Gyerek

Újra kellene gondolni az iskolák szerepét a szülők szerint

Újra kellene gondolni az iskolák szerepét, az oktatási tartalmakat, az értékelést, a szülő-tanár viszonyt egy nemzetközi szülői szervezet szerint.
2020. Április 29.
Újra kellene gondolni az iskolák szerepét a szülők szerint (fotó: Getty Images)

A járvány miatt minden országban kénytelenek voltak áttérni a távoktatásra, ez pedig hasznos tapasztalatokat halmozott fel a szülőkben és jobb esetben persze az iskolákban is.

A holland székhelyű nemzetközi Parents International kiáltványa szerint itt az alkalom, hogy az iskolai oktatást ne úgy folytassuk, ahogy márciusban abbahagytuk. “Különleges lehetőség ez, hogy átgondoljuk az oktatási intézkedéseket, és új irányvonalat alakítsunk ki, ami figyelembe veszi a mai gyerekek igényeit, és olyan iskoláztatást és oktatási ellátást biztosít, ami megfelel a családok és a gyerekek szükségleteinek” – olvasható a kiáltványban, amit a szervezet magyar tagja, az Európai Szülők Magyarországi Egyesülete (ESZME) fordíttatta le magyarra, és ők kezdik meg itthon az érintettekkel a megbeszéléseket a következő hetekben.

A kiáltvány szerint az új iskola egyik legfontosabb feladata, hogy megtanítsa a gyerekeket közösségben élni, erősítse a társadalmi elfogadást. “Az iskolák ezért ebben kulcsfontosságú szerepet kapnak, de ez csak akkor lehetséges, ha a tanulmányi eredmény – bármit is jelent ez a kifejezés – csupán másodlagos a szociális tanuláshoz és a tanulás tanulásához képest.”

“…újra kell gondolnunk, hogy mit értünk a szükséges általános iskoláztatás alatt, mit kell mindenkinek megtanulnia, és mit csak azoknak, akiket érdekel a téma, mik az alapvető készségek, kompetenciák és ismeretek, amiket a gyerekeinknek a jövőben is fontos elsajátítaniuk.”

“Az emberek énekelnek, táncolnak, rajzolnak, szobrászkodnak, meséket és naplót írnak kevés vagy sok szabadidejükben, és mindez segít, hogy a szorongató helyzetben mentálisan egészségesek maradjanak.” A művészet mellett a sportolás és a szabadban töltött idő is fontos. Valamint a karantén alatt sokan új dolgok megtanulásába fogtak, azaz látszik, hogy az emberek élvezettel tanulnak. “Vissza kell hoznunk a tanulás örömét az iskolákba is.”

A kiáltvány arra is kitér, hogy később kellene kezdeni az iskolát, mert így kipihentebbek lennének a tanulók. “Az iskolák továbbra is kinyithatnak korán, hogy szükség esetén vigyázzanak a gyerekekre vagy reggel napközit biztosítsanak, de a gyerekek jóléti szintje biztosan emelkedne, ha később kezdődne az oktatás. A családok megtapasztalhatták, hogy a gyerekek jobban és szívesebben tanulnak, ha elegendő időt kapnak, hogy elmerüljenek egy problémában vagy megbirkózzanak egy kihívással.”

Újra kell építeni a tanár-diák, tanár-szülő közötti bizalmat, át kellene gondolni az értékelést és az ellenőrző értékelésről áttérni a fejlesztő értékelésre.

“Az együtt táncoló és zenélő emberek végre megértették, hogy mi a különbség a passzív és aktív képernyő előtt töltött idő között. Sok ember számára jelenleg a digitális technika az egyetlen mód, hogy kapcsolatba kerüljenek másokkal, és csak remélhetjük, hogy ez a kapcsolat akkor is megmarad segítségként, amikor már ismét lehetséges lesz a személyes találkozás… Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy az iskolarendszer még tanulófázisban van. A tanároknak meg kell tanulniuk a digitális platformok és eszközök használatát, fel kell fedezniük, hogyan hozhat a digitális technológia több játékosságot a tanulásba, és meg kell találniuk az egészséges egyensúlyt a digitális és a hagyományos között.”

A civil szervezet szerint tehát a jelenlegi helyzet kiváló lehetőséget ad, hogy újragondoljuk az oktatást.

A következő hetekben a Parents International számos országban online vitasorozatot szervez minderről, Magyarországon az ESZME bonyolítja le ezeket a vitákat. Itt lehet követni az eseményeket.

Forrás: HVG.hu