Gyerek

Így sokkal hatékonyabb leszel szülőként – az időgazdálkodási szakértő tippjei

Feladatlisták, megosztott naptárak, tervezők és időgazdálkodási alkalmazások: a lista végtelen. De mégis hogyan lehet megtalálni a megfelelő rendszert, amiben jól gazdálkodunk az időnkkel?
2023. Január 06.
Anya teendőit tervezi az asztalnál ülve mobillal
Kép: Getty Images

Az egyik legnagyobb kihívás mindannyiunk életében, hogy jól osszuk be az időnket, mindenre elég legyen, ne essenek szét a napok és ne érezzük úgy, hogy 24 óra ma sem volt elég. A today.com szakértője az alábbiakat javasolja.

Ne napi feladatlista alapján dolgozzunk?

Szerinte ezzel több probléma is van.

Először is, a napi feladatlisták egy olyan üzemmódban tartanak, amivel könnyen beleeshetsz abba a hibába, hogy az utolsó pillanatban végzed el a feladatodat. Amikor a napodat egy lista készítésével kezded, azt kérdezed magadtól: “Mit kell ma megcsinálni?”. Akár tudatában vagy, akár nem, csak a következő 12-16 órára gondolsz. Ez a rövid távú gondolkodásmód állandóan abban az állapotban tart, hogy a feladatokat éppen időben fejezd be, ahelyett, hogy előre dolgoznál. Ha megrekedsz ebben az üzemmódban, az megakadályozza azt is, hogy előrehaladást érj el a hosszú távú projektekben – mert miközben összeállítod a napi listát, az elméd átugorja azokat a feladatokat, amelyek a hosszabb távú projektekhez vagy célokhoz kapcsolódnak, mivel az időérzékeny és sürgősnek érzett feladatokra koncentrálsz.

Másodszor, a feladatlistákból hiányzik a hatékonyság. Ha egy-egy napot tervezel és működtetsz, elszalasztod a lehetőséget, hogy a feladatokat csoportosítsd. Hétfőn rájössz, hogy el kell menned egy iskolai projekthez szükséges kellékekért. Elindulsz a boltba. Aztán a keddi feladatlistán szerepel valami olyasmi, amiért újra ugyanabba a boltba kell elmenned, ahol tegnap voltál. Így felesleges köröket futottál.

Végül a napi listakészítés nem veszi figyelembe a rendelkezésre álló időt a feladatok elvégzéséhez szükséges idővel szemben. Belefáradtál abba, hogy minden reggel újra kell írnod a tegnap el nem végzett feladatokat a mai napra vonatkozó új listádra? Ez nem azért van, mert tegnap nem dolgoztál elég keményen. Hanem azért, mert a tegnapi lista, amit készített, teljesen irreális volt. Képzeld el, hogy besétálsz egy élelmiszerboltba egy 20 ezressel, és egy olyan bevásárlólistával, amely 60 ezer forintba kerül.

Tehát, ha a napi feladatlisták készítése nem a megfelelő megoldás, akkor mi az?  A szakértő szerint a heti feladatlista sokkal hatékonyabb. Nem sokkal hosszabb idő megtervezni, de elkerülhetjük a felesleges köröket, sokkal hatékonyabbak lehetünk és a hosszabb távú célokra való összpontosításnak köszönhetően minden nap több időt kapsz vissza. Ha belejössz, akkor hetente csak 15-20 percet fog igénybe venni a heti tervezés.

Forrás: today.com