Amy Morin szociális munkás és pszichoterapeuta a Psychology Today oldalon osztott meg tíz olyan kérdést, ami a jól ismert „mi volt ma a suliban” mellett segíthet beszélgetést indítani a gyerekkel a napjáról.
„Mi volt a napod legjobb része?”. Ez a kérdés a szakember szerint segíthet elmozdítani a fókuszt, és arra ösztönözheti a gyereket, hogy ossza meg, mi volt az aznapja különleges része. A szakértő szerint a pozitív aspektusról beszélve láthatják, hogy mindig történhet valami jó a napjukban.
„Meglepett ma valami?”. Ez a kérdés a szakértő szerint segíthet, hogy reflektáljon az aznapi eseményekre, és osszon meg szórakoztató részleteket, amelyekről lehet, hogy egyébként nem hallanál.
„Kire voltál ma büszke?”. Ez a kérdés fejlesztheti a szociális készségeket a szakértő szerint, mivel arra kérjük vele a gyereket, hogy gondoljon valaki olyanra, akire büszke volt aznap. Lehet, hogy egy barátjuk kapott jó jegyet, aminek ők is örültek, vagy egy osztálytársuk nagyon ügyes volt egy játékban? A kérdés segíthet megérteni, hogyan lehet mások sikerének örülni.
„Mikor voltál ma magadra büszke?”. Amellett, hogy mások sikereinek jó örülni, fontos, hogy a saját elért eredményeiket is megünnepeljék a gyerekek. Ha akár csak valami látszólag csekély dologról van szó, amikor elismeri, hogy például valamiben bátor volt, vagy valakivel kedves, az segíthet erősíteni az önbizalmát, és erősíteni ezeket a viselkedéseket.
„Mi az az egy dolog, amitől még jobb lett volna a mai nap?”. Ez a kérdés arra kéri a gyereket, hogy fejezze ki a csalódottságát vagy a kihívást, amivel esetleg szembe kellett néznie a nap során – így láthatod, miben lehet szüksége támogatásra. Emellett segíthet a problémamegoldó készségek fejlesztésében, és meghatározni olyan dolgokat, amikben változtatni szeretne.
„Mi volt a legérdekesebb dolog, amit megtanultál?”. Ez a nyitott kérdés ösztönözheti a tanulmányaiban a kíváncsiságot, és hogy megossza, hogy mi érdekli. Ahelyett, hogy például egy konkrét témáról vagy egy dolgozatról kérdeznéd, ez szabadságot ad abban, hogy az érdeklődéséről beszéljen, és segítheti a tanulás szeretetét.
„Mit játszottál/mit csináltál a szünetben?”. A barátságokról, a csapatmunkáról, a játékról szóló történetekhez vezethet ez a kérdés, ami a szociális készségekről is információt adhat, és arról, mivel, kivel tölti a szünetet.
„Kivel voltál ma kedves?”. Ez a kérdés empátiára, mások segítésére ösztönözhet, és hogy átgondolja, hogy milyen hatással lehetnek másokra a cselekedetei, a kedvessége.
„Mi az az újdonság a suliban, amit szívesen kipróbálnál?”. Ezzel megoszthat olyan dolgokat, amiket szívesen kipróbálna, legyen szó egy hangszerről, egy új iskolai szakkörről vagy sportról.
„Mi volt az a hiba, amiből tanultál ma?”. Ez a kérdés abban segíthet, hogy tudja, hogy a hibázást nem kell szégyellni, ehelyett nagyszerű tanulási lehetőséget jelentenek. Minél inkább normalizálod a hibákat és kudarcokat, annál valószínűbb, hogy gyermeked felismeri, hogyan kell felelősséget vállalni és tanulni ezekből.