Allison Slater Tate továbbtanulási tanácsadó egy középiskolában, aki a Parents portálon megjelent cikkében elmondta, hogy sok olyan gyerekkel találkozik, akik úgy gondolják, hogy nincs más lehetőségük, mint akkor is végig csinálni a tanítási napokat, ha mentálisan vagy fizikailag összeomlottak.
Sok szülő véli úgy, hogy a ”mentális egészség napok” – amikor a diákok úgy vesznek ki szabadnapot az iskolából, mint amikor betegek, de ezt a mentális egészségük érdekében teszik – segíthetnek. A Verywell Mind és a Parents több mint 1000 amerikai szülő bevonásával végzett egy, „Mentális egészség napok & gyerekek” elnevezésű felmérést, amelyből megállapították, hogy a szülők 75 százaléka szerint a mentálhigiénés napok hasznos eszközei lehetnek a gyerekek mentális egészségében. A megkérdezettek 56 százaléka mondta azt, hogy engedni szokta, hogy a gyermeke mentális egészség napra menjen az iskolából vagy más kötelezettségei alól, további 32 százalékuk pedig azt mondta, hogy fontolóra vennék ezt.
Ezért hasznos a mentális egészség nap
A felmérés szerint a szülők 54 százaléka legalább valamennyire aggódik a gyermeke mentális egészsége miatt, és nagyjából a harmaduk mondta azt, hogy a gyermeke hetente legalább egyszer küszködést vagy érzelmi szorongást mutat.
A legtöbb gyereknek a mentális egészség napok nagyon pozitív eszközök lehetnek. A felmérés szerint a szülők 86 százaléka szokott ilyen szabadnapot adni a gyermekének, és 77 százalékuk szerint ez pozitív hatással van a gyerek egészségére.
„Ahogy egy nap szabadságot biztosítanánk vagy engedélyeznénk, ha egy gyermek megfázott, ugyanúgy fontos törődni az elméjével és az érzelmi jólétével” – mondta el a portálnak Sarah Cain Spannagel, gyermekekkel, kamaszokkal és családokkal foglalkozó klinikai szakpszichológus. „Hagyni egy napot a szervezetük ezen részének ápolására nagy előnyökkel járhat.”
A szakértő szerint azzal, ha nemcsak megengedi a szülő a gyermekének, hogy kivegyenek egy szabadnapot a mentális egészsége érdekében, hanem ösztönzik is erre, azzal megmutathatják neki az önmagáról való gondoskodás erejét. A cél az, hogy megtanulják beépíteni ezeket a megküzdési készségeket az élethosszig tartó gyakorlatba, a jobb mentális egészség érdekében.
Hogyan tölthetik a gyerekek a mentális egészség napokat?
Tate szerint vannak olyan diákjai, akik ezeket a napokat használják arra, hogy felzárkózzanak a feladatokkal. Mások alvással, videójátékozással, vidámparkkal, szabadtéri programokkal, mozival, srb. töltik ezt a napot. Azoknak a szülőknek, akiknek a gyerekeik szoktak mentális egészség napokat igénybe venni, 60 százaléka mondta azt, hogy a gyerekeik otthon maradnak ezeken a napokon.
Dr. Spannagel szerint érdemes a gyermeket követni ebben. Bár ő általánosságban azt javasolja, hogy az eszközök használatát kerüljék ezeken a napokon – hiszen egy egész napos videójátékozás jobban felboríthatja a hangulatukat, mint hogy feltöltené őket. De szerinte érdemes a gyereket engedni, hogy bármi olyat tegyen, ami megkönnyebbülést jelent számára a mindennapok rutinja után.
Érdemes először megkérdezni arról is, hogy mi az pontosan, ami most túl sok, túl nehéz a számára, és hogy mit lehetne tenni, ami segítheti a feltöltődését.
A szakember szerint a szülők eldönthetik, hogy például félévente hány ilyen napot engedélyeznek a gyermeknek, de ezt a mennyiséget nem kell elárulniuk. (A napok számát természetesen erősen befolyásolhatja a szülő általi igazolások száma, illetve az, hogy ő vesz-e ki szabadnapot, ha a gyerek még nem maradhat otthon egyedül.) Az a fontos, hogy a gyerekek tudják, hogy a szülő nyitott a mentális egészség napra.
Arra is érdemes figyelni, hogy egy ilyen napnak az a célja, hogy a gyerek kiszakadhasson a rutinból, nem pedig ürügy arra, hogy elkerüljön egy dolgozatot, mert nem készült fel rá, vagy késsen egy feladattal.
Forrás: parents.com
Nyitókép forrása: Getty Images