Amikor 11 éves vagy, két év Covid-járvány az életed nagyjából 20 százalékát teszi ki. Ez sok egy gyermek tapasztalati és vonatkoztatási rendszere szempontjából, de ami fontosabb, jelentős különbség egy gyermek kognitív, érzelmi és szociális fejlődésében írja a psychologytoday.com portálon megjelent cikkében Pamela Rutledge, az amerikai Médiapszichológiai Kutatóközpont igazgatója és a Fielding Graduate University médiapszichológiai programjának oktatója.
A szakember szerint a technológia jelenti a mentőövet azoknak a fiataloknak, akiknek a fejlődéssel járó feladatai kifelé irányulnak, és a társaikkal való társas interakcióra támaszkodnak. A szülő gondolhatja azt, hogy ideje visszatérni a normális élethez, és “korlátozni a sok képernyőidőt”, de a normálisról alkotott elképzelése valószínűleg nem fog egyezni azzal, amit a gyerekei képzelnek. A gyerekek számára offlineból onlineba vált és vissza, a technológia minden eddiginél jobban beépül az új normálisba. Ezért nem olyan megdöbbentő, ha még a fiatal gyerekek is valamilyen technológiai eszközt kérnek karácsonyra. Rutledge szerint az okostelefonok például azért kerülhetnek idén a kívánságlista élére, mert többfunkciós készülékek, és nem csak az Instagram használatának eszközei.
Milyen előnyei és kockázatai lehetnek a gyerekekre nézve a telefonoknak?
A szakember szerint számos módja van annak, hogy a szülő eldöntse, kész-e a gyermek a telefon és a kapcsolódó technológia használatára. Az első az, hogy beszélgetést kezdeményez a gyermekkel, amely során mindketten felismerhetik, hogyan látják az előnyöket és a kockázatokat. Valószínűleg a szülő és a gyermek listája az előnyöket és a hátrányokat illetően nem fog egyezni.
Rutledge szerint ez értékes információ a felelős használati megállapodások megkötéséhez. De lehetséges, hogy a szülő meglepődik, hogy az ő és a gyermek elképzelései és elvárásai mennyit változhattak a világjárvány következtében.
Azonban a technológia nem merül ki a telefonokban. Az okostelefonok, a táblagépek és a számítógépek megnövekedett használata azt jelenti, hogy a gyerekek sokkal jobban ismerik a digitális eszközök által elérhető dolgokat, a videókészítéstől kezdve, a rajzoláson, a játékokon át, egészen a szorongáskezelő alkalmazásokig.
- Kapcsolódó: Mennyit tabletezzen a gyerek?
Digitális készségek
A szélesebb körű tapasztalat azt is jelenti, hogy a gyerekeket jobban érdekli, hogy megtanuljanak saját digitális tapasztalatot szerezni. (A szakértő szerint ezért lehet olyan népszerű például a TikTok.)
Rutledge úgy gondolja, hogy az ünnepi időszak tökéletes alkalmat jelent arra, hogy megismertessük a gyermeket olyan ajándékokkal, amelyek tovább bővítik a technológiai érdeklődését és fejlesztik a készségeit.
A kutatások szerint a diákoknak szükségük van alapvető digitális készségekre, hogy sikeresek legyenek az úgynevezett STEM-tárgyakban (Science, Technology, Engineering, Mathematics – tudomány, technológia, mérnöki ismeretek, matematika).
A STEM oktatás minden tanulónak hasznos, nem csak a leendő mérnököknek. Ugyanazt az alapot hangsúlyozza, mint a média és a digitális írástudás – a kritikai gondolkodást. A kritikai gondolkodás fejleszti a problémamegoldást, a kreativitást, az információ megkérdőjelezésének, megtalálásának és értékelésének képességét, a világ működésének megértését és az együttműködést.
A szakember azt tanácsolja, hogy a szülő keressen módot arra, hogy növelje a gyermeke technológia iránti megbecsülését és a készségeit, azáltal, hogy több tulajdonjogot kap a készségek felett. Ilyen lehet a programozható LED-lámpa, amit úgy állíthat be a tinédzser gyermek, hogy a kedvenc Spotify-dalai ütemére pulzáljon, vagy a rajzoló és rajzolást tanító robot játék, de nem szabad lebecsülni a telefonokat sem. Lehet, hogy a szülő aggódik amiatt, hogy a gyermeke az Instagramot görgeti majd, de az információkeresésétől a videokészítésen és -vágáson át számos dologra használhatja telefonját.
A technológia nem fog eltűnni. A készségfejlesztésre való használata pedig hozzájárulhat olyan sikerekhez és kompetenciákhoz, amelyek növelik az önbizalmat és kiemelnek bizonyos belső értékeket.
Természetesen az eszközöket a nagyobb gyerekeknek sem ajánlott korlátlanul használnia, ezért a képernyőidőre a 6 év feletti gyerekeknél is figyeljünk oda.
Forrás: psychologytoday.com