a zsebében). „Ezután vegyen észre három dolgot, amit hallhat (pl. a ventilátor zaját, a kinti fűnyírót, az óra ketyegését stb.)” – mondja Bailey. „Ezután próbáljon meg észrevenni két dolgot, aminek érezheti a szagát, illatát (egy közeli gyertya illatát, valamilyen étel illatát), végül pedig egy dolgot, amit megízlelhet.

Ez a gyakorlat célzottan arra készteti a gyereket (és téged), hogy lelassítson, és teljesen új módon figyeljen a világra. Lehetővé teszi számára, hogy teljes mértékben jelen legyen a pillanatban, teljes harmóniában az öt érzékszervével.

H.A.L.T.

A H.A.L.T. egy angol betűszó, amellyel kiderítheted, hogy éhes, dühös, magányos vagy fáradt vagy-e. Ez egyfajta tudatos megfogalmazása az állapotodnak, azonosítása annak, ami éppen feszít. Ha ezt megteszed, és megtanítod erre a gyereket is, akkor percek alatt megnyugodhat. “Ha stresszesnek, túlterheltnek, zaklatottnak, feszültnek vagy ingerlékenynek érzed magad, végezz egy H.A.L.T. ellenőrzést” – tanácsolja Anderson. Azaz kérdezzétek meg magatoktól, hogy hogy érzitek magatokat éppen: éhes vagyok? dühös? magányos? fáradt? Aztán kérdezd meg azt is, mit tehetünk ez ellen. Ha először megnézzük, hogy mire van szükségünk, egy ölelésre vagy egy kis szundikálásra, az segíthet, hogy gyermekünk azonnal jobban érezze magát.

Mosolygás

Gyakran kényszerülünk mosolyogni, még akkor is, ha nem akarunk.  Ezáltal azonban elveszíthetjük a kapcsolatot azzal, hogy milyen is egy igazi, őszinte, boldog mosoly. “Csukd be a szemed, és mosolyogj” – mondja Anderson. “Vedd észre, milyen a mosoly belülről, az arcodon és az érzéseidben”. Ezután menjünk egy lépéssel tovább, és beszélgessünk a gyerekkel olyan dolgokról, amelyek mosolyra késztetik, például a süteménysütés vagy a természetben való kutyasétáltatás. Gyermeked megtanulhat értékelni néhány egyszerű dolgot, ami a nap folyamán történik.

Még ha nem is tűnik nagy dolognak, a tudatosság komoly hatással lehet arra, hogy gyermeked hogyan érzi magát, hogyan kezeli és dolgozza fel érzelmeit, és még arra is, hogyan lép kapcsolatba másokkal. Azáltal, hogy szándékosan lelassít, lehetővé teszi a mindennapi életben való nagyobb öröm megtapasztalását. Ez pedig mindenkinek a teendői listájának élén kellene, hogy álljon.

Kép: Getty Images

Forrás: romper.com