Tavaly nem, de a korábbi években sokszor első helyen végzett budapesti Fazekas Gyakorló Gimnáziuma ismét visszakerült az első helyre, holtversenyben a szintén budapesti Eötvös Gimnáziummal. Ezeket az ELTE két gyakorló gimnáziuma követi – derül ki a hvg.hu összesítéséből.
A legjobb tíz középiskola rangsorába csak egy vidéki, a Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium fért be. A második tízbe viszont már további négy vidéki iskola is bekerült. Összességében a vidéki középiskolák vannak többen a százas rangsorban – bár az első ötvenben azonos a számuk budapestiekével -, a legjobb száznak már csak a kétötöde budapesti.
A lap szerint a tíz legjobb magyar középiskola:
1. Budapest V. Kerületi Eötvös József Gimnázium
1. Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium
3. ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium (Budapest)
4. ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium (Budapest)
5. Budapest I. Kerületi Toldy Ferenc Gimnázium
6. Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium (Budapest)
6. ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium és Kollégium (Budapest)
8. Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium
9. Városmajori Gimnázium és Kós Károly Általános Iskola (Budapest)
10. Budapest XIV. Kerületi Szent István Gimnázium
A teljes rangsort egy külön kiadványban ismerteti a HVG.
Az előző években három fő szempont alapján áll össze a rangsor: figyelembe vették a nappali tagozatos tizedik évfolyamosok kompetenciamérésének eredményeit matematikából és szövegértésből, az érettségi eredményeit, valamint a felsőoktatási felvételin egyetemre-főiskolára bejutott diákok átlagpontszámát. Azaz a lista eredményességi mutatóként szolgál.
Az efféle rangsorok bírálói arra szokták felhívni a figyelmet, hogy ezek az iskolák kétségtelenül jó iskolák, de tanulóik többek között azért érnek el kitűnő eredményeket, mert nagyon magas szintről indulnak és többségükben az átlagosnál sokkal több segítséget kapnak a családjaiktól is. Magyarán a nagyon jó tanuló, jó családi háttérrel rendelkező gyerekeket válogatják ki. Érdemes lehet úgy is megvizsgálni az iskolákat, hogy mennyi az iskola hozzáadott értéke, azaz az iskola mennyit tud fejleszteni a hozzájáró gyerekeken.
Forrás: 24.hu/hvg.hu