Gyerek

Tippek a szem-kéz koordináció fejlesztéséhez

A szem és a kéz mozgásának összehangolt, közös munkája számos tevékenység alapja. A szem-kéz koordináció megfelelő fejlettségi szintje többek között az íráshoz, olvasáshoz, labdaelkapáshoz is szükséges. Hogy fejlődik és hogyan fejleszthető?
2017. Október 26.

Az íráshoz is szükséges

Ahhoz, hogy a gyermek a vonalakon belül ügyesen formálja a betűket írástanuláskor, a szem-kéz megfelelő szintű koordinációja szükséges – szemével az írást kell követnie, a tevékenységet végző keze a periférikus mezőben marad. Az írás, olvasás mellett, a rajzoláshoz és egyes mozgásformákhoz (labdaelkapás, elütés) is létfontosságú a szem és kéz közös munkája.

A felfedezéstől a koncentrációig

Amikor a baba elindul a világ felfedezésének útján, a szem és kéz összjátéka még úgy valósul meg, hogy a kicsi lát valami izgalmas felfedezendő dolgot, az agy utasítása után a kéz igyekszik megfogni azt. A folyamat az évek során a koncentrációval bővül, azaz a bonyolultabb tevékenység során a szem által begyűjtött információk szerint hosszasan koordinálja a kezek által végzett tevékenységet az agy.Lássunk egy konkrét rajzos feladatot: le kell rajzolni egy téglalapot, amiben két átló fut. Ehhez a szem begyűjti az alakzatról az információkat – pontosan milyen alakzat, hogy helyezkedik el, milyen vonal, hogy fut át rajta, majd ez alapján a kezek igyekeznek visszaadni a papíron ugyanazt a formát ugyanúgy. Hogy tökéletesen le tudja a gyermek rajzolni, fejlett szem-kéz koordinációval kell rendelkeznie.

Hogy lehet fejleszteni a szem-kéz koordinációt?

1. Gurítsátok egymásnak a labdát!Üljetek le egymással szemben terpeszbe, és két kézzel gurítsátok a másik ölébe a labdát! Extra feladat: meg kell állítania a labdát, mielőtt az hozzáérne a hasához. Ez a rendkívül egyszerű játék totyogókkal és ovisokkal is játszható.2. Dobd a babzsákot!Álljatok körbe, úgy, hogy egymásnak tudjátok dobni a labdát vagy a babzsákot.3. Pályás játékok Ez leginkább fiúknál válhat be. Pálya, város úthálózat, vasúti sínek (akár legóból) remek lehetőséget biztosítanak a gyereknek a tologatás révén a szem és a kéz munkájának összehangolására. Ha házilag készül az úthálózat papírra, akkor nyugodtan tűzdeljétek tele kanyarokkal a pályát, hogy még több kihívást tartogasson a gyereknek.4. Add hátra! Álljatok egymás háta mögé többen, és az első adja hátrafelé a feje fölött a labdát, lehetőleg két kézzel. Ha hátra ért a labda, akkor a lábak között menjen előre a labda.5. Puzzle, formakirakó, formabedobó/formaválogatóAhogy nő a gyerek, úgy lehet neki váltani a beillesztős játék típusok között. Kezdhetjük a mindenki által ismert különféle formabedobós játékkal, amin csillag, négyzet, kör alakú lyukak találhatók. A gyermeknek meg kell találnia a megfelelő formát a megfelelő lyukhoz, majd ügyesen beillesztenie és benyomnia. 1-2 éves korban már lehet vele próbálkozni.A formakirakó a puzzle egyszerűsített változata és elődje. 2-4 éves kortól használható. Létezik állatos, járműves, elvont alakzatos, fogantyús, kiálló rudas. Szóval választék van bőven.A 2-4 elemes puzzle-lel már 2 éves kor környékén megismertethetjük a gyereket. Óvodáskortól pedig jöhetnek a komolyabb, 20 feletti darabszámmal bíró játékok.6. Építőjáték minden mennyiségbenLehet kocka, fa, pohár, lego. Mindegy. Lényeg a darabok egymásra helyezése, és ennek pontos koordinálása.7. Most lehet nyugodtan válogatós!Kérd meg, hogy szín alapján válogassa szét a gombokat, gyöngyöket kis tálkákba, poharakba. Megkérheted arra is, hogy egy lerajzolt színsorrend szerint drótra, damilra fűzze fel a gyöngyöket, és így készítsen nyakláncot.8. Hagyd, hogy öntögessen!A szem-kéz koordinációt az is fejleszti, ha poharakba, tálkákba öntögethet a gyerek. Ennek lehet teret adni a fürdőkádban, de nyáron a homokozóban is kibontakozhat a gyerek a homokkal, vízzel való játékban.9. Varrós, fűzős játékokTe is készíthetsz a gyereknek pofonegyszerű varrós játékot, de webshopokban, boltokban is kaphatók dekoratív darabok. A lényeg, hogy kész lyukakba nagy tompa tűvel, vastag fonallal kelljen varrni. A fűzős játékok hasonló szisztéma szerint működnek.10. Kövesse a vonalat!Asztalhoz, papírhoz köthető vonalvezető feladatok is vannak szép számmal szem-kéz koordináció fejlesztésre. Ezekkel a típusokkal lehet találkozni: el kell vezetni a ceruzát két kanyargós vonal között, át kell írni a szaggatott vonalat.11. Vagdosson!Ötéves kortól a gyerekek imádnak vagdosni. Természetesen csak gyerekollót adj a kezébe, ami nem hegyes. Vághat a vonal mentén (körbe egy figurát), készíthet terítőt cikk-cakk mintával, lényeg a vágás maga. Az olló használat révén nemcsak a szem-kéz koordináció fejlődik, de az ujjai is erősödnek.Kapcsolódó cikkeink: