Gyerek

Így befolyásolja a gyerek nyelvi fejlődését a képernyő előtt töltött idő

Hatással lehet a gyerekek nyelvi fejlődésére a képernyő előtt töltött idő egy új tanulmány szerint.
2022. December 18.
kislány tablettel
A nyelvi fejlődésre is hatással lehet a kéernyőidő az óvodásoknál. (Kép forrása: Getty Images)

A Helsinki Egyetem nemrégiben készült, a Children folyóiratban publikált tanulmánya szerint a képernyő előtt eltöltött idő összefügg a gyerekek nyelvi fejlődésével. Megállapították, hogy minél több időt töltenek egyedül az óvodáskorú gyerekek a képernyők előtt, annál gyengébb a lexikális készségük és az általános nyelvi szintjük, írja a Medical Xpress.

„Azt is megállapítottuk, hogy minél több volt az anyák képernyőideje, annál kisebb volt a gyerekek által használt szókincs és annál gyengébb az általános nyelvi képességük. Erősebb volt a negatív összefüggés a szókinccsel és az általános nyelvi képességekkel, ha a gyermek és az az anya is sok időt töltött egyedül az eszközök használatával” – idézi a portál Riikka Mustonen logopédust és doktorandusz kutatót, a Helsinki Egyetem Pszichológiai és Logopédiai Tanszékének munkatársát.

A kutatók 2,5 és 4 éves kor közötti gyerekeknél vizsgálták az egyedül vagy a szülővel együtt töltött képernyőidő és a nyelvi területek közötti összefüggést. A vizsgálatba finnül beszélő gyerekeket vontak be, akiknek semmiféle neurológiai diagnózisa nem volt. Továbbá vizsgálták az anyák képernyő előtt eltöltött ideje és a gyerekek nyelvi fejlődése közti összefüggéseket.

A képernyő előtt töltött idő a televízió, a játékkonzol, a számítógép, az okostelefon és a táblagép előtt töltött időt jelentette a tanulmányban.

Mustonen elmondta, hogy a tanulmány során arra voltak kíváncsiak, hogy a gyerekek vagy az anyák képernyő előtt eltöltött ideje mekkora mértékben magyarázhatja a gyerekek nyelvi készségeinek eltéréseit, figyelembe véve a gyermek életkorát, az anya iskolai végzettségét, és a családban élő gyerekek születési sorrendjét.

A képernyő előtt töltött időt kérdőívvel határozták meg, a gyerekek lexikális és a nyelv szerkezetével kapcsolatos készségeit, beszédértését és általános nyelvi szintjüket pedig tesztekkel vizsgálták. A vizsgálatban 164 gyermek és az édesanyjuk vett részt. A gyerekek átlagosan napi 79 percet töltöttek az eszközeik előtt, ebből 44 percet egyedül, a többit a szülővel együtt. Az anyák átlagos képernyőideje 5,5 óra volt, beleértve a munkával töltött időt.

Eleinte úgy tűnt, hogy az együtt töltött képernyőidőnek pozitív hatása lehet a gyerekek szókincsére és általános nyelvi képességeire, de egyéb változókat figyelembe véve már nem volt jelentős a kapcsolat. Mustonen szerint azonban hasznos lehet a nyelvi fejlődés szempontjából a szülővel töltött idő, ha megbeszélik egymással a digitális tartalmakat. A korábbi tanulmányok kimutatták, hogy a nyelvi fejlődésben fontosak a megosztott figyelem pillanatai.

Mustonen elmondása szerint ezek a megosztott pillanatok ritkábbak lehetnek, de a gyerek vagy a szülő sok időt tölt a képernyő előtt, ezért korlátozni kellene az óvodáskorú gyerekek egyedül a képernyő előtt töltött idejét.

A kutató rámutatott arra, hogy a képernyő előtt töltött idő csak egy tényező a sok közül, ami befolyásolhatja a gyerekek nyelvi fejlődését. „További kutatásokon alapuló tudásra van szükség a képernyőidő hatásairól. Nem szabad megfeledkezni arról, hogy a nyelvi fejlődést számos más környezeti tényező is befolyásolja, ahogy különösen a fiatalabb gyerekeknél a gének is” – tette hozzá.