Mielőtt áttekintenénk, hogy mennyi mindent tudnak a kisgyerekek ebben a korban, ki kell hangsúlyoznunk, hogy a fejlődés üteme minden gyerek esetében más, nagy egyéni eltérések lehetnek. Ugyanakkor minden fejlődési mérföldkőnek van egy időablaka, ezen belül mindegy mikor következik be, de határ nem a csillagos ég. Egy példával szemléltetve: másfél éves korig minden gyereknek meg kell kezdenie az önálló járást. Mindegy, hogy az egyik gyerek már 10 hónaposan segítség nélkül megtesz pár lépést, a másik pedig ugyanezt 14 hónaposan produkálja, de 18 hónapos korig meg kell történnie a tipikus fejlődési ütemű gyerekek esetében. Ha nem, akkor érdemes szakemberhez fordulni.
Lássuk, mi mindent tud már egy másfél éves kisgyerek.
Látás
Egyre több részletet észrevesznek, például egy koszfoltot a szőnyegen vagy felfedezik és beazonosítják a fényképeken az ismerősöket. Szeretnek képeket nézegetni a könyvekben és itt is felfedeznek a rajzokon apró részleteket. Továbbra is jó játék a tükör.
Hallás
Szereti a dallamokat, mozog rá, ringatja magát, énekelget.
Kognitív képességek, finommozgás
- Fiókba, dobozba, kosárba tárgyakat vagy játékokat betesz, belepakol.
- Egymásra tesz tárgyakat.
- A tárgyakat rendeltetésük szerint használja.
- A tárgyakat cselekvés céljából egymással összefüggésbe hozza.
- A kerek formát magabiztosan beilleszti a megfelelő helyen.
- Képről felismeri a tárgyakat.
Állandóan mozog, cipekedik, pakol, rámol, leküzdi az akadályokat. Formabedobóval játszik, már többféle alakzatot a helyére illeszt. Tornyot épít. Imád ki- és bepakolni: konyhában, zoknis, ruhás fiókban. Majd újrakezdi az egészet.
Már előfordulhat, hogy szeret nyomot hagyni: papíron, krétával az aszfalton.
Beszéd
A gagyogás helyét a hangutánzó szavak veszik át, egy-egy szóval egész mondatokat fejez ki. Beszéljünk hozzá sokat, de arra figyeljünk, hogy egyszerű és ne bonyolult összetett mondatokat mondjunk.
A beszédfejlődésben nagyok az eltérések a gyerekek között. Vannak, akik láthatóan mindent értenek, mégsem mondanak egy szót sem. Mások gesztikulálnak, megértetik magukat környezetükkel, de szavakat nem mondanak. Megint mások szótöredékekkel, általában az első szótag kimondásával mindent ki is mondanak, amit tudnak. Mások már egészen jól és érthetően ki tudják fejezni magukat.
Szocializáció
Örül a közös játékoknak, lehet, hogy már kezdeményezi is azokat. Megismétel olyan mozdulatokat, grimaszokat, melyeket a szülők mosollyal, nevetéssel jutalmaznak. A szeparációs szorongás csak lassan oldódik, idegen felnőttekkel, ritkán látott családtagokkal szemben még mindig tartózkodó. Megjelenik az egyszerű cselekvések utánzása, pl. fakanállal kavargat, törölget.
Az önállósodási törekvéseiben támogassuk és adjunk neki minél több lehetőséget, például az önálló öltözésben, evésben, ivásban. Fontos, hogy színes, érdekes, ingergazdag világgal találkozzon, de az is, hogy meglegyenek a határok és a napi ritmus.
Nagymozgás
Egyensúlyérzéke tovább fejlődik, mozgáskoordinációja finomodik, és ez az állásra is hatással van. Ez az az életkor, amikor még a leglassabban fejlődő babák is elkezdenek önállóan járni.
Ebben az életkorban már tudja használni és szereti a műanyag kismotort, és hajtja a lábával.
A levegőzés során már ne hagyjuk végig a babakocsiban ülni, hanem legyenek a sétának olyan állomásai, ahol kiszállhat és járkálhat. Mindennap menjünk levegőre, játszótérre.
forrás: koragyermekkor.hu